0

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

 
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

http://rozup.ir/view/370471/doaye%20roze%20%2016%20ramezan.jpg

ماه رمضان بستری گرم برای خودسازی ، توبه و راز ونیاز با خالق خویش است . ماه مبارک رمضان ماه شستشوی باطنی و تزکیه عملی و پالایش وجود است .

جهت بهره مندی همراهان ارجمند از لحظه های سراسر نور و معرفت ماه مبارک رمضان، دعاهای هر روز این ماه پرفضیلت در این تاپیک قرا داده می شود. ضمن استفاده از دعاهای مذکور برداشت های شخصی و نظرات خود را با توجه به دعای آن روز  به صورت یک جمله یا یک یک موضوع یا یک تصویری که در ارتباط با دعای آن روز باشد  ارسال فرمایید.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

جمعه 12 تیر 1394  10:50 AM
تشکرات از این پست
farnaz_s nazaninfatemeh salma57 nargesza shirdel2
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

شرح دعا

اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ


خداوند (عزوجل) در قرآن کریم در مورد ابرار و نیکوکاران پانزده صفت به کار برده است که به آن اشاره می‌نماییم:

  1. ایمان به خداوند یگانه
  2. ایمان به روز قیامت
  3. ایمان به فرشتگان
  4. ایمان به قرآن
  5. ایمان به پیامبران
  6. نیت خالص برای رضای خداوند
  7. بخشیدن بخشی از اموال به خویشان
  8. کمک به یتیمان
  9. کمک به فقیران
  10. کمک به رهگذران
  11. آزاد نمودن بنده
  12. اقامه و برپاداری نماز
  13. زکات به مستحقان دادن
  14. وفای به عهد
  15. صبر در برابر شدائد و سختی‌ها


 که اگر بخواهیم هر یک از این صفات را شرح دهیم آنگاه است که رابطه متقابل هر یک از این صفات را نسبت به یکدیگر در می‌یابیم که به نوعی هر یک از این صفات مکمل یکدیگرند، به طور مثال، کسی که به خداوند عزوجل ایمان آورده است نمی‌تواند بگوید که من به قرآن ایمان ندارم چرا که قرآن است که انسان‌ها را به سوی ایمان به خدا و تعبد و بندگی ذات اقدس هدایت می‌نماید و کسی که به قرآن ایمان آورده است نمی‌تواند منکر نماز و زکات گردد چرا که اگر چنین کند دستورات صریح قرآن را در این باره زیر پا گذاشته است و... که برای واضح شدن این مطلب آیه مورد نظر را بیان می‌داریم:

لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاكِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَـئِكَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ”‌(بقره ،177) یعنی ”نیکوکاری بدان نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید (زیرا این اثری نخواهد داشت) لیکن نیکوکار کسی است که به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آورده و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و رهگذران و گدایان بدهد و هم در آزاد کردن بندگان صرف کند و نماز به پا دارد و زکات مال به مستحقان برساند و با هر که عهد بسته به موقع خود وفا کند و در کارزار و سختی‌ها صبور و شکیبا باشد و به وقت رنج و تعب صبر پیشه کند، کسانی که بدین اوصاف آراسته‌اند، آنان به حقیقت راست‌گویان عالم و آن‌ها پرهیزگارانند”‌ که ما نیز از خداوند در این روز می‌خواهیم که ما را جزء کسانی که پیروی از راه ابرار و نیکان واقعی می‌کنند و صفات آنان در قرآن آمده است قرار دهد.
 
و جنبنی فیه مرافقه الاشرار

هر انسانی اگر در انجام عملی از شیطان پیروی نماید به یقین شر آن عمل گریبان گیر او خواهد شد، چرا که شیطان انسان‌ها را امر به کارهای زشت و ناپسند می‌نماید ”إِنَّمَا یَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاء وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ”‌(بقره ،169) یعنی ”این شیطان است که به شما دستور بدکاری و زشتی می‌دهد و طوری عمل می‌نماید که سخنانی از روی جهل و نادانی (مانند شرک و ظلم و افترا) به خداوند نسبت دهید”‌ که شیطان دشمنی آشکارا برای انسان است ”إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ”‌(بقره ،168) یعنی ”محققا شیطان از برای شما دشمنی واضح و آشکار است”‌ و می‌خواهد انسان را به ضلالت و گمراهی بکشاند و به همین دلیل است که خداوند بلندمرتبه می‌فرماید: ”وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ”‌(همان) یعنی ”وسوسه‌های شیطان را پیروی نکنید”‌ که شیطان عامل هر شری است، پس کسانی که از شیطان و وسوسه‌های او که همه نافرمانی از دستورات ذات اقدس پروردگار می‌باشد پیروی کنند جزو اشرار می‌گردند زیرا آنان هر عملی را که انجام می‌دهند به دستور شیطان است و شیطان جز شر و فساد انسان را به چه چیز دیگری دعوت نمی‌نماید که ما نیز در این روز از خداوند می‌خواهیم که ما را از دوستی و رفاقت با شیطان و پیروان و یارانش که عامل هر شر و فتنه‌ای می‌باشند دور سازد.

و اونی برحمتک الی دارالقرار بالهیتک یا اله العالمین

برای آنکه انسان بتواند به دارالقرار (محل آرامش) یعنی بهشت برین دست یابد لازمه آن این است که صفاتی را که برای ابرار ذکر گردید را دارا باشد و خود را از صفات و حرکات و رذیله اشرار که همه آن‌ها نشأت گرفته از شیطان رجیم و رانده شده از درگاه حق می‌باشد دور سازد و به قول خداوند تعالی ”وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ”‌(مائده ،2) یعنی ”و یکدیگر را در نیکوکاری و تقوا یاری نمایید نه بر گناه و دشمنی و ستمکاری”‌ که آن هنگام است که خداوند به نیکوکاران و تقواپیشگان این‌گونه بشارت می‌دهد.

قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَیْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ ”(آل عمران ، 15) ‌یعنی ”(ای پیامبر) به امت بگو: می‌خواهید شما را آگاه گردانم به بهتر از این‌ها، که بر آنان تقوا پیشه کنند نزد خداوند باغ‌های بهشتی است که از زیر درختان آن نهرها جاری است و در آن جاوید هستند و زنان پاکیزه و آراسته‌ای و (بهتر از همه آن‌ها خشنودی خداوند است) و خداوند به حال بندگان بینا است”‌ که ما نیز در این روز از خداوند به حق خداوندیش درخواست می‌نماییم که ما را در دارالقرار یعنی بهشت برینش جای دهد و ما را از عذاب و آتش دوزخ در امان بدارد.

پی نوشت:

1-  وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

جمعه 12 تیر 1394  10:51 AM
تشکرات از این پست
farnaz_s nazaninfatemeh salma57 nargesza shirdel2
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

در دعای روز شانزدهم ماه مبارك رمضان می‌خوانیم: 'اَللّهُمَّ وَفِّقْني فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ وَجَنِّبْني فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ وَآوِني فیهِ بِرَحْمَتِكَ اِلي دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِكَ.' 'خدایا موفقم دار در این ماه به همراهي كردن با نیكان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار و جایم ده در آن به وسیله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبودیت خود ای معبود جهانیان.'


به گزارش البرزبان، مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در بخشی از شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارك رمضان می‌گوید: حضرت مسیح می‌گوید با سه گروه رفاقت كنید كه یكی از آن‌ها كسانی‌ هستند كه با دیدنشان به یاد خدا می‌افتیم.

 

شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح 'اَللّهُمَّ وَفِّقْني فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ' می‌گوید: خدایا كاری كن كه من با افراد خوب موافقت كنم. مثلا اگر در جایی رای‌گیری است. اگر شخصی خوب است با او موافقت كنم و اگر بد است، به او رای ندهم و در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به افراد خوب رای بدهم. در رأی‌گیری نگاه كنیم ببینیم چه كسی آدم خوبی است و خدمت خدا می‌كند به او رای دهم، نه به آنهایی كه به ما قول پست و مقام داده‌اند.

وی در ادامه به فراز بعدی دعا اشاره می‌كند و می‌گوید: 'وَجَنِّبْني فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ' خدایا كاری كن من با بدها رفیق نشوم. جوان‌ با الوات ـ حتی اگر پسر عمویش باشد ـ رفاقت نكند. حال چون 'رحم' ‌است، سلام و احوالپرسی كند؛ اما رفاقت نكند. نمی‌شود قطع 'رحم' كرد اما از متدینین رفیق انتخاب كنید.

این عالم ربانی در ادامه با اشاره به یك حدیث اظهار می‌كند: حواریون به حضرت مسیح گفتند كه ما به چه كسانی رفاقت كنیم و حضرت مسیح فرمود: با سه نفر. اول كسی كه نگاه به او تو را به یاد خدا بیندازد. دوم كسی كه حرف می‌زند علم شما را زیاد می‌كند. سوم كسی كه با عملش رغبت شما به آخرت را زیاد كنید.

وی ادامه داد: هر كسی انسان را یاد خدا نمی‌اندازد و حتی هر عالمی هم یاد خدا را زنده نمی‌كند. از امام صادق (ع) سوال كردند كه آیا اینكه نگاه كردن به عالم عبادت است، صحت دارد؟ و امام در پاسخ فرمودند كه كلیت ندارد. نگاه كردن به صورت عالمی عبادت است كه تو را به یاد خدا بیندازد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی تصریح می‌كند: حدیث داریم كه پیش هر عالمی ننشینید مگر اینكه شما را از چند چیز به چند چیز دعوت كند؛ از شك به یقین، از ریاكاری به اخلاص، از رغبت به دنیا به زهد در دنیا.وی تاكید می‌كند: با كسی نشست و برخاست كنید كه دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد و با كسی مجالست و مباحثت كنید كه دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با كسی كه سواد ندارد بی‌فایده است. با كسی كه علم می‌داند ولو اگر عمامه ندارد گفت‌وگو و رفاقت كنید.

این استاد بزرگ اخلاق ادامه می‌دهد: رفاقت با كسی كه اهل عبادت و مستجاب است را سفارش می‌كنم. كسی كه اهل نماز شب، زیارت، دعا و انجام مستحبات است.

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح 'وَآوِني فیهِ بِرَحْمَتِكَ اِلي دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِكَ' بیان می‌كند: خدایا به رحمت خودت من را در بهشت جای بده. به خدایی خودت. از خدا می‌خواهیم كه به حق خدایی خودش، ما را در بهشت جای بده.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

جمعه 12 تیر 1394  10:52 AM
تشکرات از این پست
farnaz_s nazaninfatemeh salma57 nargesza shirdel2
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

با نيكان، بر بدان
موضع داشتن، از ويژگيهاى مسلمان متعهّد است.
با همه كس، يكسان نمى توان برخورد كرد. با نيك و بد، نمى توان به گونه اى خو كرد كه هم نيكان انسان را بخواهند و هم اشرار، دوستدار انسان باشند.
اگر دوستى ها و دشمنى ها مرز ايدئولوژيك و دينى داشته باشد، اگر قطع و وصلها، موافقت ها و مخالفت ها، انگيزه مكتبى داشته باشد، اگر رفاقت، خدايى باشد، نمى توان، با همه بود...و با همه زيست.
«عرفى» شاعر گفته است:
چنان با نيك وبد خوكن
كه بعد از مردنت، عرفى
مسلمانت به زمزم شويد
و هندو، بسوزاند
ولى اين، خوى اسلامى و زندگى مكتبى نيست.
اسلام، براساس «تولّى» و «تبرّى» است.
مسلمان، داراى «جاذبه» و «دافعه» است.
مؤمنين به خدا و رسول «أشِدّاءُ عَلَى الكُفّار»ند و«رُحَماءُ بَينَهُم»![۱]
مگر مسلمان مى تواند چنان خاكشير مزاج و دمدمى و چند چهره و چند زبان باشد كه همه خواهانش باشند، همه را جذب كند، همه از او حمايت كنند؟!...
در ميدان ارزش ها و خوبى و بدى حتّى، «بيطرفى»، گاهى «بى شرفى» است.
انسان شريف، بايد نسبت به خوبان و بدان، خوبيها و بديها، زشتيها و زيباييها، نسبت به حق و باطل، خير و شرّ، ستم و داد، مساوات و تبعيض، حساسيّت و تعهّد و «موضع» داشته باشد.
دوستى و دشمنى، نمايشگر موضع انسان است.
دوستان و دشمنان، بيانگر خطّ فكرى و عملى مسلمانانند. موافقان و مخالفان، فكر و عمل انسان را نشان مى دهند.
وقتى امام صادق عليه السلام از دوستى با ترسو و بخيل و فاجر و احمق و دروغگو منع مى كند،[۲] وقتى امام على عليه السلام، صداقت در پشت سر را نشانه دوست حقيقى مى
شمارد،
وقتى امام على عليه السلامدوست منحوس و ناستوده را، كسى مى داند كه در سختيها تنهايت مى گذارد،[۳]
اين نشان مى دهد كه در دوستيها و موافق بودن ها و مخالفت كردن ها، بايد از يك سرى ملاكهاى مكتبى و ضابطه هاى ارزشى پيروى كرد و بايد آن ضوابط و معيارهاى حق، بر اساس
جهت گيرى انسان حاكم باشد.
بنابراين، بايد از خدا خواست تا نسبت به موافقت «ابرار» و نيكان، و همچنين اجتناب و دورى از «اشرار» و بدان، توفيق دهد.

«ابرار» و «اشرار»، كيانند؟
قرآن كريم در آيات متعدّد مى گويد:
«مؤمنان، دعا مى كنند كه با «ابرار» بميرند»،
«پاداشى كه نزد خداوند است براى «ابرار» بهتر از هر چيزى است»،
«ابرار»، از جام هايى كه آميزه اى از كافور دارد، در بهشت مى نوشند،
«ابرار» در نعمتهاى خداوند به سر مى برند،
كتاب و نامه عمل «ابرار»، در جايگاههاى بلند و والاست،
«ابرار» كه در نعمت ها مخلّدند، بر تخت هايى نشسته و مى نگرند.[۴]
در كنار اين، قرآن از مسائلى بعنوان «برّ» ياد كرده است، يعنى نيكى، از جمله: «ايمان به خدا و قيامت و فرشتگان و كتاب هاى آسمانى، به خانه ها از در وارد شدن. تقوا، انفاق از آنچه دوست داريد».[۵]
در كتب لغت مى نويسند: «ابرار» يعنى نيكان، اولياء خدا، آنان كه در دنيا مطيع خداوندند و در آخرت به نعمتهاى الهى مى رسند.
و اغلب «ابرار» به اوليا و زاهدان و نيايشگران و بزرگان، اطلاق مى شود.[۶]
و امّا اشرار: اشرار، جمع «شرّ» است. قرآن كريم شرّ را اطلاق كرده است بر:
«آنكه مورد لعنت و خشم خدا قرار گيرد»،
«انسان هاى كرولالى كه نمى انديشند»،
«كافرانى كه ايمان نمى آورند»، «برادران يوسف كه آن ستم را نمودند»،
«آتشى كه كافران به آن وعده داده شده اند»،
«آنان كه با صورت، به دوزخ افكنده مى شوند»،
«كفار و مشركينى از اهل كتاب كه جاودانه در آتشند».[۷]
راستى، آيا دوستى با اينان رواست؟
پس، از خدا توفيق همگامى و هماهنگى با «ابرار» و دورى و پرهيز از «اشرار» را بخواهيم، چراكه دوستان بد، انسان خوب را هم بدنام مى كنند.[۸]

در پناه رحمت جاودانه خدا
اين، سوّمين خواسته امروز ماست. انسان درمانده و بى پناه، بنده فرارى و گريزپاى، عبد عاصى و خطاكار، چه مى خواهد؟
جز سايه رحمتى كه در كنارش بيارمد و آرامش جاودانه اى كه به آن پناه برد؟ جز پناه بردن به خانه و پناهگاه ابدى، آن هم در كنار خدا؟!...
چه چيزى جز آرميدن در رحمت حق و رسيدن به ديار يار و قرب حضور، نفس انسان را به «اطمينان» مى رساند؟
بگذاريد در اين قسمت، با خواجه عبداللّه انصارى هم آوا شـويم. در تفسـير سوره «فجـر» وقتى به آيه: «يـا أيَّتُهَاالنَّفسُ المُطمَئِنَّة...» مى رسد، مى نويسد: «... خوشا روزا، كه اين قفس بشكنند و اين بازداشته را باز خوانند و اين راه و رسم خاكيان از «مقرّبان» بردارند، و «شيطان» پوشيده در صورتِ آدميّت بيرون شود و جوهر پادشاهى، چهره
جمال بنمايد و دشمن از دوست جدا شود.
بزرگى را پرسيدند: جانها هنگام «نزع» (جان كندن) در اين راه حق چون بود؟
گفت: چون صيد در دام آويخته و صيّاد با كارد كشيده بر سر او رسيده!
گفتند: چون به حق رسد چگونه بود؟
گفت: صيدِ از فتراك[۹] آويخته!
لطيفه:... اگر روزى صيد دام وى شوى و كشته راه او گردى، به عزّت عزيز او سوگند، كه جز به كنگره عرش مجيدت نبندد، كه فرمود:
هركس مرا دوست دارد، كشته من گردد،
وآن كس كه كشته من شد، او را نداى عزّت خواهم داد:
اين است عاقبتِ نفس راضيه و مرضيّه».
ديدى ملِكى كه دست درويش گرفت
آنگه بنواخت، دربر خويش گرفت
آنگه به ولىّ و صاحب جيش گرفت
آنگاه بكُشت و كُشته را پيش گرفت[۱۰]

-----------------------
پی‌نوشت
[۱] ـ سوره فتح، آيه ۲۹.
[۲] ـ لاتُواخِ اربعةً: الاحمقَ و البخيلَ و الجَبان و الكذّابَخصال صدوق، ج ۱ ص ۲۴۴.
[۳] ـ شرّ الإخوانِ المواصِلُ عندَالرّخاء وَالمُفاصِل عندالبلاء غررالحكم، ج ۴ ص ۱۷۱.
[۴] ـ ر.ك: آل عمران ۱۹۳ و ۱۹۸، دهر ۵، انفطار ۱۳، مطففيّن ۱۸ و ۲۲.
[۵] ـ ر.ك: بقره ۱۸۹ و ۱۷۷.
[۶] ـ مجمع البحرين.
[۷] ـ ر.ك: انفال ۲۲، يوسف ۷۷، حج ۷۲، فرقان ۳۴.
[۸] ـ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: ايّاكَ و قرينَ السّوءِ فَانّك بِهِ تُعْرَفُ كنزالعمال، ج ۹ حديث ۲۴۸۴۴.
[۹] ـ تسمه يا چرم باريكى كه از عقب زين مى آويزند و با آن، چيزى به ترك مى بندند فرهنگ عميد.
[۱۰] ـ تفسير ادبى و عرفانى قرآن مجيد، خواجه عبدالله انصارى، ص ۶۱۲.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

جمعه 12 تیر 1394  10:53 AM
تشکرات از این پست
farnaz_s nazaninfatemeh salma57 nargesza shirdel2
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 12 تیر 1394  2:42 PM
تشکرات از این پست
salma57 nargesza
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

1 - ابرار و نیکوکاران دارای پانزده صفت می باشند

2 -هر انسانی اگر در انجام عملی از شیطان پیروی نماید به یقین شر آن عمل گریبانگیر او خواهد شد

 3-شیطان عامل هر شری است، پس کسانی که از شیطان و وسوسه های او که همه نافرمانی از دستورات ذات اقدس پروردگار می باشد پیروی کنند جزو اشرار می گردند

4-برای آنکه انسان بتواند به دارالقرار (محل آرامش) یعنی بهشت برین دست یابد لازمه آن این است که صفاتی را که برای ابرار ذکر گردید را دارا باشد و خود را از صفات و حرکات و رذیله اشرار که همه آنها نشات گرفته از شیطان رجیم و رانده شده از درگاه حق می باشد دور سازد.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 12 تیر 1394  2:45 PM
تشکرات از این پست
nargesza shirdel2
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

واژه «بَّر» به معناى احسان و نیكى است و نیكوكار، كسى است كه خوبى را به خاطر حقیقت خیر و نه براى كسب منافع یا ارضاى خودخواهى یا جلب توجه دیگران، بلكه به عنوان پاسخى مناسب به نداى فطرت و وجدان خویش و نزدیكى به مقام والاى معبود خویش و رضا و خوشنودى او انجام مى ‏دهد؛ اگر چه در این راه رنجى یا ضررى به خود هموار سازد و پیوسته با این انگیزه و بینش افكارى نیكو و اعمالى نیكوتر نقش مى ‏زند تا مصداق حقیقى خیر و نیكى گردد.

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

جمعه 12 تیر 1394  2:47 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza shirdel2
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

اوصاف ابرار

اخلاص، اطعام، ایثارگری، بی توقعی، پایبندى به ولایت، ترس از پروردگار، ترس از قیامت، وفاى به نذر: « إِنَّ اْلأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُورًا * عَیْنًا یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیرًا* یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْمًا کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیرًا * وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکینًا وَ یَتیمًا وَ أَسیرًا * إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُورًا * إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَریرًا»؛ «به یقین ابرار (و نیکان) از جامی می ‏نوشند که با عطر خوشی آمیخته است، از چشمه ‏ای که بندگان خاص خدا از آن می ‏نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جاری می ‏سازند. آن ها به نذر خود وفا می ‏کنند، و از روزی که شر و عذابش گسترده است، می ‏ترسند و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می ‏دهند (و می‏گویند) ما شما را به خاطر خدا اطعام می ‏کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی ‏خواهیم. ما از پروردگارمان خائفیم، در آن روزی که عبوس و سخت است».(2)

نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا، و روز رستاخیز، و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه ‏ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق می‏ کند؛ نماز را برپا می ‏دارد و زکات را می ‏پردازد

 

اقامه نماز، انفاق، ایمان، وفاى به عهد، پرداخت زكات، تقواپیشگى، صبر، صداقت، وفاى به عهد: «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَلکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ السّائِلینَ وَ فِی الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»؛ «نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) روی خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ (و تمام گفتگوی شما، درباره قبله و تغییر آن باشد؛ و همه وقت خود را مصروف آن سازید) بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا، و روز رستاخیز، و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقه ‏ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق می‏ کند؛ نماز را برپا می ‏دارد و زکات را می ‏پردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود ـ به هنگامی که عهد بستند ـ وفا می ‏کنند؛ و در برابر محرومیت ها و بیماری ها و در میدان جنگ، استقامت به خرج می ‏دهند؛ این ها کسانی هستند که راست می ‏گویند و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است) و اینها هستند پرهیزکاران».(3)

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

جمعه 12 تیر 1394  2:49 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza shirdel2
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

پاداش ابرار

آسایش: تكیه زدن ابرار بر تخت‌ ها و برخوردارى آن‌ ها از هواى معتدل و مطبوع در بهشت: « مُتَّکِئینَ فیها عَلَی اْلأَرائِکِ لا یَرَوْنَ فیها شَمْسًا وَ لا زَمْهَریرًا».(4)

برخورداری از خدمتکار: برخوردارى ابرار از خدمتكارانى پرطراوت و شاداب در گرداگرد خویش: «وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا».(5)

بهشت: برخوردارى از بهشت و پوشاك ابریشم از پاداش‌ هاى الهى به ابرار در ازاى شكیبایى آنان: «وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَریرًا».(6)

پاداشی برتر: پاداشى برتر از بهشت و مواهب آن براى ابرار: «لکِنِ الَّذینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ خالِدینَ فیها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ لِْلأَبْرارِ».(7)

تخت های عالی: تكیه زدن ابرار بر تخت‌ هاى زیبا و فاخر بهشتى: «مُتَّکِئینَ فیها عَلَی اْلأَرائِکِ لا یَرَوْنَ فیها شَمْسًا وَ لا زَمْهَریرًا».(8)

تشکر خدا: تشكر خدا از كوشش مرضى و اعمال پذیرفته شده ابرار: «إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُورًا».(9)

تماشای مناظر: تماشاى ابرار به مناظر بهجت ‌انگیز و نعمت ‌هاى فراوان و پایدار بهشتى: «عَلَی اْلأَرائِکِ یَنْظُرُونَ».(10)

چشمه کافور: برخوردارى ابرار از چشمه كافور در بهشت: «إِنَّ اْلأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُورًا * عَیْنًا یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیرًا».(11)

زینت های بهشتی: مزین شدن ابرار به زینت ‌ها و زیورهاى بهشتى: «عالِیَهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَرابًا طَهُورًا».(12)

سلطنت جاویدان: برخوردارى ابرار از ملك پهناور و بى ‌زوال در بهشت: «وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعیمًا وَ مُلْکًا کَبیرًا».(13)

شادابی: شادابى و نشاط از پاداش ‌هاى الهى به ابرار: «فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ وَ لَقّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُورًا».(14)

شراب بهشتی: نوشیدن ابرار از شراب مهر شده با بوى مشك، در بهشت: « یُسْقَوْنَ مِنْ رَحیقٍ مَخْتُومٍ * خِتامُهُ مِسْکٌ وَ فی ذلِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ».(15)

ظروف بلورین: گردش جام ‌هاى نقره‌ اى و كوزه ‌ها و قدح ‌هاى بلورین، جهت پذیرایى از ابرار در بهشت: «وَ یُطافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَ أَکْوابٍ کانَتْ قَواریرَا * قَواریرَا مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوها تَقْدیرًا».(16)

لباس فاخر: جامه‌ هاى ابریشمى سبز و دیباى ستبر پاداش ابرار در بهشت: «عالِیَهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَرابًا طَهُورًا».(17)

لقای الهی و مصونیت از عذاب قیامت: دیدار خدا از ابرار از پاداش هاى بهشتى به آنان و مصونیّت ابرار از عذاب قیامت: «فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ وَ لَقّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُورًا».(18)

میوه ها: برخوردارى ابرار از میوه ‌هاى دسترس: «وَدانِیَةً عَلَیْهِمْ ظِلالُها وَذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلیلاً».(19)

نعمت فراوان: برخوردارى ابرار از نعمت فراوان و چشمگیر در بهشت: «وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعیمًا وَ مُلْکًا کَبیرًا».(20)

 

پی نوشت ها:

 

4. انسان: 13.

5. همان: 19.

6. همان: 12.

7. آل عمران: 198.

8. انسان: 13.

9. همان: 22.

10. مطففین: 23. 

 11. انسان: 6.

12. همان: 21.

13. همان: 20.

14. همان: 11.

15. مطففین: 25 و 26.

16. انسان: 15 و 16.

17. همان: 21.

18. همان: 11.

19. همان: 14.

20. همان: 20.

 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

جمعه 12 تیر 1394  2:50 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza shirdel2
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?view=att&th=14e572b41ff26ab1&attid=0.2&disp=inline&safe=1&zw&saddbat=ANGjdJ9jfpz9U3Q7e7IN5j0c0PbNGQHtscLtx14VFI4rCAtLlOWUJ9PXwRRsBK_tikA_kR08nCRw6N8QptbKQDerZV7fWqAavnRZ5rt-9GIt-zkw4JD2C456vS6JqpkFPTkC9DvXw3zYLu7nR40Mg_e_YTtix2JNy5CJr09UQPbDSQz_AXhBgFP_FqETVf-3SUjencgL0DF6W2P1eMOstMbkATGnwifYt9SO3BF1uAB_5V_em1wrw7kZFDqee-iIvXMRuC_MBxgUq3PTqAVthr18FawFcVhaPhhQMuHaAN4vxJsEGZ0UbaCJt9iym8XJyrQLRR6pvyoIktn6KDTakrGomBBUII56h9q04QBiv-DZRAMxBVqe28WQvU-rQXmnCJIhDlP-GiIuRytbmUBGX_FqHeV0cPHmk4YhI-CqGxavQ_Jv0aYhIhIZDCu4khpnUFlnJuiYmKBmS3WTEX_Zp8yZxsqvz-NOKcHzGiePJXE4woioBrLFMWQ7-8iJISCc4_YBJqYe8l5CAHuVediVgiamiILeKFZpdWFu2sZQue4CUfvr2HZ3ykZ-8xnwP5I

 

 

یکی از پیام های  مهم این دعا " همراه شدن با نیکوکاران و دوری از اشرار ( بدکاران ) " است.
 

برای اینکه ویژگی های نیکوکاران ( ابرار ) را بشناسیم، لازم است نشانه های اشرار را بدانیم.
 

*. برخی از ویژگی های اشرار:
 

1- پیامبر (ص) فرمود: کسی که عذرخواهی دیگری را نمی پذیرد، از اشرار مردم است.

2- پیامبر (ص) فرمود: کسی که مردم از او آزار می بینند از اشرار مردمان است؛ و بدتر از او کسی است که مردم از ترس او احترامش کنند.

3- امام علی (ع) فرمود: عالمان فاسد از اشرار امت اند.

4- امام علی (ع) فرمود: اشرار در پی عیب های مردم اند؛ همانند مگسان که در پی قسمت های چرکین بدن می گردند و اعضای سالم آن را رها می کنند.

5- امام علی (ع) فرمود: بدترین گروه اشرار کسانی اند که با انجام دادن کارهای بد خوشحال می شوند.

 

جمعه 12 تیر 1394  4:54 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 nazaninfatemeh
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

شرح دعای روز شانزده هم ماه رمضان

شرح دعای روز شانزده هم ماه رمضان

 

 

اللّهم وفقّنی فیه لموافقة الابرار

ابرار از ماده برّ است و برّ یعنی نیکی، که در قرآن به همراه تقوی آورده شده است: تعاونوا علی البرّ و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان ؛ یعنی در نیکی و پرهیزکاری با هم همکاری و تعاون کنید و هرگز در راه گناه و تعدّی همکاری نکنید. (مائده2) که این آیه شریفه ارتباط مستقیم دارد با فرازهای دعای امروز؛ و در سوره مبارکه دهر که ویزگیهای ابرار را بیان می فرماید در آنجا و با سیزده آیه نعمات بهشتی ابرار را بیان می فرماید که مربوط می شود به فراز سوم دعای امروز.

ویزگیهای ابرار و نیکان در قرآن؛

خداوند در قرآن و در سوره ی انسان(دهر) ، که در فضیلت اهل بیت و حضرت امیر المومنین ع و فاطمه زهارا (س) نازل شده است؛ شش خصلت برای ابرار  بیان فرموده است:

 1- به نذر خود وفا می کنند 2- از روزی که عذابش گسترده است می ترسند 3- غذای خود را با این که نیاز دارند به نیازمندان می بخشند 4- اعماشان لوجه الله است، فقط برای خداست 5- هیچ پاداشی از دیگران نمی خواهند 6- از پروردگار عالمیان می ترسند در روزی که عبوس است.

 

آیات 5 تا بیست و پنج سوره ی مبارکه انسان در فضیلت اهل بیت ع نازل شده است؛ که با ابرار آغاز می شود:

اِنّ الابرار یَشربونَ مَن کأسِ کان مزاجها کافوراً ؛ عیناً یَشربُ بها عبادُ اللهِ یُفجّرونَها تفجیراً ؛ یوفونَ بالنّذر و یخافونَ یوماً کانَ شرّهُ مستَطیراً ؛ و یُطعمون الطّعامَ علی حبّه مسکیناً و یتیماً و اسیراً ؛ انّما نُطعمکم لوجه الله لا نریدُ منکم جزاءً و لا شکوراً ؛ انّا نخافُ مِن ربّنا یوماً عبوساً قمطریراً . 

یعنی: به یقین ابرار و نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوشی آمیخته است ؛ از چشمه ای که بندگان خاص خدا از آن می نوشند؛ و از هر جا بخواهند آن آب را جاری می سازند ؛ آنها به نذر خود وفا می کنند، و از روزی که شرّ و عذابش گسترده است می ترسند ؛ و غذای خود را با آنکه به آن علاقه و نیاز دارند به مسکیتن، یتیم و اسیر می دهند ؛ ( و می گویند ) ما شما را به خاطر خدا اطعام می کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم ؛ ما از پروردگارمان ترسانیم در آن روزی که عبوس و سخت است.( انسان آیات5 تا 10 )

در سوره مبارکه بقره هم چند ویژگی برای نیکی و نیکوکار و ابرار بیان می فرماید، در آنجایی که مسلمین در باره ظواهر دین بحث می کنند و از قبله که به کدام سو نماز بخوانند، و درباره قبله و تغییر آن صحبت می کنند؛ این آیه نازل شد و روشن کرد که برّ به این ظواهر کار و صورت اعمال ما نیست که شما همه ی وقت خودتان را صرف بحث در این مورد کرده اید؛ بلکه برّ و ابرار خصوصیاتشان اینگونه است:

1- به خدا ایمان دارند 2- به روز رستاخیز ایمان دارند 3- به فرشتگان اعتقاد دارند 4- به کتاب آسمانی ایمان دارند 5- به پیامبران ایمان آورده اند 6- مال خود را با عین علاقه و نیاز خود به به خویشاوندان خود می بخشند و به یتیمان و فقرا و در راه ماندگان و گدایان و بردگان انفاق می کنند 7- نمار را به پا می دارند 8- زکات را می پردازند 9- به عهد خود وفا می کنند 10- در برابر محرمیتها بردبارند 11- در بیماری ها استقامت می ورزند و صبورند 12- در میدان جنگ استقامت دارند و صبورند 13- اینان راستگویا و صادقین هستند 14- پرهیزکار هستند.

این آیه به وضوح برای ما بیان می کند که باید موافق با ابرار باشیم و در کارها و افکار و اعمال مان باید به آنها نگاه کنیم نه به خومان و در خودمان بمانیم و به جایی نرسیم. 

همه می دانیم چه شیعه و چه عامه که آیه اطعام در عین علاقه و نیاز در رسای اهل بیت هست و در این آیه هم ذکر خیر از این خصلت امیر المومنین ع آمده که به او باید نگاه کنید و برّ را باید در وجود او می دیدید نه اینکه همه ی وقت تان را در بحث از قبله بگذرانید به بطالت؛ به خاطر همین آیات هست که پیامبر به ما می فرماید که امروز باید اینگونه دعا کنید؛ تا ما ابرار را بشناسیم و از خداوند توفیق بخواهیم که موافق با افکار و اعمال ایشان باشیم.

لیسَ البرّ اَن تولوا وجوهکم قِبَلَ المشرقِ و المغربِ ، و لکنَّ البرّ مَن ءامن باللهِ و الیومِ الآخرِ و الملائکةِ و الکتابِ و النّبییّن و ءاتی المال علی حبّه ذَوی القربی و الیتمی و المساکین و ابن السّبیل و السّائلین و فی الرّقاب و اَقامَ الصّلاةَ و ئاتی الزکاةَ و الموفون بعهدهم إذا عاهدوا و الصّابرینَ فی البأساءِ و الضّراء و حینَ البأس اولئک الّذینَ صدقوا و اولئک هم المتّقون .

نیکی، تنها این نیست که (به هنگام نماز) روی خود را به سوی مشرق و یا به سوی مغرب کنید؛ ( و تمام گفتگوی شما، درباره ی قبله و تغییر آن باشد؛ و همه ی وقت خود را مصروف آن سازید) بلکه نیکی و نیکوکار کسی است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران، ایمان آورده اند ؛ و مال خود را ، با همه ی علاقه ای که به آن دارند، به خویشاوندان و یتیمان و مساکین و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق می کنند ؛ نماز را بر پا می دارند و زکات را می پردازند ؛ و همچنین کسانی که به عهد خویش هنگامی که عهد بستند، وفا می کنند؛ و در برابر محرومیّتها و بیماری ها و در میدان جنگ، استقامت به خرج می دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می گویند؛ - گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است - و اینها هستد پرهیزکاران.(بقره آیه 177)

ابرار و نیکان در روایات؛

پیامبر ص ده ویژگی برای آنها بیان فرموده است.

رسول الله ص : أمّا علامةُ البارّ فعشَرةٌ : یُحبّ فی الله ، و یُبغِضُ فی الله ، و یُصاحبُ فی الله ، و یُفارقُ فی الله ، و یَغضَبُ فی الله ، و یرضی فی الله ، و یعملُ لله ، و یَطلُبُ إلیه ، و یَخشعُ لله خائفاً مخوفاً طاهراً مخلصاً مستحیاً مراقباً ، و یُحسنُ فی الله .

یعنی :نشانه ی نیکوکار ده چیز است: 1- برای خدا دوست می دارد 2- برای خدا دشمنی می ورزد 3- برای خدا یار و همراه می شود 4- برای خدا جدا می شود 5- برای خدا خشم می گیرد 6- برای خدا خشنود می شود 7- برای خدا کار می کند 8- خدا را می طلبد و خدا جو است 9- در برابر خدا خاشع و ترسان و هراسا و پاک و با اخلاص و باحیا و مراقب خود است 10- برای خدا احسان و نیکی می کنند.

امام باقر ع می فرماید: أربعٌ من کنوز البرّ : کتمانُ الحاجة ، و کتمان الصّدقة ، و کتمان الوَجَع ، و کتمان المصیبة. یعنی: چهار چیز از گنج های برّ و نیکی است : نهان داشتن نیاز و نهان داشتن و نهان دادن صدقه و نهان داشتن درد و نهان داشتن مصیبت .

رسول الله ص: لا یزیدُ فی العمر الاّ البرّ . یعنی: بر عمر نمی افزاید مگر برّ و نیکی.

و جنّبنی فیه مُرافقة الاشرار

و مرا از دوستی با بدکاران دور گردان

مرافقة از رفق است یعنی دوست و همراه شدن با کسی و مرافقة یعنی دوستی و قبول دوستی دیگران؛ اشرار هم جمع شر است یعنی بدی.

اشرار و شرّ در مفاهیم قرآنی؛

انسان در تشخیص اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی بد، اشتباه می کند، و اینکه چه کسی و چه دوستی خوب است و چه دوستی ای شر و بدی به انسان می رساند، دچار اشتباه می شود. همانگونه که خداوند متعال در قرآن می فرماید: کتب علیکم القتال ، و هو کُرهٌ لکم ، و عسی اَن تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم و عسی أن تُحبّوا شیئاً و هو شرٌّ لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون .یعنی: جهاد در راه خدا برای شما مقرر شد ، در حالی که برای شما نا خوشایند است. چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیر شما در آن است؛ و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرّ شما در آن است، و خدا می داند، و شما نمی دانید.( بقره آیه 216)

و حتی چه بسا خواسته ها و دعاهایی که از خداوند داریم به ضرر ما باشد و سر و بدی ما در آنها باشد؛ یعنی ممکن است انسان انقدر در اشتباه باشد و با خدا ارتباط دارد و دعا می کند ولی همین خواسته از خدا هم ممکن است به اوشرر برساند. همانگونه که خداوند متعال در قرآن می فرماید: و یَدعُ الانسانُ باشَّردُعاءَهُ باخیر و کان الانسانُ عجولاً.یعنی:انسان - بر اثر شتابزدگی - بدی ها را طلب می کند آنگونه که نیکی ها را طلب می کند؛ و انسان همیشه عجول بوده است.(إسراء آیه 11)؛ البته دعا در این آیه معانی وسیعی دارد که هر گونه طلب و خواستن را شامل می شود.

در روایتی امام صادق ع می فرماید: راه نجات و هلاکت خود را بشناس، مبادا از خدا چیزی بخواهی که نابودی تو در آن است؛ در حالی که گمان می بری نجات تو در آن است؛ و بعد آیه فوق را تلاوت فرمودند.

در سوره فلق و ناس هم از شرّ اینچنین اشراری به خدا پناه می بریم:

1- از شرّ هر آنچه خدا آفریده است 2- از شرّ دشمن و شروری که در تاریکی یورش می برد و به فرمده امام خامنه ای شبی خون می زند. 3- از شرّ افسونگران که با افسون در گره ها می مند. 4- از شرّ حسودی که حسادت می کند. 5- از شرّ وسوسه گر پنهان که پنهانی و بی خبر وسوسه می کند.

دو روایت؛

امام صادق ع می فرماید: الغضب مفتاح کلّ شرّ. خشم کلید هر بدی است.

پیامبر ص می فرماید:« إنّ ابلیس یَخطُبُ شَیاطینَهُ و یقولُ: علیکم باللّحم و المسکر و النّساء ، فإنّی لا أجدُ جِماعَ الشّر إلاّ فیها.یعنی: ابلیس برای شیطان های خود سخنرانی می کند و می گوید: بر شما باد گوشت و مسکر یعنی مست کننده و زنان.» مقصود این است که با وارد ساختن مردم به افراط در خوردن گوشت زمینه ی شهوترانی را فراهم کنند و به وسیله ی مسکر ها و مست کننده ها عقل آنها را از بین ببرند و از این طریق زمینه را برای تجاوز جنسی و اعمال نامشروع فراهم نمایند.

و آونی فیه برحمتک الی دار القرار

و مرا با رحمت خویش در بهشت جاودان منزل و ماوا ده.

دار القرار، یکی از القاب و اسامی بهشت است.

در سوره مبارکه انسان، که در شرح فراز اول دعای امروز آیاتی بیان شد، در ادامه همان آیات و در بیان پاداش ابرار و نیکان سیزده آیه از مشخصات دار القرارِ ابرار  را بیان می فرماید. از آیه یازده الی بیست و دو ، مشخصات بهشت ابرار را بر می شمرد.

بالهیّتک یا اله العالمین

به حق خداییت ، ای خدای عالمیان

ما از خداوند این خواسته ها را در هر روز از ماه رمضان داریم

اما ما هم باید این صفات را بشناسیم و خودمان را به آنها نزدیک کنیم

این دعاها توفیق الهی را شامل حال ما می کند که در راه هرآنچه از خداوند خواسته ایم

قدم برداریم

التماس دعا

 

جمعه 12 تیر 1394  5:02 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 nazaninfatemeh
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد
جمعه 12 تیر 1394  7:19 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

بنام خدا

 آیت الله احمد مجتهدی تهرانی درتوضیح وشرح این فراز ازدعا می فرماید:

خداوند (عزوجل) در قرآن کریم در مورد ابرار و نیکوکاران پانزده صفت به کار برده است که به آن اشاره می‌نماییم:

1- ایمان به خداوند یگانه 2- ایمان به روز قیامت 3- ایمان به فرشتگان 4- ایمان به قرآن 5- ایمان به پیامبران 6- نیت خالص برای رضای خداوند 7- بخشیدن بخشی از اموال به خویشان 8- کمک به یتیمان 9- کمک به فقیران 10- کمک به رهگذران 11- آزاد نمودن بنده 12- اقامه و برپاداری نماز 13- زکات به مستحقان دادن 14- وفای به عهد 15- صبر در برابر شدائد و سختی‌ها

 

                  

جمعه 12 تیر 1394  7:28 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

 بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین.

خدایا توفیقم ده در آن به سازش كردن نیكان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

یکی از نکاتی که در این دعا می توان به آن اشاره کرد دوستی به نیکان و گریز از اشرار است، همراهی انسانی با دوست نیکو بسیار مهم است چون سبب رشد و تکامل انسان می شود.

 مجالست با نیکان باعث شرف انسان می شود و نکته بعدی در این دعا این است که دوست خوب آن کسی است که بتواند انسان را شفاعت کند و باعث حیات روحی انسان شود.

                  

جمعه 12 تیر 1394  7:36 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

روز شانزدهم : ابرار و اشرار

دعای روز شانزدهم
«اللهمَّ وَفقِنی فیهِ لِمُوافَقَةِ الابرارِ، وَ جَنّبنی فیهِ مُرافَقَةَ الاشرار،
وَ آوِنی فیهِ بِرَحمَتِكَ الی دارِ القَرارِ بِالهیّتِكَ یا الهَ العالَمین»


ویژگی‏های ابرار
1 - صاحب بهترین‏ ها:
قرآن کریم: «و ما عندالله خیر للابرار؛
آنچه نزد خداست ‏برای نیکان از هرچیز بهتر است»
 
2 - غرق نعمت‏ها:
قرآن کریم: «ان الابرار لفی نعیم‏؛
محققا نیکوکاران درون نعمت‏ها متنعم‏اند»
 
ویژگی‏های اشرار
 
1 - پیشوایان گمراه و گمراه کننده:
علی علیه السلام: «ان شر الناس عندالله امام جائر ضل و ضل به؛
بدترین مردم، پیشوایان گمراه و گمراه کننده‏اند»
و نیز آن امام بزرگوار موارد زیر را از اشرار شمردند:
 
2 - «من لا یقبل العذر;
کسی که عذر را نمی‏پذیرد.»
 
3 - «من لایبالی ان یراه الناس مسیئا;
کسی که ابا ندارد که مردم او را گناهکار ببینند.»
 
4 - «العلماء اذا فسدوا;
عالمان، زمانی که فساد کنند.»
 
5 - «المشاؤون بالنمیمة; سخن چینان.»
 
6 - «المفرقون بین الاحبة;
کسانی که بین دوستان تفرقه می‏ اندازند.»

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

شنبه 13 تیر 1394  12:39 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها