احکام ارتباطات مدرن
سوال: چاپ تصاویر زنان در روزنامه ها و پوسترها چه حكمی دارد؟ جواب: اگر به نحوی باشد كه موجب تحریك و تهییج خواننده شود و یا مفاسد اخلاقی دیگری را در جامعه به همراه داشته باشد جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج3)
الف: اگر دو ساختمان آپارتمانی روبروی هم باشند، به گونهای که به راحتی از واحد مسکونی مقابل درون واحد مسکونی دیگر مشاهده میشود، آیا واجب است پردهها کشیده شود تا زنان این خانه در معرض مشاهده نامحرمان قرار نگیرند؟ یا اینکه فقط مسئولیت متوجه مردان ساختمان روبروست که نگاه به درون خانهها نکنند؟
ب: اگر دو ساختمان به گونهای باشند که رویت داخل خانه به راحتی ممکن نباشد، حکم چیست؟ (مثلا دو ساختمان فاصله زیادی با هم داشته باشند، یا برای رویت نیاز به رفتن پشت بام یا بالای پنجره، استفاده از دوربین و ... باشد).
یک زن مسلمان اگر بداند که در مَعرض نگاه نامحرم است، واجب است که خود را بهگونهای (مثلاً با انداختن پرده یا پوشیدن چادر) بپوشاند، ولی در جایی که به صورت عادی و عرفی در مَعرض دید نیست، حجاب بر او واجب نخواهد بود، اما در هر حال مردان باید چشم خود را از نگاه به زنان مومن عفیف که به آنها محرم نیستند، حفظ کنند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در هر صورت اگر زن در معرض دید نامحرم است، باید خود را از نگاه نامحرم بپوشاند.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بر زن واجب است خود را از نامحرم بپوشاند.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1. در فرض سوال وظیفه دارند به گونهای عمل نمایند تا در معرض دید نامحرم قرار نگیرند.
2. در هر صورت لازم است از نگاه به نامحرم و تجاوز به حریمهای دیگران خودداری نمود.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
بر مردان نگاه حرام است و لازم است حریم خانه نیز از نامحرم پوشیده شود.
سوال: الف) حکم چت با هم جنس در اینترنت (حرف های ناپسند) چیست؟ اگر چت با غیر هم جنس باشد چطور؟ (درباره حرف های روزمرّه، علمی، اسلامی و ناپسند)
ب) اگر جنس طرف مقابل مشخص نباشد حکم چگونه است؟
ج) نشان دادن خود به وسیله دوربین پخش مستقیم به نامحرم یا هم جنس با تصویر محجّب یا غیرمحجّب چه حکمی دارد؟
د) حکم نگاه کردن دوطرف (چه محجب باشند چه غیرمحجب) از طریق پخش مستقیم با شهوت یا بدون شهوت چیست؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف تا د- هر گونه ارتباط صوتی یا تصویری که همراه با لذّت بوده یا مستلزم مفسده و خوف وقوع در گناه باشد، جایز نیست.
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) اگر خوف وقوع در حرام یا مشتمل بر کلمات محرک شهوت باشد جایز نیست.
ب) فرقی نمی کند و ملاک آن گذشت.
ج) نشان دادن جاهایی که پوشاندن آن لازم است با دوربین پخش مستقیم جائز نیست و نیز نشان دادن جاهایی هم که پوشاندن آن لازم نیست اگر به قصد تحریک شهوت دیگری باشد جائز نیست.
د) جائز نیست مگر به جاهائی مثل صورت زن اگر بدون شهوت باشد.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
بهترین این است که از تمام اینها پرهیز شود.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
الف) آنچه که فاسد است، یا تالی فاسد دارد و اثرات مخرّب اخلاقی و اجتماعی دارد جایز نیست.
ب) به پاسخ قبل مراجعه شود.
ج) به طور غیرمحجب جایز نیست و همین طور است اگر محجب باشد و مفسده داشته باشد.
د) اگر مفسده داشته باشد جایز نیست.
آیة الله بهجت(ره):
حرام است اگر معرضیّت ریبه (لذت و شهوت) و یا محرّم دیگری باشد.
آیة الله تبریزی(ره):
ارتباط زن و مرد نامحرم چه از طریق تلفن باشد یا از طریق اینترنت معرض فساد بوده و جایز نیست و نیز نگاه کردن به برنامه هایی که موجب تهییج شهوت بر حرام یا ترویج فساد در جامعه است جایز نیست، و در پخش مستقیم نگاه کردن به طرف مقابل و نشان دادن خود به او حکم نگاه کردن و نشان دادن حضوری را دارد، و گفتگو حتی با هم جنس در صورتی که مشتمل بر حرام یا مورد ترغیب به حرام باشد جایز نیست. والله العالم
سوال: هنرپیشه زن که در فیلم های مختلف نقش همسری برای افراد گوناگون را دارد چه حکمی دارد؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
با مراعات کامل حجاب اسلامی اشکال ندارد، مگر در مورد بخصوصی که مفسده ای بر آن مترتب باشد.
سوال: در صورتی که سوژه و یا قالب موضوعی حاکم بر فیلمی اقتضاء نماید که کارگردان و یا بازیگران مونث (مسلمان یا غیرمسلمان) حجاب کامل و یا اصلاً حجاب را رعایت نکنند، حکم چیست؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
هر گونه فیلمی که در ساختن آن ضوابط شرعی اهمال شود و یا مفاسدی بر آن مترتب باشد اشکال دارد، بلکه ساختن و نمایش و تماشای آن جایز نیست.
سوال: چاپ تصاویر زنان در روزنامه ها و پوسترها چه حكمی دارد؟
جواب: اگر به نحوی باشد كه موجب تحریك و تهییج خواننده شود و یا مفاسد اخلاقی دیگری را در جامعه به همراه داشته باشد جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج3، ص264 و 265 نظر, لمس, صدای نامحرم)