این شهرها یک چیزشان کم است!
سه شنبه 15 مهر 1393 12:33 AM
تا به حال در مورد شهرهای عجیب و غریب زیاد نوشته ایم اما این گزارش مربوط می شود به رفتارهای عجیب شهروندان، رفتارهایی که باعث شده شهرشان معروف شود و به سر زبان ها بیفتد. در این صفحه برایتان از شهر بی دخانیات و بی چراغ قرمز می گوییم و همچنین از شهرهای عجیب تری که گورستان، کوچه و گدا ندارند.
در شهرستان پاوه تا به حال هیچ راننده خودرو و هیچ عابر پیاده ای، پشت چراغ قرمز توقف نکرده است! البته اینطور هم نیست که این شهر بدون ترافیک باشد، ترافیک اینجا هم هست اما مشکلاتی باعث شده که در این شهر چراغ راهنمایی رانندگی نصب نشود.
یکی از دلایل اصلی عدم نصب چراغ راهنمایی و رانندگی نبود زمین مسطح در تقاطع خیابان های این شهر است که آن هم به ویژگی خاص جغرافیایی این منطقه و شیب زیاد دامنه کوه های آن برمی گردد.
همه چیز از یک زلزله وحشتناک شروع شد. زلزله ای که در اردیبهشت سال 1339 شهر لار را لرزاند. به دنبال این اتفاق وحشتناک بسیاری از محلات و خانه ها ویران شد و شهر به یک ویرانه تبدیل شد. در همان سال به همت افراد نیکوکار در 6 کیلومتری جنوب شهر قدیم لار، شهری جدید ساخته شد. شهری به مساحت 100 هتکتار طراحی شده و طبق یک نقشه عجیب و شگفت انگیز بنا شد.
ساختمان های نوبنای لار، این بار براساس اصول ایمنی و ضد زلزله برافراشته شد. آنهایی که نقشه شهر جدید لار را پیاده کردند خوب می دانستند که این شهر بر روی یک گسل عظیم است و این امکان وجود دارد که دوباره قربانی زلزله شود؛ به همین خاطر از یک طرح شطرنجی استفاده کردند، به این صورت که کلیه خیابان ها یکدیگر را قطع می کنند. این نقشه، شهر را مملو از تقاطع کرد اما حتی یک کوچه هم در آن وجود ندارد. خیابان های عریض و ساختمان های کم ارتفاع و مستحکم، به مردم این شهر در هنگام وقوع زلزله، شانس بیشتری برای ادامه زندگی می بخشد. بعد از آن، این شهر به شهر جدید شهرت یافت. این روزها مرکز شهرستان لارستان دارای 2 شهر است، یکی شهر قدیم که دارای باقت قدیمی و سنتی است و دیگری شهر جدید با ساختمان های زیبا و ضد زلزله، خیابان های متعدد و وسیع و البته بدون کوچه.
در پشت بام های چالدران نشانی از کولر دیده نمی شود و حتی هنگام ساخت ساختمان، معماران جایی برای هیچگونه وسیله سرمایشی تعبیه نمی کنند.
چالدران شهری است که در میان رشته کوه های زاگرس جا خوش کرده است. این شهر، اقلیم بی نظیری دارد به طوری که در تابستان آب و هوای بهاری در این منطقه حاکم است. مطبوع بودن دمای هوای شهرستان چالدران به گونه ای است که حتی در فروشگاه های لوازم خانگی هم خبری از وسایل سرمایشی نیست.
تبریز تنها شهری است که در آن هیچ گدایی وجود ندارد. مسئولان این شهر می گویند با یاری شهروندان تبریزی توانسته اند شهر را از وجود گداها پاک کنند.
پرهیز کردن تبریزی ها از کمک به گدایان حرفه ای و اقدام های موثر موسسه های خیریه در این شهر باعث شده گدایان بساط شان را از سطح شهر تبریز جمع کنند.
شهر جلفا یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان شرقی و تنها شهری در کشور است که گورستان ندارد. بیشتر ساکنان این شهر، اصالتا جلفایی نیستند و تنها به خاطر کسب و کار به این شهر مهاجرت کرده اند. شهروندان جلفایی میت های خود را به روستا و شهرهای اطراف که زادگاهشان محسوب می شود انتقال می دهند و آنجا دفن می کنند.
رسم دفن کردن اموات در زادگاه اصلی شان باعث شده که در این شهر نیازی به احداث گورستان حس نشود. با این حال چند مکان به عنوان گورستان شهر جلفا معرفی شده است که هنوز هیچ میتی در آنجا دفن نشده است و مردم این شهر همچنان اموات شان را در شهرها و روستاهای اطراف به خاک می سپارند.
از سالیان گذشته تا به امروز مردم ایوان، مردگان خود را در خانه غسل می دهند و بعد از به جا آوردن مراسم سوگواری در خانه، میت را روانه منزل ابدی می کنند. حتی اگر فرد در ساعات پایانی روز فوت کند، میت شب را در خانه می گذراند تا صبح روز بعد مراسم تشییع و تدفین را انجام دهند. از 8 سال پیش غسالخانه قدیمی این شهر بارها و بارها بازسازی شده است اما باز هم مردم این شهر رغبت نشان نمی دهند که میت شان را در غسالخانه غسل بدهند.
غسل دادن میت در خانه ها، در این شهر به عادت همیشگی برای مردم تبدیل شده و افراد کهنسال و بزرگان خانواده در ایوان بر این عقیده هستند که فاصله 15 کیلومتری تا قبرستان ممکن است آبستن هزاران اتفاق باشد! و همان بهتر که میت را در منزل غسل دهند. طبق رسم مردم این شهر، حتما باید میت را بعد از غسل دادن برای اقامه عزای محلی به خانه برگردانند. به همین خاطر ترجیح می دهند اموات شان را در حیاط خانه غسل بدهند.
کیش؛ تنها شهر بی موتورسیکلت
جزیره مرجانی کیش تنها شهری است که هیچ موتورسیکلتی در آن به چشم نمی خورد. طبق مصوبه شورای ترافیکی سازمان منطقه آزاد کیش، تردد موتورسیکلت در جزیره کیش ممنوع است و از سال 1383 به بعد هیچ موتورسیکلتی در این جزیره پلاک گذاری نشده است و تنها همان تعدادی که در جزیره موجود بود، پلاک شدند.
تعداد این موتورسیکلت ها به 502 دستگاه می رسد اما با اضافه شدن جمعیت کیش و افزایش ترافیک، این تعداد موتورسیکلت در حمل و نقل شهری مشکلات زیادی را به وجود آوردند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که همان تعداد موجود هم حذف شوند.» به این ترتیب پلیس تصمیم گرفت که تمامی موتورسیکلت ها را از سطح جزیره جمع آوری کند.