از امام ابوالحسن الهادی علیهالسلام، پرسیدند: آقا جان چرا مسلمانان، مرگ را خوش ندارند؟
امام علیهالسلام فرمود: «چون آنها از حقیقت مرگ ناآگاهند، از این رو خوش ندارند، در صورتی که اگر آگاه باشند و از اولیای خدای عزوجل نیز باشند هر آینه از مرگ استقبال خواهند کرد و خواهند دانست که آخرت بهتر از دنیاست.» آن گاه امام علیهالسلام رو به یارانش کرد و به ایشان فرمود:
«چرا یک بچه و یا یک دیوانه از مصرف دارویی که باعث بهبودی جسم و برطرف کننده درد آنهاست، خودداری میکنند؟» در پاسخ عرض کردند: چون از فایده دارو آگاه نیستند. امام علیهالسلام فرمود:
«سوگند به خدایی که محمد را به راستی و حق فرستاده است هر کس برای مرگ آماده باشد مردن برای او سودمندتر از آن دارویی است که شخصی را معالجه میکند، بدانید که مردم اگر بدانند که چه نعمتهایی به ایشان داده میشود، هر آینه تقاضای مرگ خواهند کرد و بیش از آن چه که یک عاقل دوراندیش دارو را برای دفع بیماریها و جلب سلامتی دوست دارد، آن را دوست خواهند داشت.» [1] .
امام علیهالسلام در حدیث دیگری از حقیقت و واقعیت مرگ پرده برداشته و میفرماید که هرگاه مؤمن در آستانه مرگ قرار گیرد، شایسته است که غمگین نباشد و بیتابی نکند، امام علیهالسلام به عیادت یکی از اصحابش که مریض بود، رفت و به او که از فرارسیدن مرگ بیتابی میکرد و میگریست، فرمود:
«ای بنده خدا، تو از مرگ به خاطر آن که حقیقت آن را نمیشناسی بیمناکی، آیا وقتی که بدنت چرکین شود و آلوده باشی و از زیادی کثافت و چرک ناراحت باشی و به زخم و بیماری واگیر مبتلا شوی، چه میکنی، در حالی که میدانی شستشوی در حمام تمام آنها را برطرف میکند، آیا نمیخواهی وارد حمام شوی و همه پلیدیها را از تنت بشویی؟ یا این که ناراضی خواهی بود که وارد حمام شوی و همه آنها در بدنت بماند؟»
آن بیمار، فوری عرض کرد: چرا یابن رسول الله! - درود و سلام خدا بر تو و خاندان تو باد - حتما در آن حال علاقهمندم به حمام وارد شوم. سپس امام علیهالسلام در پاسخ وی فرمود:
«آن حمام همان مردن است و آخرین چیزی است که تو را از گناهانت خلاص میکند و از بدیها پاک میسازد و چون بر تو مرگ وارد شود و قرین آن گردی از هر غم و اندوه و رنجی نجات میابی و به هر شادی و سروری نایل میگردی...» بیمار با شنیدن آن سخنان آرام گرفت و به آسانی جان داد و تسلیم فرمان خدا شد. [2] .به راستی در خواب مرگ رفتن باعث آسایش مؤمن است از غمها و رنجهای دنیا و باعث ورود انسان به سرای پر از نعمتی است که گرفتاری و بیچارگی در آن جا نیست.
پی نوشت ها:
[1] معانی الاخبار صدوق.
[2] همان مصدر.