0

كلاس اولي ها

 
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

كلاس اولي ها

مراحل یادگیری نوشتن :
یادگیری نوشتن شامل مراحل زیر است .
1-  توانایی نوشتن حروف الفبا (حرف نویسی )ودانش ترکیب صحیح حروف (کلمه نویسی).
2-           توانایی نوشتن صحیح عناصر زبانی از حفظ (املا نویسی)
3-           توانایی ساخت کلمه (کلمه سازی)
4-  مهارت بیان پیام از طریق جملات:الف) جمله نویسی،ب)متن نویسی (انشا).
 معیارهای اولیه آموزش نوشتن
-روش آموزش نوشتن را بعنوان برنامه ی درسی با نوعی مقدمه برخط شروع کند.
-ضرورتی ندارد که تمامی حروف الفبای زبان را یکباره تدریس کنیم بلکه هر بار چندحرف کفایت می کند.
-مقدار معین تمرینات عضلانی درمقدمه کار ضروری است تا شاگرد قادر شود عضلات دست را کنترل کند .تکنیک های متعددی وجود داردکه عضلات کوچک دست را آماده می کندتابه حروف الفبا شکل بدهد. این تکنیک ها با کشیدن خط است ، دایره ومنحنی شروع می شود بعضی روشها کاررا باکشیدن خط بزرگ آغاز می کنند وبه تدریج به کوچک کردن آن می پردازندتااینکه به اندازه معمولی حرف موردنظردرآید.
وقتی دانش آموز بتواند به حروف شکل بدهد باید یاد بگیرد کدام حرف را برای کدام آوا وکدام کلمه به کار برد دراین مرحله که کلمه نویسی نام دارد با تمرینات گوناگون دانش آموزان را بادانش ترکیب صحیح حروف آشنا می کنیم درمرحله بعدبااستفاده از توصیفی که از ساخت جمله های زبان دردست داریم به ارائه تمریناتی جهت مسلط شدن دانش آموزان بر جمله نویسی می پردازیم ودرنهایت مرحله آموزش ونوشتن فعال (انشا) فرامی رسد که این امر چنان پیچیده است که می توان گفت تا کنون روش مدون وهمگان پسندی برای آن تثبیت نشده است .

یک شنبه 18 بهمن 1394  11:16 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:كلاس اولي ها......دونکته مهم درمورد "یـ "

دونکته مهم درمورد "یـ "

اگر دو حرف هم شکل و مثل هم در کنار هم باشند اولی صدای "ایـ " و دومی صدای "یـ" بدهد هردورا می خوانیم ولی ققط یکی را می نویسیم.
مانند:
زیارت - میان - زیاد- زیان -زیادی - بیابان- پیاده -بیا - خیار
هرگاه دوحرف همشکل و مثل هم درکنار هم باشند که اولی صدای "یِ" و دومی صدای "ایـ " بدهد هردو را هم می خوانیم و هم می نویسیم.
مانند:
دایی - بیایید - پاییز - روییده  - پایین - زیبایی - روستایی - می آییم - شنوایی - بینایی - دانایی
توضیحی دیگردرمورد این دونکته:
هرگاه "ایـ " و "یِ" در دوبخش متفاوت باشد یکی را می نویسیم .
مثل : زیاد - بیا
هرگاه "ایـ" و "یِ" هردودر یک بخش باشند هردو را می نویسیم .
مثل : پایین - پاییز

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

یک شنبه 18 بهمن 1394  11:19 AM
تشکرات از این پست
zahra_53 ravabet_rasekhoon
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:كلاس اولي ها

آموزگار می تواند به دو صورت این کلمه هارا آمورش دهد:
1- یا کلّی آموزی کنید یعنی چند کلمه که دانش آموزان صداهای آن ها را خوانده اند مثل : زیاد ، بیا ، بیابان و... را در نظربگیریدسپس به دانش آموزان بگویید من هرصدایی راکه نوشتم ،شما بلند بخوانید . آنگاه معلم با گچ رنگی می نویسد:
زﻳ دانش آموزان می خوانند : زﻳ معلم صدای بلافاصلها را به آن می چسباند ومی گوید حالابخوانید: دانش آموزان می خوانند : زیا معلم صدای آخر یعنی د را هم به دنبال آن می نویسد ومی گوید بچه ها حالا بخوانید. دانش آموزان می خوانند : زیاد
مطابق الگو های زیر البته شما آنها را به دنبال هم دریک کلمه بنویسید،نه جداجدا
زﻳ ← زیا ← زیاد
ﻣﻴ  ← ﻣیا ← ﻣیان
سپس چند کلمه از این نوع روی تخته بنویسید واز دانش آموزان بخواهید این چنین کلمه ها را فقط به همین شکل بنویسند نه به شکل دیگر . هرگز از دانش آموزان نخواهید که این نوع کلمه هارا بخش وصداکشی کنند.
2- در روش آموزشی دوم می توانید قاعده آموزی کنید.
توضیح دهید :بچه ها وقتی در کلمه ای ابتدا (ﻳ ) «اشاره به مصوت(ﻳ )در جدول الفبا » وسپس (ﻳ ) «اشاره به صامت(ﻳ )در جدول الفبا » آمده باشد. فقط یکی از نشانه ها نوشته می شود. به این شکل:
زﻳ ← زﻳ ﻳ ا ← زیاد
برعکس ؛ اگر در کلمه ای ابتدا (ﻳ ) «اشاره به صامت(ﻳ )در جدول الفبا » وبعد (ﻳ ) «اشاره به مصوت(ﻳ )در جدول الفبا » بیاید ،هر دو نشانه را می نویسیم مانند:
پاییز پایین می آییم
می شوییم تغییر
 ۳- برخی از آموزگاران از طریق بخش کردن این گونه کلمات را اموزش می دهند واین طور به دانش آموزان توضیح می دهند که هرگاه کلمه را بخش کنیم ،وهر کدام از نشانه ها دردو بخش بود یکی در آخر بخش قبلی ودیگری در اول بخش بعدی ،یکی از شکل ها را می نویسیم مثل:
زﻳ ← ﻳ اد =زیاد
ولی اگر هر دو نشانه در یک بخش قرار گرفت هر دوشکل را می نویسیم:
پا ← یین
می ←شو←ییم

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

یک شنبه 18 بهمن 1394  11:19 AM
تشکرات از این پست
zahra_53 ravabet_rasekhoon
arezooo
arezooo
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2286
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:كلاس اولي ها

تفاوت "یـ ی" و " ایـ یـ ی ای "🌸


هرگاه قبل و بعد از این دوشکل "یـ  ی" یکی از صداهای (مصوت ها ) اَ   اِ    اُ   آ    او   ایـ    قرار بگیرد این دوشکل "یـ  ی " در آن کلمات صدای   "یـِ  " می دهند. مانند: دریا - مریم


هرگاه قبل و بعد از دوشکل صدای "یـ ی " یکی از صداهای (صامت ها ) که درپایین جدول قرار بگیرد این دوشکل در آن کلمه ها صدای " ایـ " می دهند .مانند : بازی - ایران - سینی

در کلمه بیابان. ی. چیه؟
خیار و دریا صداشون مثل همه؟
🌸دونکته مهم درمورد "یـ "🌸

اگر دو حرف هم شکل و مثل هم در کنار هم باشند اولی صدای "ایـ " و دومی صدای "یـ" بدهد هردورا می خوانیم ولی ققط یکی را می نویسیم.
مانند:
زیارت - میان - زیاد- زیان -زیادی - بیابان- پیاده -بیا - خیار
هرگاه دوحرف همشکل و مثل هم درکنار هم باشند که اولی صدای "یِ" و دومی صدای "ایـ " بدهد هردو را هم می خوانیم و هم می نویسیم.
مانند:
دایی - بیایید - پاییز - روییده  - پایین - زیبایی - روستایی - می آییم - شنوایی - بینایی - دانایی
توضیحی دیگردرمورد این دونکته:
هرگاه "ایـ " و "یِ" در دوبخش متفاوت باشد یکی را می نویسیم .
مثل : زیاد - بیا
هرگاه "ایـ" و "یِ" هردودر یک بخش باشند هردو را می نویسیم .
مثل : پایین - پاییز
سلام
خیابان صدای ای دارد اما دریا ندارد
احسنت

عمر گران میگذرد خواهی نخواهی   ـ   سَعی بر آن کن نرود رو به تباهی

یک شنبه 18 بهمن 1394  11:20 AM
تشکرات از این پست
zahra_53 ravabet_rasekhoon
دسترسی سریع به انجمن ها