C-160 یك هواپیمای ترابری - تاكتیكی دو موتوره است كه در كشورهای فرانسه ، آلمان و تركیه در حال خدمت است.در رده بندی هواپیماهای ترابری این هواپیما جزو هواپیماهای ترابری متوسط محسوب می شود. این هواپیما همانند اكثر هواپیماهای ترابری دارای یك بال سراسری است كه در بالای بدنه هواپیما نصب شده است.
هواپیمای C-160 توانایی انجام ماموریت های گوناگونی مانند حمل و نقل بار ، حمل چترباز ، نظارت الكترونیكی ، رله ارتباطاتی و حمل مجروحان را دارد.در سال 1959 گروهی متشكل از شركت MBB ، شركت حمل و نقل هوایی Nord و شركت VFW به منظور توسعه طرح C-160 برای رفع نیاز كشورهای فرانسه ، آلمان ، تركیه و آفریقای جنوبی به یك هواپیمای ترابری - تاكتیكی تشكیل شد.
تولید این هواپیما در این سه شركت پس از ساخت 169 فروند در سال 1972 متوقف شد.اما در سال 1976 تولید این هواپیما به شركت های فرانسوی Aerospatiale و آلمانی MBB (در حال حاضر هر دوی این شركت ها عضوی از سازمان هوا و فضای اروپا هستند) سپرده شد و ساخت آن از سر گرفته شد.
همانطور كه گفته شد تولید این هواپیما در سال 1976 شروع شد و تا 1985 نیز ادامه داشت اما نمونه های تولید شده بین این سال ها دارای بهبود هایی نسبت به نمونه های گذشته بودند ، مانند سیستم های الكترونیكی به روز تر ، بال های تقویت شده و مخازن سوخت خارجی.
هواپیماهای C-160 كشورهای فرانسه ، آلمان ، آفریقای جنوبی و تركیه قرار است در سال 2012 با هواپیمای ترابری مدرن ایرباس A-400M جایگزین شود.در حال حاضر فرانسه دارای 55 فروند ، آلمان 80 فروند و تركیه 20 فروند C-160 عملیاتی است.هواپیماهای C-160 آفریقای جنوبی نیز بازنشست شده اند.
C-160H Astarte (نمونه رله ارتباطی)
در بین سال های 1981 تا 1987 ، 4 فروند هواپیمای رله ارتباطی C-160H Astarte به نیروی هوایی فرانسه تحویل داده شد.ماموریت اصلی این هواپیما ارتباط با ناوگان زیردریایی های هسته ای حامل موشك های بالستیك فرانسه است.
این هواپیما به سیستم های ارتباطی فركانس بسیار پایین (VLF) ساخت شركت معروف راكول و مركز ارتباطی ساخت شركت تالس مجهز است.سیستم ارتباطی VLF این هواپیما دارای یك آنتن دوگانه در انتهای هواپیما است.در سال 2002 ، این هواپیماها بازنشسته شدند.
C-160 Gabriel ELINT (نمونه نظارت الكترونیكی)
هواپیمای C-160 گابریل الینت نمونه ارتقا یافته از نسخه نظارت الكترونیكی هواپیمای C-160 است كه به منظور استفاده در نیروی هوایی فرانسه توسعه داده شده است سیستم سیگنال های اطلاعاتی (signals intelligence) این هواپیما ساخت شركت تالس است.
كابین مخصوص این هواپیما دارای انواع كامپیوتر های نظارتی و سیستم های ارتباطی است.در سپتامبر 2008 ، قراردادی بین شركت تالس و نیروی هوایی فرانسه به منظور ارتقای این هواپیما منعقد شد.
برنامه بروز رسانی
فرانسه
برنامه ارتقای C-160 های نیروی هوایی فرانسه در سال 1999 به پایان رسید.در این برنامه به روز رسانی كه شامل همه هواپیماهای C-160 ترانسال نیروی هوایی فرانسه می شد ، سیستم های الكترونیكی و خودكار كابین خلبان و سیستم های انحراف موشك در بین سال های 1994 تا 1999 به روز رسانی شد.
بروز رسانی های كابین خلبان شامل یك نمایشگر سریالا (HUD) ، سیستم های جنگ الكترونیك ، رادار هشدار دهنده و سامانه های چف و فلیر می شود.بر روی هواپیماهای ارتفا یافته نیروی هوایی فرانسه ، سیستم آلات دقیق الكترونیكی جدید EFIS 854 ریال سیستم EADI ، سیستم ارتباط داخلی بین كاركنان و سامانه ناوبری موقعیت یاب جهانی (GPS) نیز نصب شده است.
سیستم مدیریت پرواز این هواپیما از دو كامپیوتر 10 جیمینی (Gemini) و سیستم مدیریت رادیویی جدید تشكیل شده است.
آلمان
در این بین آلمان نیز بیكار ننشسته و از همسایه جنوبی خود عقب نمانده است.نیروی هوایی آلمان با كمك شركت سیستم های BAE هواپیماهای C-160D خود را مجهز به كامپیوترهای اطلاعات پروازی ، رادار هشدار دهنده ALR-68 ساخت شركت نورثروپ گرومن ، سیستم مدیریت پرواز FMS-800 ساخت شركت راكول كرده است و سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) هواپیما را نیز ارتقا داده است.
21 فروند از C-160 های نیروی هوایی آلمان (لوفت وافه) نیز مجهز به مجموعه سامانه های اقدامات متقابل الكترونیكی EADS ، رادار هشدار دهنده موشك AN/AAR-54 (باند V) ساخت شركت نوثروپ گرومن و پخش كننده های چف (باریكه) و فلیر (شراره) شده است.
كاكپیت
كابین این هواپیما تحت فشار بوده و دارای فضایی جادار و تهویه هوایی مطبوع (ساخت شركت Normalair-Garrett) است.هواپیمای C-160 دارای چهار نفر خدمه شامل خلبان ، كمك خلبان ، ناوبر و مهندس پرواز می باشد.
سیستم باربری
كابین اصلی هواپیما (محفظه بار) توانایی حمل حداكثر 92 سرباز كاملا مجهز یا 68 چترباز را دارد. زمانی كه ماموریت هواپیمای C-160 تخلیه مجروحان است ، این هواپیما توانایی حمل حداكثر 62 برانكارد را دارد.زمانی نیز كه هواپیما ماموریت حمل و نقل بارهای مختلف را داشته باشد می تواند تا حداكثر 16 تن بار را مانند خودروهای تاكتیكی ، نفربرهای زرهی ، آذوقه و... را با خود حمل كند.
كابین خلبان دارای یك سیستم مترجم خودكار است كه در هنگام بارگیری و تخلیه بار در كشورهای خارجی می تواند بسیار كاربردی باشد.این هواپیما نیز همانند اكثر هواپیماهای ترابری - تاكتیكی دارای یك رمپ بارگیری در انتهای بدنه است كه به وسیله نیروی هیدرولیك باز و بسته می شود.هواپیمای C-160 توانایی بار ریزی در ارتفاعات مختلف دارد و می تواند در باندهای نیمه كاره و خاكی نیز فرود بیاید.
پیشرانه
هواپیمای C-160 نیروی پیشرانه خود را از دو موتور توربوپراپ Tyne Rty.20 mk22 هر كدام به قدرت 4549 كیلو وات(6100 اسب بخار) ساخت شركت روزل رویس می گیرد.این موتور دارای ملخ چهار تیغه و قابلیت حركت معكوس است.
ملخ این موتور توسط شركت Ratier Figeac و در فرانسه ساخته می شوداین هواپیما دارای 4 مخزن سوخت داخلی(داخل بال ها) هر یك به ظرفیت 19 هزار لیتر است و توانایی حمل یك مخزن سوخت خارجی در مركز بدنه و با ظرفیت 9 هزار لیتر را دارد.
علاوه بر آن هواپیمای C-160 توانایی سوخت گیری هوایی به روش Probe and Drogue را دارد(در این روش یک شلنگ از هواپیمای سوخت رسان آزاد می شود و هواپیمایی که قصد سوخت گیری دارد دارای یک میله سخت است ، با اتصال شلنگ به این میله سوخت گیری انجام می شود).
میله سوخت گیری این هواپیما مانند هواپیمای C-130J پشت كابین خلبان نصب شده است و هنگام سوخت گیری هوایی از غلاف خود بیرون آمده و با اتصال به شلنگ هواپیمای سوخت رسان سوخت گیری را انجام می دهد.
مشخصات :
خدمه: 4 نفر (خلبان ، كمك خلبان ، ناوبر و مهندس پرواز)
طول: 32.40 متر
ارتفاع: 11.65 متر
موتور: 2 موتور توربوپراپ Rty.20 Mk 22 (هر كدام به قدرت 4.549 كیلووات)
ظرفیت: 16 هزار كیلوگرم
نرخ صعود: 6.6 متر بر ثانیه
بیشینه سرعت: 513 كیلومتر در ساعت
حداقل سرعت: 177 كیلومتر در ساعت
برد معمول (در حالت فول لود): 1.853 كیلومتر
برد (بدون بار): 8.858 كیلومتر
حداكثر ارتفاع پروازی: 8.230 متر
وزن خالی:29 هزار كیلوگرم
بیشینه وزن هنگام برخاست: 51 هزار كیلوگرم
منبع:ارتشی دات کام