0

قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان

 
nookar
nookar
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 133

پاسخ به:قرار شب پانزدهم ماه مبارک رمضان
یک شنبه 22 تیر 1393  9:27 AM

تدبر

عذاب انسان ها ناشی از اعمالشان است

عذابى که شامل اهل عذاب است از ناحیه خود آنان است نه از ناحیه خداى تعالى و همچنین هر عاملى و هر عملى که مستوجب عذاب است، از قبیل ضلالت و یا شرک و یا معصیت، مستند به خداى تعالى و از قبل آن حضرت نیست و اگر چیزى از این امور از ناحیه خداى تعالى باشد عذابى هم که دنبال این عناوین مى‏آید از قبل او بود، چون او مسبب الاسباب است و سببیت هر سببى مستند به او است.
 
 
خداوند از عذاب کردن سودی نمی برد
 
آیه شریفه کنایه است از اینکه خداى تعالى احتیاجى به عذاب کردن آنان ندارد، اگر خود آنان با شکر نکردن از نعمت‏هاى خدا و یا ایمان نیاوردن، خویشتن را مستوجب نسازند، براى اینکه بارى تعالى از شکنجه کردن بندگان سودى نمى‏برد تا انجام آن را بر ترک آن ترجیح دهد و از وجود گنهکاران متضرر نمى‏شود تا با عذاب کردن آنان، آن ضرر را از خود دفع کند.
توضیح : پس معناى جمله مورد بحث این است که اگر شما شکر نعمت خدا را با اداى حق واجب او به جاى آورده و به او ایمان بیاورید هیچ موجبى نیست که شما را عذاب کند بلکه خداى عز و جل شکرگزار شکرگزاران خویش و دارندگان ایمان به خویش است، او علیم است، اینگونه افراد را که مورد شکرگزارى اویند با سایر موارد اشتباه نمى‏کند.
این آیه شریفه ظهور در این معنا دارد که خطاب در آن متوجه مؤمنین است، زیرا زمینه کلام خطاب با مؤمنین بود، البته با حفظ ایمانشان مخاطب به چنین خطابى نشده‏اند بلکه در این خطاب از ایمانشان چشم‏پوشى شده، کانه انسانهایى فرض شده‏اند که از ایمان عاریند.
 
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 195
تشکرات از این پست
saeedakh
دسترسی سریع به انجمن ها