در اوايل سال 1960 ميلادي در اتحاد جماهير شوروي دركلاس هواگردهاي ترابری سنگين وزن، هواگردmil-6 مقام اول را داشت اين هواگرد ترابری سنگين وزن با گذشت چهار دهه سال از توليد ساخت آن در خيلي از كشورهاي خریدار تاكنون در حال خدمت مي باشند .
(تصویر بالا هواگرد غول پیکر میل -6 با حداکثر وزن 43000 کیلوگرم را نشان می دهد)
در اوايل سال 1970 مشكلات بوجود آمده در خصوص هواگرد mil-6 بويژه كهنگي تكنولوژي ساخت و برد کم آن در حين ماموريت كه اين مشخصات جوابگوي بخش خصوصي و ارتش نبود ، بنابراين طراحي و ساخت هواگردي با مشخصات بهتر در دستور كار قرار گرفت كه بتواند باري با وزن 15000 تا 20000 كيلوگرم را تا فاصله 400 كيلومتر جابجا كند.
براي اينكه بتوان به چنين مشخصاتي دست پيدا كرد نياز به قدرت موتورهاي برابر با 20000 اسب بخار بود كه اين قدرت دريافتي بين دو موتور هركدام به قدرت10000 اسب بخار تقسيم مي گرديد كه ازنظر فني و تكنولوژي انتقال اين قدرت عظيم به ملخهاي هواگرد كاري خيلي سخت و غير ممكن بود.
موتورها مي بايست داراي تكنولوژي باشند كه اگر در حين پرواز مشكلي براي يك موتور پيش مي آمد موتورديگر بتواند بطور اتوماتيك قدرتش تا 11400 اسب بخار افزایش پيدا کند و اين قدرت كافي بود كه وزن هواگردي تا 40 تن را به هوا بلند کند.
در سال 1972 اولين ماكت آن ساخته شد و تحويل كميته هواپيماي دولتي وقت داده شد و پس از سه سال بررسي اين كميته بالاخره در سال 1975 پروژه ساخت و توليد هواگرد mil-26 را مورد تائيد قرار گرفت و همچنين با دو سال تلاش بي وقفه در سال 1977 اولين هواگرد mil-26 آماده پرواز را در حومه شهرمسكو شد و پس ازمدتي ساخت هواگرد mil-26 در خط توليد قرار گرفت.
رويهم رفته 288 فروند هواگرد mil-26 توليد گرديد كه تعداد از آنها به كشورهاي هند ، مكزيك ،يونان، پرو ، كره شمالي و سنگاپور صادر گرديد.
(تصویر بالا هواگرد غول پیکر میل -26 را نشان می دهد)
نمونه هاي زير مدلهاي گوناگون هليكوپترmil-26 است كه طراحي و ساخته شده است:
1.MIL-26A مدل مجهز به سيستم ناوبري و عمل فرود به صورت اتوماتيك مي باشد .
2.MIL-26K مدل جرثقيل سنگين پرنده با حمل ماكزيمم بار به وزن 25 تن ( در سال 1982 هواگرد باري را به وزن 25 تن تا ارتفاع 4060 متر از سطح دريا بلند كرد كه كل وزن هواگرد در اين هنگام به 56768 كيلوگرم رسيد).
3.MIL-26L آزمايشگاه پرنده.
4.MIL-26M مدل پيشرفته و كامل شده براي مناطق گرمسير با موتور تقويت شده به قدرت 10440 اسب بخار براي هر موتور و توانائی حمل باری به وزن 25 تن در صورت از كار افتادن يك موتور مي توان پرواز را با يك موتور ديگر ادامه داد كه اين مدل در سال 1993 در نمايشگاه هواي پاريس به نمايش گذاشته شد.
5.MIL-26NIF-M مدل ضد زير درياي كه در سال 1990 اولين سري آنها به خط توليد رسيد.
6.MIL-26P مدل مسافربري با هفتاد صندلي در هر رديف(2+3) نفر با يك راهرو با محل بار در بالاي سر مسافران .
7.MIL-26PP مدل مجهز به نصب سامانه جنگ الكترونيك.
8.MIL-26C مدل براي ضد عفوني كردن مناطق و سمپاشي كردن ( در چرنوبيل استفاده زيادي از اين هواگرد كردند در حدي كه دو فروند هواگرد mil-26 شديدا" آلوده به گرد و غبار مواد راديواكتيو شدند كه قابل استفاده مجدد نبودند و هر دو را مجبور به دفن در زير خروارها بتن كردند).
9.MIL-26T مدل ضد حريق يا آتش نشاني كه قابليت حمل 7500 ليترمايه براي خاموش كردن آتش را دارد.
10.MIL-26TM مدل جرثقيل با يك كابين بصورت اضافه در زير هواگرد براي عمليات بلند كردن اجسام سنگین وزن.
11.MIL-26A مدل تانكر حمل مواد سوختي با يك مخزن به حجم 14040 ليتر و مخزن ديگري به حجم 1040 ليتر روغن كه با يك پرواز مي توان سوخت چهار هواپيما و يا ده دستگاه تانك را حمل كرد.
12.MIL-26A مدل مركزی برای فرماندهي پرنده نیروهای ارتشی مي باشد.
ويژگيهاي هواگرد mil-26 :
خدمه پرواز 5 نفر
گنجايش: حمل 85 سرباز با وسايلشان يا 60 تخت براي مجروهان با سه نفر پزشك همراه يا حمل باري در داخل كابين به وزن 20000 كيلوگرم و يا 18500كيلوگرم به صورت آويزان در زير هواگرد.
قطر چرخانه اصلي: 32 متر
قطر چرخانه دم :7.61 متر
طول: 33.73 متر
ارتفاع: 8.15
وزن خالي: 28200 كيلوگرم
وزن بارگيري شده: 49600 كيلوگرم
بيشينه وزن برخاست :پرواز56000 كيلوگرم
حجم مخزن سوخت: 12000 ليتر
پيشرانه دو دستگاه توربو شفت مدل GTD3MKBL ساخت كارخانه موتور هواپيما سازي پروگرس هريك به قدرت 8380 اسب بخار
بيشينه سرعت پرواز: 295 كيلومتر برساعت
حداکثر برد یک طرفه :2000 كيلومتر
شعاع عملیاتی: 800 كيلومتر
سقف پرواز خدماتي: 1800 متر
ماكزيمم سقف پرواز: 6500 متر
مترجم:دکتر حمید فرامرزپور