کارهایی که بر جنب حرام است
سه شنبه 2 دی 1393 10:30 AM
(مسأله 355) پنج چیز1 بر جنب حرام است:
اول: رساندن جایی از بدن به خطّ قرآن یا به اسم خدا، و اسامی مبارکهٔ پیامبران و امامان علیهما السلام به احتیاط واجب حکم اسم خدا را دارد2.
دوم: رفتن در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم3، اگر چه از یک در، داخل و از در دیگر خارج شود4
سوم: توقف در مساجد ديگر ولي اگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود يا براي برداشتن چيزي برود مانعي ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان عليهم السلام هم توقف نكند5.
چهارم: گذاشتن چيزي در مسجد6.
پنجم: 7 خواندن سوره اي كه سجده واجب دارد و آن چهار سوره است8 اول: سوره سي و دوم قران الم تنزيل دوم: سوره چهل و يكم حم سجده سوم: سوره پنجاه و سوم والنجم. چهارم: سوره نود و ششم اقرء 9 . و اگر يك حرف از اين چهار سوره را هم بخواند حرام است.
1- اراكي: چهار چيز...
مظاهری: سه چیز...
2- گلپايگاني: اول: رساندن جايي از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا و پيغمبران و ائمه عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام به طوري كه در وضو گفته شد...
خوئي، سيستاني: اول: رساندن جايي از بدن به خط قرآن، يا به اسم خدا به هر لغت كه باشد و بهترآن است كه به اسم پيغمبران و امامان عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز نرساند...
وحید: اول: رساندن جایی از بدن خود به خط قرآن ، یا به اسم مبارک ذات خداوند متعال- به هر لغتی که باشد- و سایر اسماء حسنی. و بنابراحتیاط مستحبّ اسمای انبیاء و ائمه و حضرت زهرا علیهما السلام را مسّ ننماید...
زنجاني: اول: رساندن جايي از بدن خودبه خط قرآن و بنابراحتياط به اسم خدا و صفات خاصه او به هر لغت كه باشد، حتی پولي كه بر آن نام خدا نوشته شده باشد. و احتياط مستحب آن است كه جایی از بدن خود را به اسم پيغمبران و امامان و حضرت زهرا عليهم السلام نيز نرساند...
تبريزي، نوری، سبحانی: اول: رساندن جايي از بدن خود به خط قرآن يا به اسم خدا و پیغمبران و امامان علیهم السلام به طوری که در وضو گفته شد...
بهجت، صافی: اول: رساندن جايي از بدن خود به خط قرآن يا به اسم خدا (صافی: و ساير اسماء و صفات خاصه خدا) و بنابراحتياط به اسم پيغمبران و امامان و اسم حضرت زهرا عليهم السلام به طوري كه در وضو گفته شد...
مکارم: اول مسّ خط قرآن یا اسم خدا و پیامبران و امامان علیهم السلام بنابراحتیاط واجب، همان طور که در وضو گفته شد...
مظاهری: اول رساندن جایی از بدن به خط قران یا به اسم خدا و اسم پیغمبران و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام...
3- زنجانی: دوم: رفتن یا ماندن در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و حرم امامان علیهم السلام...
مظاهری: دوم: گذاشتن چیزی یا توقف در مساجد و حرم ائمه طاهرین علیهم السلام، ولی اگر از یک در مسجد یا حرم داخل شود و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد مگر در مسجد الحرام یا مسجد پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، ولی توقف درجاهایی که مربوط به مسجد است ولی مسجد نیست و توقف در صحنها و رواقهای پیامبران و ائمه علیهم السلام و حرمهای امامزاده ها مانعی ندارد...
4- بهجت: و همچنین داخل شدن به آنجا برای برداشتن چیزی بنابر احوط...
زنجانی: و مراد از حرم امامان علیهم السلام محوطه ای است که ضریح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها یا صحنها ...
5- فاضل: اگر چه اولی آن است که حکم مسجد الحرام و مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم را درحرم امامان علیهم السلام رعایت نماید...
بهجت: بلکه عبور نیزننماید و همچنین در رواقها...
گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه علیهم السلام است اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود...
اراکی: سوم: توقف در مساجد دیگر و حرم امامان علیهم السلام، ولی اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود، یا برای برداشتن چیزی برود مانعی ندارد...
خوئی، تبریزی، سیستانی: سوم: توقف در مساجد دیگر و همچنین بنابراحتیاط واجب در حرم امامان علیهم السلام، ولی اگر (سیستانی: از مسجد عبور کند مثل این که) از یک در مسجد داخل و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد...
وحید: سوم: توقف در مساجد دیگر، ولی اگر از یک در مسجد داخل و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد؛ و همچنین توقّف در حرم امامان علیهم السلام حرام است، واحتیاط واجب آن است که از رفتن در حرم ائمّه علیهم السلام خودداری کند اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود...
زنجانی: سوم: داخل شدن یا ماندن در مساجد دیگر ، مگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود...
مظاهری: رجوع کنید به ذیل مورد دوم.
6- گلپایگانی، صافی: بلکه بنابراحتیاط لازم از خارج هم چیزی در مسجد نگذارد...
خوئی، تبریزی: یا داخل شدن در آن برای برداشتن چیزی...
سبحانی: در غیر حال عبور...
سیستانی: چهارم: داخل شدن در مسجد برای برداشتن چیزی و همچنین گذاشتن چیزی در آن، هرچند خودش وارد مسجد نشود بنابراحتیاط لازم...
وحید: چهارم: گذاشتن چیزی در مسجد، و همچنین بنابراحتیاط واجب داخل شدن در مسجد برای برداشتن چیزی...
مکارم: چهارم: داخل شدن در مسجد برای گذاشتن چیزی در آن...
[مورد چهارم در رساله آیت الله اراکی نیست]
مظاهری: رجوع کنید به ذیل مورد دوم.
7- اراکی: چهارم:...
8- خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی، وحید، تبریزی، سبحانی، مظاهری: پنجم: خواندن هر یک از آیات سجده واجب و آن در چهار سوره است...
مکارم: پنجم: خواندن یکی از آیات سجده، ولی خواندن غیر آیه سجده از سوره سجده مانعی ندارد، سوره هایی که سجده واجب دارد چهار سوره است:...
زنجانی: پنجم: خواندن هر یک از آیات سجده واجب و آن آیات در چهار سوره است:
اوّل: سوره سی و دوم قرآن «الم تنزیل (= سجده)» آیه پانزدهم؛ دوم: سوره چهل و یکم «حم سجده (=فصلت)» آیه سی و هفتم؛ سوم: سوره پنجاه و سوم «النجم» آیه آخر؛ چهارم: سوره نود و ششم «اقرء (=العلق)» آیه آخر. بلکه بنابراحتیاط خواندن آیات دیگر یا قسمتی از یک آیه سوره های سجده نیز جایز نیست.
9- خوئی، تبریزی، سیستانی، مکارم، مظاهری: [پایان مسأله]
گلپایگانی، صافی: و اگر یک حرف از این چهار آیه را هم بخواند حرام است و احتیاط مستحبّ آن است که آیات دیگر سوره سجده دار را نیز نخواند.
بهجت: و اگر یک کلمه ازاین چهار سوره را هم بخواند حرام است.
وحید: و بنابراحتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره ، حتی از خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» بلکه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خودداری کند.
سبحانی: و احتیاط آن است که یک حرف از این چهار سوره را هم نخواند.
نوری: و اگر یک حرف را به قصد یکی از این چهار سوره هم بخواند، حرام است.
موفق باشید (سید علی)