کلینی رحمه الله با سند خود از ایوب بن نوح نقل میکند که گفت:
به امام هادی علیهالسلام نامه نوشتم، و از او پرسیدم: آیا خدای سبحان قبل از خلقت اشیاء به آنان علم دارد، و یا علم ندارد مگر آن زمان که بیافریند، و آنان را پدید آورد؟
در پاسخم با خط خود نوشت: خدا به همانگونه که به اشیاء پس از آفرینششان علم دارد، پیش از آفرینش نیز بر آنان علم ازلی دارد.
روی الکلینی:
عن محمد بن یحیی، عن سعد بن عبدالله، عن محمد بن عیسی، عن أیوب بن نوح: أنه کتب الی أبیالحسن علیهالسلام یسأله عن الله عزوجل، أکان یعلم الأشیاء قبل أن خلق الأشیاء و کونها، أو لم یعلم ذلک حتی خلقها و أراد خلقها و تکوینها، فعلم ما خلق عند ما خلق، و ما کون عند ما کون؟ فوقع بخطه: لم یزل الله عالما بالأشیاء قبل أن یخلق الأشیاء کعلمه بالأشیاء بعد ما خلق الأشیاء [1] .
پی نوشت ها:
[1] الکافی 1: 107 ح 4، التوحید: 145 ح 13، بحارالأنوار 57: 162 ح 98.