0

#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

به نام خدا



با سلام خدمت همه دوستان اهل فن 

قرار بر این شد که تو این تاپیک شروع کنیم به آموزش زبان مهم کاربردی شیرین ودوست داشتنی پایتون!

قوانین این تاپیک هم مثل بقیه تاپیک ها می باشد. تو این تاپیک هدف فقط ارائه مطالب آموزشی هستش.

دوستانی که سوال داشته باشن میتونن تو تاپیک سوالات وجواب های پایتون مطرح کنند تا رسیدگی بشه و

هم از بی نطمی این تاپیک جلوگیری میشه هم ممکن سوال شما سوال کسی دیگه باشه و استفاده کنه.

از اساتید حرفه ای تقاضا میکنم بنده رو در این تاپیک یاری کنند.وتاپیک رو پر بارتر کنند.

دوستان عزیز من قصد دارم مطالب رو خیلی صریح و واضح بیان کنم.تا همه بتونن راحت یاد بگیرن.

در هر دوره یکسری تمرینات داده میشه که دوستانی که علاقه داشته باشند میتونن انجام بدن و به نفعشون هست

و همینطور سعی میکنیم با هماهنگی با مدیران بعد از اتمام هر دوره یکسری مسابقه برگزار کنیم تا هیجان کار بیشتر شه

و در آخر برای دلگرمی بنده تشکر یادتون نره

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:16 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

بسم الله الرحمن الرحیم




پایتون:


دوستان پایتون زبان برنامه نویسی تفسیری و سطح بال ، شی گرا و یک زبان برنامه نویسی تفسیری سمت

سرور قدرتمند است که توسط گیدو ون روسوم در سال ۱۹۹۰ ساخته شد. این زبان در ویژگی ها شبیه

پرل، روبی (رابی)، اسکیم، اسمال تاک و تی سی ال است و از مدیریت خودکار حافظه استفاده می کند.

لوگوی پایتون

پایتون به شکل پروژه ای متن باز توسعه یافته است و توسط بنیاد نر مافزار پایتون مدیریت می گردد.

نسخهٔ 2.6.4 این زبان در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شد.


نصب پایتون

توضیحات قبل از نصب :

 

تقریبا در همه توزیع های مبتنی بر یونیکس و مک ، مفسر پایتون به

صورت پیش فرض نصب می باشد و در نتیجه نیازی به نصب و کامپایل مجدد مفسر نیست . اما

کاربران ویندوز باید قبل از برنامه نویسی با پایتون مفسر مربوطه و در صورت نیاز ماژول ها و ابزار

های مورد نیاز را دانلود و نصب نمایند . کاربران لینوکس نیز ممکن است جهت بروزآوری مفسر و یا

استفاده از امکانات جدیدتر مجبور به نصب مجدد مفسر و سایر ابزار ها باشند . در این بخش نصب و

کامپایل کلی مفسر اصلی پایتون توضیح داده خواهد شد . نحوه نصب سایر ماژول ها و ابزار ها در درس

مربوطه ارائه خواهد شد . همانطور که می دانید مفسر پایتون قابلیت اجرا در محدوده ی وسیعی از

پلتفر مها را دارا می باشد که از آن جمله می توان به ویندوز ، مک و کلیه سیستم عام لهای مبتنی برAS/ 

یونیکس مانند لینوکس اشاره کرد. همچنین نسخه هایی نیز برای اجرا بر روی سولریس ، ، 400PlayStation ، Palm OS ، Symbian OS 

و سخت افزار ها و پلتفر مهایی چون Amiga ، OS/2 ، BeOS

و چندین پلتفرم دیگر (که شاید تا حدودی نام اینها برای ما عجیب و ناآشنا باشد Pocket PC ، iPodLinux)

تدارک دیده شده است. با استفاده از این مزیت یعنی در دسترس بودن مفسر سازگار با سیستم های

مختلف و برخی تمهیدات دیگر تقریبا همه کدهای نوشته شده به زبان پایتون بدون نیاز به تغییر ، قابلیت

اجرا در سیستم عام لهای مختلف را دارند . در نتیجه پایتون زبانی قابل انتقال یا پورتابل می باشد .
 


دوستان عزیز ما برای کامپایل کردن کدهایی خودمون که به زبان شیرین پایتون مینویسیم باید از یک مفسر استفاده کنیم 

مثل تمام زبان های دیگه.طبق توضیحات بالا پایتون تو خیلی از سیستم عامل ها قابل اجراست. ما اینجا دوتا از مفسر های 

پایتون رو معرفی میکنیم:


1.پایتون ۳.۱.۲ برای سیستم عامل ویندوز 

2.پایتون ۲.۶ برای سیستم عامل لینوکس


اگر کاربر ویندوز هستید میتونید پایتون ۳.۱.۲ رو از سایت www.python.org که در دو نوع ۶۴ بیت و ۳۲ بیت ارائه شده.که متناسب با سیستمتون اونو دریافت و نصب کنید.

اما اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده میکنید پایتون رو از قبل به صورت پیش فرض دارید و نیازی به نصب دوباره آن ندارید.

در ادامه روش نصب در صورت عدم وجود پایتون در سیستم عامل لینوکس ونسب اون بر روی هر یک از توزیع های ان سیستم عامل رو

توضیح خواهیم داد.

منابع:
ویکی پایتون
pylearn.com
جناب گوگل
و...

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:16 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام دوستان 
 
با قسمت دوم از آموزش زبان برنامه نویسی پایتون در خدمت شما هستیم.
 
در این قسمت با نحوه نصب پایتون در ویندوز و لینوکس آشنا میشیم.
 
۱.پایتون در ویندوز :
 
نصب مفسر پایتون در ویندوز مثل نصب برنامه های دیگر در این سیستم عامل هست وتفاوتی نداره.
 
پس از دریافت مفسر پایتون از www.python.org و نصب میتونید از این طریق وارد محیط پایتون 
 
شوید:
کد:
( Start−>Programs−>Python 3.1−>IDLE (Python GUI
خروجی مفسر پایتون در حالت اجرا به صورت است:
 
کد:
Python 3.1.2 (#69, Mar 29 2009, 17:35:34) [MSC v.1310 32 bit (Intel)] on win32
Type "copyright", "credits" or «license()» for more information.
****************************************************************
Personal firewall software may warn about the connection IDLE
makes to its subprocess using this computer's internal loopback
interface. This connection is not visible on any external
interface and no data is sent to or received from the Internet.
****************************************************************
IDLE 1.1.3
>>>
نصب پایتون در لینوکس:
 
۱.بر اساس بسته های rpm:
 
بعد از دریافت بسته ها از سایت رسمی پایتون برای نصب وارد محیط ترمینال شده و دستور زیز را 
 
وارد میکنیم:
 
کد:
# rpm −Uvh اسم بسته.rpm
Preparing... ########################################### [100%]
1:python-2.6 ########################################### [100%
]
 
بعد از نصب برای اجرای پایتون در کنسول دستور زیر را وارد کنید:
 
کد:
 $:python
خروجی:
کد:
Python 2.4.3 (#1, Jun 13 2006, 11:46:08)
[GCC 4.1.1 20060525 (Red Hat 4.1.1-1)] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>>
 
۲.بر اساس بسته هایdeb:
 
دوستان در این نوع توزیع ها مثل دبیان-اوبونتو-بک ترک با استفاده از ابزار apt میتونیم آخرین و 
 
پایدارترین نسخه مفسر پایتون رو دریافت و نصب کنیم:
 
کد:
$:sudo apt-get install  python
در این قسمت مراحل نصب به طور خودکار انجام میگیره
 
 
بعد از نصب با وارد کردن دستور :
کد:
revolt@revolt-laptop:~$ python
خروجی زیر را میبینیم:
 
کد:
Python 2.6.5 (r265:79063, Apr 16 2010, 13:09:56) 
 
[GCC 4.4.3] on linux2
 
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
 
>>>
 
نکته:برای خروج از مفسر در داخل ترمینال از کلید Ctrl+D استفاده کنیدD:
 
راستی استقبال از تاپیک کمه هاااا. مگه شما پایتون دوست ندارید؟

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:16 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

قسمت سوم:
 
سلام دوستان امروز با قسمت سوم آموزش پایتون با شما هستیم.
 
در این قسمت با نحوه ی کد نویسی و ذخیره کردن واجرای کد های پایتون آشنا میشویم.
 
قبل از هرچیز ما باید یک محیط ویرایشگر برای کدهای خودمون استفاده کنیم.ویرایشگر کد میتونه تو خطا یابی برنامه 
 
از لحاظ نگارشی واملایی و ..کمک کنه که خیلی مهم هستش.
 
ویرایشگرایی مثل Notepad++ در ویندوز و gedit ,vim,Kate,Emacs در لینوکس خیلی در نوشتن کدها میتونن به 
 
ما کمک کنند.
 
دوستان اینجا شاید برای شما سوال پیش بیاد که این ویرایشگر ها چطور میتونند در خطایابی به ما کمک کنند.آیا این 
 
ویرایشگرها کدهارا کامپایل میکنند؟
 
جواب :نه.این ویرایشگر ها تقریبا دستورات اکثر زبان های برنامه نویسی را در خود دارند.ووقتی شما برای مثال دارید 
 
کدهای پایتون را مینویسید دستورات مهم و کلیدی به رنگهای مشخصی در میایند و شما متوجه میشوید که دستور را 
 
درست وارد کردید ولی اگر اشتباه باشد دستور به صورت معمولی نوشته شده و شما را متوجه اشتباه میکند.به 
 
اصطلاح به این کار هایلایتینگ میگویند.
 
خوب بعد از انتخاب یک ویرایشگر ما شروع به نوشتن اولین برنامه ی خودمون میکنیم.
 
اولین برنامه ی ما برنامه ایه که یک خروجی رو که از قبل در داخل سورس وارد کردیم رو برای ما چاپ میکنه.
 
در این برنامه ما با اولین دستور خودمون یعنی print آشنا میشیم.
 
دوستان یک نکته رو یادآوری کنم:که قبل ما از پايتون به عنوان يك زبان برنامه نويسي ياد كرديم . اما پايتون نام يك 
 
بسته نرم افزاري به نام python مفسر نيز هست كه كار اصلي آن اجراي برنامه مي باشد . مفسر سطر به سطر كد 
 
برنامه را خوانده و همزمان اجرا مي كند .
 
خوب برنامه ما در حالت كلي يك برنامه پايتون به چهار طريق اجرا مي گردد :
 
•به حالت محاوره اي
 
•به عنوان ماژول پايتون
 
•به عنوان فايل اسكريپت unix
 
•از داخل يك سيستم ديگر
 
•متد هاي خاص يك سيستم عامل اجرا کد به حالت محاوره اي
 
حالت محاوره اي راحتترين روش اجراي كد پايتون مي باشد . كافيست عبارت پايتون را در ترمینال
 
وارد كنيد . ولی چون حالت پایداری نداره یعنی ما نمیتونیم کدهامون رو دخیره کنیم وبعدا ازشون استفاده ویا دو باره 
 
ویرایششون کنیم فعلا از قسمت صرف نظر میکنیم.
 
خوب! حالا وارد محیط ویرایشگرمون میشویم و یک صفحه جدید باز میکنیم.واولین کدمون رو وارد میکنیم:
 
این hello world یه سنت شده تو برنامه نویسی اگه ننویسیم نمیشه!
 
 
کد:
#!/usr/bin/python
#file name:prog1
Print “hello,world !”
خوب حالا این کد رو با پسوند .py در مسیر جاری ذخیره میکنیم و وارد ترمینال میشیم ودستور زیر رو وارد میکنیم:
 
کد:
$python prog1.py
خروجی به شکل زیر میباشد:
 
کد:
$ hello,world !
خوب دوستان در ادامه ما به توضیحاتی در مورد این برنامه و متغییر ها و یه صحبتی در مورد سیستم عامل میکنیم.
 
یا علی.

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:17 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

با سلام 
 
این قسمت چهارم پایتون هست!
 
دوستان در این قسمت میخوام با شما در مورد سیستم عاملی صحبت کنم که تو اون بتونیم راحتر از پایتون استفاده کنیم.من برای اجرای کدهای پایتون 
 
استفاده از سیسنم عامل لینوکس رو توصیه میکنم.و میدونم که تو این سیستم عامل خیلی راحت وسریع پایتون رو یاد میگیرید .وفرق کار با پایتون رو در 
 
لینوکس با ویندوز متوجه میشید.این کار خیلی به نفع شما خواهد بود.درضمن یادگیری دستورات سیستم عامل لینوکس خیلی مهمه وپرکاربرد برای هکر و 
 
یک برنامه نویس.
 
خوب حالا بریم سراغ تفسیر برنامه 1 :
 
خط اول ما در این برنامه با !# آغاز شده ایندوعلامت فقط در خط اول هر برنامه در کنارهم استفاده می*شوند و در ادامه 
 
مسیر مفسر پایتون را اعلام مبکنند وبه سیستم عامل لینوکس میگوید که وقتی این کد اجرا کردیم این مفسر اجرا شود. شما میتوانید تو هر سیستم 
 
عاملی که کار میکنید بعد از این دو کاراکتر آدرس محل قرارگیری مفسر رو به برنامتون بدهید.
 
خوب بعد این توضیحات میرسیم به دستور print :
 
دستور print برای ما در خروجی عبارت داخل ” ” را عیناً چاپ میکند.از این دستور فقط 
 
برای نشان دادن انواع متغییر ها در خروجی استفاده میشود.ما از این دستور به شکل*های مختلفی میتونیم خروجی های دلخواهمون رو نشون بدیم.که در 
 
ادامه آموزش*ها به مرور با اونها آشنا میشیم.
 
خوب دوستان یکی از امکانات تمام زبان*های برنامه نویسی یادداشت گذاری در طول نگارش برنامه هست که به برنامه نویس کمک زیادی میکنه تا وقتی 
 
یک قسمت از کد رو مطالعه میکنه براحتی کاربرد اون قسمت از کد رو متوجه شود یا امکان داره که یک برنامه نویس دیگر کد شما رو بخوانه و راحت*تر 
 
بتونه درک کنه که برنامه چه کاری رو میخواهد انجام دهد.در پایتون ما با قرار دادن یادداشت*ها مون بعد از کاراکتر # میتونیم از این امکان استفاده 
 
کنیم.
 
خلاصه: از یادداشت گذاری برای توضیح جزئیات مهم برنامه هامون استفاده میکنیم.
 
 
ثابت ها و متغییر ها:
 
انتظار ما از پایتون فقط چاپ کردن عبارت سلام دنیا! نیست.ما انتظار زیادی داریم و میخواهیم کدهایی بنویسیم که از ما داده دریافت کرده و بعد انجام 
 
یکسری عملیات روی این داده ها به ما اطلاعات دلخواهمون رو برگردونه.این کار در پایتون با استفاده از ثابت ها و متغییرهای تعریف شده امکان پذیره.
 
مقدار یا داده یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای یک کد و اساسی ترین موضوع در برنامه نویسی میباشد.مثل عدد و حرفها تعاریف زیادی در بر دارد.
 
ثابت های لفظی:
 
همان طور که از اسمشون هم پیداست به نوعی از داده ها که همیشه ثابت هستند و هیچ وقت نمیتوان انها رو تغییر داد.مثل عدد ۱ که همیشه ۱ هست و 
 
باقی میمونه و یا مثل کلمه بابا که همیشه یک معنی داره و نمیشه اون رو تغییر داد.این دوتا داده که ذکر کردیم هر کدو م انواع مختلفی دارند که ما 
 
همه اینها رو بررسی میکنیم. اولین داده که گفتیم از نوع عدد صحیح به اصطلاح برنامه نویسی integer ,و نوع دیگه که از نوع رشته هست بهش میگن string.
 
اعداد در پایتون به چهار دسته تقسیم میشوند: ( با مثال )
 
1.اعداد صحیح
کد:
1,2,3,4,......
2.اعدادبزرگ یا طویل
کد:
 2.3,1.26,,..,E),6.23E-4.2 نشان توان میباشد)
3.اعداد اعشاری یا شناور
کد:
2.3,1.26,,..),6.23E-4.2 E نشان توان میباشد)
4.اعداد مرکب
کد:
 ( 5j+2.6),(3i-9.34),...
 
رشته ها:
 
رشته به یک دسته از حروف متوالی میگویند.سادتر بگم رشته ها یک گروه از کلمات هستند که ۱۰۰٪ ما در برنامه های خودمون از اپنها استفاده میکنیم.
 
رشته ها رو به چند روش میشه استفاده کرد:
 
۱.استفاده از علامت نقل قول تکی ' ' :ما با این علامت میتونیم رشته های خودمون رو مشخص کنیم مثل: 
 
کد:
'Ashiyane Digital  Security Team'
2.استفاده از علامت نقل قول ۲تایی " “ : این علامت هم مثل نقل قول تکی عمل میکنه.و تفاوتی نداره
 
کد:
"Ashiyane Digital Security Team"
3.استفاده از سه علامت نقل قول ۲تایی: ””” از سه علامت نقل قول برای معین کردن رشته های چند خطی استفاده کنید.مثل:
 
کد:
“Ashiyane Digital Security Team” my forum
and “is,a best  hacking forum”
حالا فرض کنید میخواهیم از رشته ای استفاده کنیم که در اون از نشان نقل قول ' استفاده شده.چگونه باید این رشته را معین کرد؟
 
برای این انجام این کار از توالی های گریز استفاده میکنیم که در پست بعدی با اون ها و ادامه ی داده ها آشنا میشم.
 
یا علی

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:17 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام 
 
قسمت ششم را با ادامه ی متغییر ها شروع میکنیم:
 
مثال هایی از متغییر ها:
 
کد:
name1='hamid'
name2='rouhi'
num=200
k=2.33335
m='ashiyane digital security team'
در پایتون اگر نوع متغییری را ندونیم با استفاده از این دستور میتونیم نوع اون رو بفهمیم:
کد:
 
type ( متغییر )
 
عبارات محاسباتی:
 
عبارت به مجموعه ای از ثابت ها و متغییرها و عملگرها میگویند.ما اگر مغییر و عملگر را به عنوان یک 
 
دستور وارد کنیم مفسر پایتون مستقیما آن را حساب کرده و در خروجی چاپ میکند.
 
مثال:
کد:
 
>> ۱+۲
3
یا به این صورت از عبارات محاسباتی استفاده میکنیم مثل یک برنامه:
 
کد:
#!/usr/bin/python
#jam.py
print 5+5
i=2
c=8
d=c+i
print d
خوب دوستان به این کد نگاه کنید.ما اینجا هم از ثابت ها و هم از متغییرها در عبارات محاسباتی استفاده 
 
کردیم.
 
 
عملوند و عملگر:
 
۱.عملگرها سمبل ها یا نمادهایی هستند که اتفاق افتادن یک عمل خاص مثل ضرب یا تقسیم ویا جمع را 
 
در کد ما انجام میدهند. به طور خلاصه عملگر ها روی عملوندها کار انجام میدهند.
 
 
اولویت عملگرها:
 
خوب این عملگر ها انواعی دارند و هر کدام نسبت به یک دیگر تقدم دارند تا در حین اجرای کد ترتیب 
 
عمل انها مشخص شود.این اولویت بندی از قوانین ریاضی پیروی میکند.ما در اینجا این تقدم ها را نشان 
 
میدهیم:
 
1.گروهبندی و دسترسی () [] 
۲.عملگر های یکتایی + - ! 
3.توان ** 
4.ضرب ، تقسیم ، باقیمانده * / ٪ 
5.جمع و تفریق + - 
6.عملگر های شیفت به چپ و راست باینری >> << 
7.عملگرهای مقایسه ای : بزرگتر و، کوچکتر => <= > < 
8.عملگرهای مقایسه : مساوی ، نا برابر == != 
9.و منطقی باینری & 
10.یا باینری یا XOR انحصاری ^ 
11.یا منطقی باینری | 
12.و منطقی and
13.یا منطقی or
14.عملگر های مقدار دهی %= /= *= -= += =
 
تمام این عملگرها بر روی اعداد و متغییرهای عددی قابل اجرا هستند.اما چند نمونه از کاربرد عملگر بر 
 
روی رشته ها برای شما میزنیم:
 
جمع دو رشته:
 
کد:
name1= 'hamid'
name2= 'rouhi'
name3= name1 + name2 
یا
کد:
 
name1 + name2
>>hamid rouhi
تکرار یک رشته:
کد:
 
“ashiyane” * 5
>> ashiyane  ashiyane  ashiyane  ashiyane  ashiyane
یک مثال از بکار گیری عبارت-عملگر-عملوند:
کد:
 
 #!/usr/bin/python
# masahat.py
tool = 5
arz = 2
masahat = tool * arz
print 'masahat is', masahat
print 'mohit is', 2 * (toll + arz)
خروجی:
 
کد:
$ python masahat.py
masahat is 10
mohit is 14
در ادامه با بقیه دستورات پایتون آشنا و وارد کد نویسی میشیم.
 
دوستان استقبال خیلی کمه.
اگه اشکالاتی تو آموزش پیش میاد ببخشید.
 
یاعلی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:17 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام
 
دوستان قسمت هشتم آموزش و ادامه دستور if :
 
خب دوستان یک نمونه از دستور if , else رو دیدیم.حالا با نمونه ای دیگه از دستورات شرطی آشنا میشیم.
 
If-elif : 
 
شاید بگید فرق این دستور با if , else چه چیزی هستش؟
 
خب فرق این دستور با if , else اینکه ما میتونیم با این دستور هر چقدر شرط بخواهیم میتونیم درست کنیم.ولی با if , else فقط ۲ تا شرط رو میشه بررسی کرد.
 
شکل کلی دستور:
کد PHP:
if   شرط  : 
    if بلوک دستورات  
elif   شرط ۲  : 
    elif  بلوک دستورات۲ 
elif  شرط ۳  : 
    elif  بلوک دستورات ۳ 
و....  
 
ما میتونیم از هر سه دستور نیز استفاده کنیم.یا تمامی این دستورات در مثالهای بعدی آشنا میشم.
 
مثال:
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#barname:if.py 
#dar in barname ma 2 sabet be code midim va mikhahim k addad bozorgtaro baraye ma chap kone! 
x = 2 
y = 2 
if     x > y: 
    print " %d bozorgtar ast!"%x 
elif x < y: 
    print " %d bozorgtar ast!"%y 
else: 
    print "%d = %d ast!"%(x,y)  
 
توضیح این مثال:
دو ثابت به برنامه دادیم.در شرط اول شرط اگر x بزرگتر باشد بلوک را اجرا کرده و برنامه خاتمه میابد.اگر شرط اول برقرار نباشد به شرط دوم رفته و بررسی میکند واگر برقرار بود دستور بلوک اجرا میشود.ولی اگر برقرار نباشد به دستور else رفته و دستور بلوک را اجرا میکند.وبرنامه خاتمه میابد.
 
خوب این کدها که تا حالا نوشتیم ورودی هامون رو از قبل به برنامه دادیم و برنامه فقط به ما خروجی رو نشون داده.این خیلی محدود هست.خوب انتظلر ما بیشتر از اینهاست.ما میخواهیم برنامه از ما ورودی را در هنگام اجرا بگیرد و خروجی دلخواه را به ما نشان بدهد.دستور input به ما این امکان را میدهد.
 
Input :
دستور input از کاربر ورودی را میگیرد.
شکل کلی دستور:
کد PHP:
num1=input(“addad ra vared konid :”)  
یا 
کد PHP:
name1=input_raw(“name khod ra vared konid :”) 
name1=str(name1)  
raw مشخص کننده ی نوع داده اتزاعی است.ودر خط بعدی نوع متغییر مشخص است.
مثال : مشخص کردن + یا – بودن عدد.
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#barname:input.py 
#dar in barname ma 1 moteghayer be code midim va mikhahim k moshakhass konad addad + ast ya - ya 0! 
x=input("1 addad vared konid :") 
if x > 0: 
    print " addad +  ast!" 
elif x < 0: 
    print "addad - ast!" 
else: 
    print "addad sefr ast!"  
 
 
 
 
مثال دو:چاپ کردن اسم افراد
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
 
#chap esme afrad 
 
name1=raw_input("name khod ra vared konid :") 
 
name1=str(name1) 
 
#chon name1 az noe string ast bayd noe anra moshakhas konim.mesle khat bala. 
 
print name1,  
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:17 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام
 
قسمت نهم آموزش پایتون و ادامه با یک مثال از if,elif,else,input,...
 
مثال:
 
در این مثال ما دمای آب رو به برنامه میدیم و برنامه دما رو به فارنهایت تبدیل میکنه و حالت آب رو به ما میگه.
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#tabdile dama be farenhayt.va halat ab. 
faren = input("Dama ra vared konid: ") * 9.0 / 5 + 32 
print "Dama tabdil shode be",faren 
if faren > 212: 
    print "Bokhar" 
elif faren > 112: 
    print "kheili Dagh" 
elif faren > 33: 
    print "Khonak" 
else: 
    print "Yakh" 
print "Barname kamel shod!" 
elif faren > 112: 
    print "kheili Dagh" 
elif faren > 33: 
    print "Khonak" 
else: 
    print "Yakh" 
print "Barname kamel shod!"  
 
حلقه ها:
دستور while :
این دستور بک حلقه ایجاد میکنید و درون این حلقه ما میتونیم یک بلوک قرار بدیم و تا وقتی که شرط حلقه برقرار باشه بلوک دستورات اجرا میشه و اگه شرط برقرار نباشه دستور حلقه اجرا نمیشه.
 
شکل کلی دستور:
کد PHP:
while  shart : 
         بلوک دستورات 
else : 
         بلوک دستورات  
این دستور توضیح خاصی نداره و با تمام جزئیات آن در مثالها آشنا میشیم.
 
مثال:این مثال ساده ترین کاربرد while هست:
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#in barname kheili jalebe :D 
#baraye khuruj az Ctrl+c ya Ctrl+z estefade konid 
while 1 : 
    print "press Ctrl+C to Stop Me haha...!"  
 
در مثال بعدی برنامه از متغییر a تا b را میشمارد:
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
 
#dar in barname ma ba komake halghe az moteghayere A ta B ra mishmarim. 
 
a = 0 ; b = 100 
 
while a <= b : 
 
    print a, 
 
    a = a+1  
یک نکته کوچک و مهم:در پایتون ما میتونیم دو خط دستور رو در یک خط بنویسیم. و این دستور هارو با سمی کالن ( ; ) از هم جدا کنیم.در مثال بالا 
 
موجود هست.
 
حالا بیایم مثال بالا رو یکم توسعه بدیم.و متغییر ها رو خودمون تغییر بدیم:
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
 
#dar in barname ma ba komake halghe az moteghayere A ta B ra mishmarim. 
 
a=input("addade aval ra vared konid :") 
 
b=input("addade 2vom ra vared konid :")  
 
while a <= b : 
 
    print a, 
 
    a = a+1  
 
دوستان شما میتونید فعلا با این دستوراتی که گفتیم برنامه های کوچیک و جالبی بنویسید.
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:17 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام
 
قسمت دهم آموزش پایتون و ادامه بحث حلقه ها با چند دستور مهم و کلیدی !
 
دوستان ما باز هم میتونیم کدهامونو کاربردی تر و منعطف تر کنیم یعنی میتونیم به عنوان مثال وقتی از یک حلقه و یک شرط استفاده میکنیم متوقف 
 
کردن یکی رو برای ادامه ی دیگری انجام بدیم یا برعکس.
 
شاید شما با این دستورات در زبان های دیگر آشنا باشید.و کم و بیش کاربرد اونا رو بدونید.در توضیحات بیشتر با این دستورات آشنا میشیم.
 
دستور break :
 
از این دستور همون طور که از اسمش پیداست برای شکستن استفاده میشه.برای شکستن یک شرط یا یک حلقه حتی با وجود برقرار بودن شرط.
 
دستور continue :
 
کامپایلر با رسیدن به این دستور به اول حلقه رفته و درستی شرط را بررسی میکند و اگر درست بود حلقه اجرا میشود درغیر این صورت کامپایلر از حلقه 
 
خارج میشود.
 
دستور pass :
 
با اجرای این دستور هیچ اتفاقی نمی افتد.و کامپایلر از این دستور رد میشود.این دستور تهی است.
 
حالا شاید بپرسید که چرا این دستور در پایتون وجود دارد؟
 
این دستور مثلاً برای تعریف یک تابع خالی تا بعداً کدهای آن نوشته شود. یا زمانی که بخواهیم هنگام بروز یک خطای خاص آن مشکل نادیده گرفته شده 
 
و برنامه به روند عادی خود ادامه دهد استفاده میشود.
 
دستور else :
else در حلقه وقتی اجرا میشود که حلقه به طور عادی خاتمه پیدا کنه.اگر حلقه با دستور break 
 
تمام شود بلوک else اجرا نخواهد شد.
 
شکل کلی یک حلقه while :
 
کد PHP:
 while <شرط>: 
    <بلوک دستورات> 
    if < شرط >: break # else خروج آنی از حلقه و عدم اجرای قطعه 
    if < شرط >: continue # پرش به اول قطعه شرط و بررسی شرط اجرا 
else:  
 
دستور break و continue در هرجای یک حلقه 
 
میتوانند بیایند ولی معمولا این دودستور را بعد از ایجاد شرط در حلقه بکار برده میشود و درصورت درستی شرط اجرا میشوند.
 
چند مثال ساده:
 
مثال ۱ :
 
چاپ کردن اعداد زوج یک بازه
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#moshakhas kardan adade zoj. 
num1=input("yek addad vared konid :") 
while num1: 
    num1=num1-1 
    if num1 % 2 != 0 : continue 
    print num1,  
مثال ۲ :
 
بررسی اول بودن یک عدد 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#barresi aval boodane yek addad: 
num1=input("yek addad vared konid :") 
num2=num1/2 
while num2 > 1: 
    if num1 % num2 == 0: 
        print "add aval nist" 
        break 
    num2 = num2 - 1 
else : 
    print "addad aval ast"  
 
مثال برای pass :
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
while  1: 
    pass # ashiyane digital security team- Hamid Rouhi”  
 
واسه امروز کافیه !
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:18 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

با سلامی دوباره به همه ی دوستان گل آشیانه
 
قسمت یازدهم آموزش پایتون و دستور مهم و کاربردی for :
 
 
دوستان در روند کنترل برنامه بجز دستورات if , while دستوری هست که برای ما کار پیمایش یک لیست 
 
یا یکسری اطلاعات ویا میتونه برای ما یک حلقه با انجام یکسری دستورات ایجاد کنه.دستور for میتواند آرایه های از 
 
نوع لیست.تاپل.دیکشنری و .. را پیمایش کند.با آرایه ها و انواع ساختمان داده ها در درس های بعدی آشنا میشیم.
 
 
ساختار کلی دستور for :
کد PHP:
for <moteghayere peymayeshgar> in <moteghayer> : 
      <dastoorat> 
else : 
     <dastoorat>  
 
نکته : دوستان توجه داشته باشید که قسمت else در صورت اجرا نشدن دستور break اجرا میشود.
 
چند مثال ساده برای آشنایی بهتر با حلقه for :
 
1)شمارنده:
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#shomarande dar yek baze 
for i in range(1,10): 
    print i * ”*”  
 
2)حاصل جمع
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#hasele jame ye baze! 
X=0 
for y in [1,2,3,4,5] : 
    x=x+y 
print x,  
 
3)پیمایش رشته
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#peymayeshe reshte ! 
Name=”Hamid Rouhi” 
for item in Name : 
    print item,  
 
با اجرای این مثالها با کاربرد for آشنا میشید.
 
در درس بعد با انواع ساخنمان داده ها در پایتون آشنا میشیم.
 
یا علی !

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:18 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام به دوستان عزیز
 
قسمت دوازدهم آموزش پایتون
 
همونطور که در پست بالا گفته بودیم تواین پست میخواهیم درباره ی انواع ساختمان داده*ها در پایتون بحث کنیم. دوستان این مبحث چون خیلی مهم هست نمیخوام به طور مختصر توضیح بدم برای همین از توضیحات دوست خوبم آقای مهدی بیاضی در مورد ساختمان داده*ها در پایتون استفاده میکنیم.
 
‫ساختمان داده چیست؟‬
 
‫در اصطلح کامپیوتری، ساختمان داده به روشهایی از ذخیره اطلعات گفته می شود که برای استفاده‬بهینه از اطلعات ذخیره شده اتخاذ می شود. غالبا ًانتخاب یک ساختمان داده موجب ایجاد الگوریتم‬ (الخوارزمی) های متناسب با آن خواهد شد که این دو در کنار هم موجب افزایش سرعت انجام یک‬‫وظیفه یا کاهش مصرف حافظه برای پردازش داده می شود؛ سنگ بنای ساختمان های داده انواع داده‬و اشاره گرهای گوناگون است. که با توجه به چگونگی تعریف کاربرد آنها در هر زبان برنامه نویسی‬ پیاده سازی آنها متفاوت خواهد بود. ما اکنون به پیاده سازی ساختمان های داده نمی پردازیم بلکه به‬ توضیح انواع داده موجود در زبان پایتون می پردازیم؛ به دلیل سطح بالی این زبان انواع داده موجود‬‫در آن دارای ساختار پیچیده ای هستند که باعث شد ماازاین انواع به عنوان ساختمانهای داده یاد کنیم.‬ در زبان های سطح پایین تر که اکثر آنها از پایه های پایتون به حساب می آیند انواع داده پیش فرض‬ انواعی ابتدایی هستند که در زبان اسمبلی نیز قابل تعریف هستند. مثل ً در زبان ‪ C‬از انواع ‪ int‬‬,char,float, double, long ,short‬استفاده می شود که همه آنها دارای خاصیتی مشترک هستند و این‬ خاصیت این است که بر روی پردازنده به طور مستقیم دارای دستور العمل هایی هستند که می توان با‬آنهاکار کرد. همچنین برای ایجاد یک زنجیره)آرایه( از این انواع از علمت "[]" استفاده می شد، ولی از‬این انواع داده غیر از عملیات ریاضی کاری بر نمی آید ، مگر اینکه از آنها با قرار دادهای خاصی‬ ساختمان داده هایی بسازیم.‬
 
‫انواع ساختمان داده در پایتون‬:
‫1
.یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین این ساختمان های داده رشته های کاراکتری می باشند که در‬ واقع یک زنجیره )‪ (Sequence‬از بایت ها می باشند که درکار با ورودی ها، خروجی ها و‬ ارتباطات گوناگون نقش مهمی ایفا می کنند، زیرا یکی از راههای محدود فهم انسان از دنیای‬ کامپیوتر ارتباط متنی با این جهان می باشد.
‫2.دیگر ساختمان داده ای مهم در این زبان لیست ها (آرایه ها) هستند. در واقع این نوع داده یک‬ ‫نوع بسیار پیشرفته از آرایه های زبانهای سطح پایین است که علاوه بر خاصیت اندیس پذیری ،‬ خاصیت تغییر اندازه و نگهداری انواع داده را بطور هم زمان دارا می باشد.‬
 
‫3.چند تایی های مرتب (‪(Tuple‬در پایتون نوعی از داده با شباهت هایی به لیست می باشد که در‬ بخش مربوطه به تفاوت ها و شباهت های این دو نوع خواهیم پرداخت.‬
 
‫4. یک نوع دیگر داده در پایتون چرخنده(‪(Iterator‬است که به عنوان یک فریم یا واحد چرخنده در‬ طول لیست ها ، چند تایی ها و رشته ها محسوب می شود.‬
 
‫ساختمان داده های دیگر:‬
 
در جملات فوقالذکر مشاهده کردید که ما با تعداد محدودی ساختمان داده روبرو هستیم. اما ما‬ مجبورنیستیم که با این ساختمان داده ها بسوزیم و بسازیم. بلکه این ساختمانهای داده سنگ بنای‬ چندین ساختمان داده دیگر هستند که هر کدام کاربرد و پیچیدگیهای خاص خود را دارند از آنجمله می‬ توان موارد زیر را نام برد:
 
‫1.لیست های پیوندی‬
‫1.یکطرفه‬
‫2.دوطرفه‬
‫3.حلقوی‬
 
‫2.صف ها‬
‫1.صف های دو طرفه‬
‫2.صفهای با اولویت‬
 
‫3.درختها‬
‫1.دودویی‬
‫2.دودویی جستجو‬
‫3.درختهای دو-سه‬
 
‫و موارد بسیاری که در مورد آنها مقاله هایی گذاشته خواهد شد‬....
 
‫لیست ها:
لیست ها نوعی متغیر می باشند که می توان در آن ها داده ها و اطلاعات از انواع مختلف را ذخیره کرد به طور مثال در کد زیر لیستی به نام L طراحی شده است که در آن یک متغیر از نوع رشته یا string و یک float یا عدد اعشاری و یک integer یا عدد صحیح در آن وجود دارد
 
کد PHP:
>>>L=[ 'mahdy' , 20 , 1.2 ]  
 
دسترسی به داده های درون لیست :
در هر لیست هر کدام از داده ها یا مقدار ها دارای شماره یا اندیسی می باشند که این عدد به طور خودکار از سمت چپ لیست به هر مقدار داده می شود عدد اندیس بین صفر و بی نهایت است و به ترتیب از چپ به راست به مقدار های درون لیست داده می شود. 
 
کد PHP:
[ 'mahdy' , 20 , 1.2 ]  
 
در مثال بالا رشته ی 'mahdy' با اندیس 0 و عدد 20 با اندیس 1 و عدد اعشاری 1.2 با اندیس 2 مشخص می شوند برای بدست آوردن داده ی یک اندیس کافی است فقط اندیس مورد نظر را درون [] جلوی نام لیست قرار دهیم.
کد PHP:
>>>L=[ 'mahdy' , 20 , 1.2 ] 
>>>L[1] 
20  
 
باید دانست که همیشه لیست ها همانند نمونه بالا ساده نیستند و ممکن است یک لیست درون لیست دیگری قرار داشته باشد. برای دستیابی به داده ی لیست درونی تر باید از روش پیچیده تری استفاده نمایید. برای روشنتر شدن مطلب لطفا به مثال زیر توجه کنید:
 
کد PHP:
>>>L=[ 'mahdy' , 20 , [ 'ali' , 99 ] , 1.2] 
>>>L[2][0] 
'ali'  
در مثال بالا دیدید که اندیس اول([2]L) به داده ای اشاره دارد که خود یک لیست می باشد([ ali' , 99' ]) و اندیس دوم ([0][2]L)به داده ی درون این لیست اشاره دارد('ali'). این روش قابل تعمیم به لیست هایی با پیچیدگی بیشتر است.
 
نکته 1: اگر درون [] عبارت محاسبه ای قرار بگیرد ابتدا عبارت محاسبه می شود و سپس بقیه عملیات طبق روال توضیح داده شده در بالا انجام می پذیرند. ن
کته 2: اگر اندیس قرار گرفته در [] در محدوده شماره ی اندیس ها نباشد پیغام خطا ظاهر می شود. 
نکته 3: از خواص لیست ها انتساب هر یک از داده های درون لیست به متغیرهایی است که همگی تشکیل یک لیست می دهند. 
نکته 4: در شماره گزاری اندیس ها درلیست برنامه نویس دخیل نیست بدین ترتیب که می توان از راست به چپ هم به داده ها درون لیست دسترسی داشت. در این صورت اندیس از -1 شروع شده و به صورت نزولی اندیسها شماره گزاری میشوند.البته انتخاب هر روش به دلخواه برنامه نویس است. 
نکته 5: فقط اپراتورهای + و * بر روی لیست ها تعریف شده اند که اپراتور + بین یک لیست و لیستی دیگر تعریف شده و اپراتور * بین یک لیست و یک عدد تعریف شده است که نیازی به توضیح بیشتر نیست.
 
دسترسی به مجموعه ای از داده های درون لیست:
 
خوب شاید ما بخواهیم به چندتا از داده های درون لیست دسترسی داشته باشیم برای این کار به جای [] از [:] استفاده می کنیم به مثال زیر توجه کنید.
کد PHP:
>>>L=[ 'mahdy' , 'ali' , 100 , 99 , 'reza' , 20 ] 
>>>L[1:5] 
['ali', 100, 99, 'reza']  
خوب دیدید که L[1:5] از داده ای که اندیسش 1 است تا ماقبل 5 را درون یک لیست قرار میدهد نکته1:اگر در سمت راست علامت : عددی بیشتر از محدوده قرار بگیرد یا عددی نوشته نشود پیغام خطایی ظاهر نمی شود بلکه تا آخرین خانه ی لیست در نظر گرفته می شود و برعکس. نکته2:اگر شماره طوری باشند که از چپ به راست آخرین داده برابر یا قبل از داده ی اولی باشد حاصل یک لیست تهی است .
کد PHP:
>>>L=[ 'mahdy' , 'ali' , 100 , 99 , 'reza' , 20 ] 
>>>L[1:] 
[ 'ali' , 100 , 99 , 'reza' , 20 ] 
>>>L[1:1]   
[]  
 
تغییر مقادیر درون لیست:
 
خوب لیست ها از داده های تغییر پذیرند و می توان با استفاده از عمل انتساب (=) مقادیر یک لیست را تغییر داد
 
کد PHP:
>>>L=[ 'mahdy' , 'ali' , 100 , 99 , 'reza' , 20 ] 
>>>L[1] = 'boys' 
>>>L[1] 
'boys' 
>>>L 
['mahdy' , 'boys' , 100 , 99 , 'reza' , 20 ]  
 
اضافه کردن داده در لیست:
 
بدون استفاده از عملیات محاسباتی می توان داده ای را به لیست اضافه کرد
 
کد PHP:
>>>L=[ 1 , 2 , 3 ] 
>>>L[3:3] = [4] 
>>>L 
[ 1 , 2 , 3 , 4 ]  
 
حذف داده از لیست :
 
برای حذف داده می توانیم از عمل انتساب استفاده کنیم بدین ترتیب که داده را به [] انتساب بدهیم
 
کد PHP:
>>>L=[ 1 , 2 , 3 , 4 ] 
>>>L[1:2] = [] 
>>>L 
[ 1 , 3 , 4 ]  
 
نكته مهم در اين قسمت اين است كه L[1:2] تنها بخشي از ليست را حذف مي كند كه انديس آن 1 است . حال اگر بنويسم L[0:2] بخشهايي كه انديس آن 0 و 1 است حذف مي شود . يعني پارامترهاي ما از ابتدا تا قبل از انتها با استفاده از دستور del می توان هر داده یا کل لیست را حذف کرد
 
متدهای مهم لیست (با فرض اینکه L لیست باشد) :
 
۱ L.append(x) داده ی x را به انتهای لیست L اضافه کن
۲ L.remove(x) داده ی x را از لیست L حذف کن
۳ L.index(x) اندیس x در لیست L را برمی گرداند
۴ L.count(x) تعداد دفعات تکرار x را در لیست L را برمی گرداند
۵ L.extend(x) لیست x را با لیست L الحاق می کند
۶ L.insert(I,x) داده ی x را درشماره اندیس I به لیست اضافه می کند
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:18 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

با سلام خدمت تمام عزیزان
 
قسمت چهاردهم آموزش پایتون 
 
دوستان در این قسمت ما به مقایسه دو دستوری که برای ایجاد یک حلقه به کار میرن میپردازیم وهمچنین چند تا از توابع مهم رو به شما معرفی 
 
میکنیم که کاربرد های زیادی دارند و خیلی مفید هستند.
 
دستور for و while که در قسمت های قبلی توضیح دادیم رو اینجا با چند مثال مقایسه میکنیم.
 
در این مثال ما یک فایل متنی را فراخوانی میکنیم و با استفاده از هر کدام از این حلقه ها میخواهیم که فایل را برای ما بخوانند.
 
به مثال دقت کنید:
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#khandane file ba for :) 
ashiyane=open(“text.tx”' ,” r “) 
for line in ashiyane.readline(): 
    peinr line  
 
 
این کد برای ما فایل متنی را که در مسیر جاری قرار دارد را باز کرده و میخواند و متن را در خروجی نمایش میدهد.
 
مثال بعدی با while :
 
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#khandane file ba while :) 
ashiyane = opent (“text.txt”,”r”) 
while 1 : 
    line=ashiyane.readline () 
    print line, 
    if not line : break  
 
خوب دوستان همونطور که میبینید در مثال اول حجم کدمون کمتر شده و در ضمن خوانایی اون بیشتره.در مثال دوم برانامه یک حلقه ی بینهایت ایجاد 
 
کرده و تا وقتی که به آخرین خط متن نرسیده باشد ادامه میابد.
 
خوب دوستان شما میتونید با همین مقایسه ها فرق دستورات مختلف رو در کاربرد اونها رو بفهمید و بتونید کدهای کم حجم ولی کاربردی تر و بهینه تر 
 
بنویسید.که این افتخار یک برنامه نویس هست.
 
دوستان حالا میخواهیم چند تا تابع مهم رو معرفی کنیم:
 
تابع dir() :
 
تابع dir به ما محتویات داخل یک ماژول رو نشون میده.
 
تابع len() :
 
تابع len برای ما طول یک داده یک لیست و یا یک متن رو میشماره و نمایش میده.
 
تابع open() :
 
این تابع کار با فایل ها رو برای ما راحت تر میکنه.
 
تابع readline():
 
کاربرد این تابع رو نیز مشاهده کردید.
 
دوستان در ادامه با توابع وکاربرد این توابع آشنا میشویم.
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:18 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام
 
دوستان قسمت پانزدهم رو با توابع آغاز میکنیم:
 
توابع:
 
ما وقتی یکسری دستورات رو قرار است در برنامه ی خود چند بار تکرار کنیم یکسری مشکلات برای ما بوجود می آید مثل زیاد شدن کدها و احتمال 
 
اشتباه و بروز خطا و.. 
 
حالا برای اینکه از ایم مشکلات رهایی پیدا کنیم و برناممون سریع تر کم حجم تر و خواناتر بشه باید از توابع استفاده کنیم.ما هر وقت و هر چقدر و هر 
 
کجا در برنامه خودمان میتوانیم از توابع استافاده کنیم.
 
برای ایجاد یک تابع از کلمه رزرو شده def در پایتون استفاده میکنیم و در بلوک دستورات تابع دستورات خودمون رو قرار میدیم :
 
شکل کلی یک تابع :
 
کد PHP:
def ashiyane () : 
    dastoor 1 
    dastoor 2  
.
.
.
یک مثال خیلی ساده از یک تابع:
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
# tabe 
def salam(): 
    print “salam Ashiyane” 
salam()  
 
خط اول و دوم نیاز به توضیح نداره.در خط سوم ما تابعی به اسم سلام ایجاد کردیم و در بلوک دستورات این تابع از برنامه خواستیم تا برای ما عبارت 
 
سلام آشیانه را چاپ کند و در خط بعدی ما با نوشتن اسم تابع آن را فراخوانی کردیم.ما می توانیم از این تابع هر چقدر ک میخواهیم استفاده کنیم.
 
به مثال زیر دقت کنید:
 
#!/
کد PHP:
usr/bin/python 
# tabe 
def salam(): 
    print “salam Ashiyane” 
 
salam() 
salam() 
salam() 
.  
.
دوستان با مطالبی که تا اینجا گفته شده شما قادر به نوشتن برنامه های کوچک و مختلفی هستید
 
سعی کنید برای اینکه کار کردن با پایتون برای شما راحت تر شود تمرین کنید و از خودتون خلاقیت نشان بدید تا بیشتر یاد بگیرید..
 
در ادامه با ویژگی های توابع و ماژول ها آشنا میشویم
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:18 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام دوستان 
 
قسمت شانزدهم ادامه توابع 
 
گفتیم که توابع برای راحتر شدن کار ما و قرار دادن یکسری دستورات تو یه قسمت مشخص و استفاده مجدد بوجود آمدند.حالا میخواهیم به برخی از 
 
ویژگی های توابع بپردازیم.
 
۱) پارامتر های تابع:
 
یک تابع میتواند در داخل خود از پارامتر های(متغییر) مختلفی استفاده کند.مقادیر پارامترهنگامی که تابع فراخوانی میشود تعریف میشود ولی متغییر ها 
 
اینطور نیستند.پارامترها در مقابل اسم تابع و در داخل پرابتز قرار میگریند و با علامت , از هم جدا میشوند.
 
مثال:
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#parametr tabe: 
def max(x , y ): 
    if  x  >  y  : 
        print   x,”bozorgtar ast” 
    else : 
        print   y,”bozorgtar ast” 
max(4 , 6)  
 
با اجرای کد مفسر به خط آخر رفته و تابع را فراخوانی میکند.همان طور که میبینیدما تابعی ایجاد کردیم که به از ما دو عدد گرفته و عدد بزرگتر را به ما 
 
نمایش میدهد.همان طور که گفتیم ما مقدار پارا مترهای تابع max را هنگام فراخوانی تابع یعنی خط آخر به تابع دادیم.حال به مثال زیر توجه کنید:
 
مثال:
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#parametr tabe 2 
def max (x , y): 
    if   x  >  y : 
        print    x,”bozorgtar” 
    else : 
        print  y ,”bozorgtar” 
max (4 , 6) 
a = 10  
b = 15 
max (a , b)  
 
خوب دوستان همان طور که دیدید ما بعد از فراخوانی تابع دو متغییر با نامهای a , b تعریف و به آنها مقدار داده و در تابع به عنوان پارامتر قرار دادیم.
 
۲)متغییر ها در توابع:
 
ما در توابع دو نوع متغییر داریم :۱.متغییرهای محلی ۲. متغییرهای عمومی یا global
 
۱..متغییر های محلی یا scope of th varaible 
تمام متغییرهایی که ما در داخل توابع تعریف میکنیم متغییرهای محلی هستند و فقط در داخل تابع کاربرد دارند.حتی اگر متغییری همنام متغییر ما در 
 
خارج از تابع تعریف شده باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.به مثال دقت کنید:
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#moteghyer tabe: 
def  ashiyane (): 
    x =50 
    print  x 
ashiyane () 
x= “ashiyane” 
print x  
 
با اجرای کد مفسر به خط ششم رفته و تابع آشیانه را فراخوانی میکند.ما در تابع پارامتر x را تعریف کردیم و آنرا نمایش دادیم.در خط خارج از تابع 
 
متغییر دیگری با نام x تعریف کردیم و آنرا نمایش دادیم.
 
۲.متغییر های عمومی یا global :
 
همان طور که از اسم این نوع متغیر پیداست وقتی از این دستور استفاده میکنیم متغییری که عمومی شده فقط یکبار تعریف میشود.به مثال دقت کنید :
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#global 
global x , y 
x=2 
y ="ashiyane" 
def ashiyane(): 
    print  y  * x 
ashiyane() 
print  y  * x  
مثال واضح هست و نیاز به توضیح نیست.فقط یک نکته اینکه ما میتونیم چندین متغییر رو با استفاده از یک دستور global عمومی کنیم.
 
برای اینکه پست ها طولانی نشه و حوصله شما سر نره مطالب رو کوتاه میکنم.
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:19 AM
تشکرات از این پست
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:#!تاپیک جامع آموزش پایتون!#

سلام 
 
دوستان خسته نباشید امیدوارم تا اینجا از آموزشها خسته نشده باشید.دیگه داریم به آخر آموزشها میرسیم.
 
قسمت هفدهم رو با ماژول ها شروع میکنیم.
 
دوستان ماژول ها قسمت خیلی مهمی در هر زبان برنامه نویسی هستند.فسلفه ایجاد ماژول ها هم مانند توابع هست.همون طور که توابع برای راحتی ما 
 
ایجاد شدند ماژول ها هم برای همین ایجاد شدند.
 
ما اگر بخواهیم از چند تابع تکراری در برنامه های خود استفاده کنیم این کار سخت می شود چون ممکن است تابع ما خیلی طولانی باشد و کار مارا 
 
دشوار کند.برای اینکه از این مشکل رهایی پیدا کنیم توابع خود را داخل ماژول ها قرار میدهیم و بعد از فراخوانی ماژول در اول برنامه تابع مورد نظر 
 
خودمان رو صدا میزنیم.
 
به مثال زیر دقت کنید:
 
نکته: دوستان در تمام زبان های برنامه نویسی این مثال ها و تمرین ها هستند که باعث پیشرفت ما میشوند
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#module.ha 
import time 
print time.ctime()  
 
خوب دوستان تو این مثال ما ماژول time رو با استفاده از دستور import فراخوانی کرده و از داخل این ماژول تابع ctime رو 
 
با دستور print چاپ کردیم.این ماژول کلاً برای زمان و کارهای مربوط به آن به کار میرود.و تابع ctime تاریخ و زمان جاری سیستم شما را در
 
خودش داره ولی نشون نمیده و ما برای نشون دادنش با استفاده از دستور print این کار رو انجام دادیم.
 
دوستان ما به چند صورت میتونیم یک ماژول رو فراخوانی کنیم.
 
۱) اول که در مثال بالا موجود است.
 
۲)به این صورت (به مثال دقت کنید)
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#module.ha 
from time import  ctime 
print  ctime()  
۳)یا به این شکل :
کد PHP:
#!/usr/bin/python 
#module 
from time import   *  
print ctime()  
این فقط توضیح ماژول ها بود.در ادامه با نحوه ساخت ماژول ها آشنا میشیم.
 
یا علی

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 21 اردیبهشت 1394  3:19 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها