پاسخ به:مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: «فرهنگ مطالعه و کتابخوانی»
سه شنبه 27 آبان 1393 12:59 PM
رشد زبان کودک
رشد زبان کودک، با میزان سخنگویی پدر و مادر با کودک، رابطه دارد. عوامل محیطی گوناگونی در سخنگویی و قدرت بیان کودک، تأثیر دارد. کودکانِ خانوادههای تحصیل کرده و تربیت شده، با واژههای درست و سخنان شایسته سر و کار دارند و با آنها که از این نعمت محرومند، تفاوت دارند.
کمک والدین به پیشرفت تحصیلی فرزندان
کمک والدین به پیشرفت تحصیلی فرزندان ضعیف خود از نظر درسی، مفید است. برخی از والدین، فرزندانی دارند که از نظر درسی، متوسط و یا اندکی ضعیف هستند كه اگر تلاش و کوشش مستمر، ولی اندک درباره آنها به عمل آید، خواهند توانست خود را همسطح دیگر شاگردان کنند، ولی به علت بیسوادی والدین و یا پایین بودن سطح تحصیلات و اطلاعات، آنها قادر نیستند به فرزندان خویش کمک کنند. همچنین برای اینگونه والدین، بسیار دشوار است که فرزندان خود را از نظر درسی کنترل کنند. اغلب آنها، به خود واگذاشته شده و یا در برخی از موارد با حیلههایی، والدین خود را در ناآگاهی نسبت به وضع خود نگه میدارند.
نگرش پدر و مادر نسبت به مدرسه
نگرش پدر و مادر نسبت به مدرسه و آینده زندگی، در نگرش کودک نسبت به درس و تحقیق تأثیر بسزایی دارد. پدران و مادرانی که درس را کاری بیهوده و اتلاف وقت تلقی میکنند، ممکن است در فرزندانشان نیز همین داوری به وجود آید و در نتیجه، برای آموختن و پیشرفتهای تحصیلی، هیچگونه کوششی به کار نبرند.
مشارکت و همکاری والدین با کودك
کودکان در طول سالهای تحصیلی، باید تکالیفی در خانه انجام دهند و هنگام انجام این تکالیف، گاهی دچار مشکلاتی میشوند. کودکان در فرصتهای مناسب، پدر یا مادر را به کمک میطلبند و از آنان میخواهند که در حل مسائل به آنان کمک کنند و اگر این همکاری والدین در آموزش کودکان با روش درست انجام شود، مفید و مۆثر خواهد بود؛ ولی گاهی اوقات هم ممکن است نتایج نامطلوبی به بار آورد. به عنوان مثال، اگر کمکهای والدین به صورت دائمی باشد، کودک متکی شده و ممکن است احساس مسئولیت نکند و در انجام تکالیف بدون کمک والدین، عاجز بماند.
بهترین معلمان کودک، والدین هستند که از آموختن، پشتیبانی کرده و آن را تشویق میکنند