پاسخ به:G-Sync انویدیا چیست و چطور مشکل ناهمگامی کارت گرافیک و مانیتور را حل میکند
یک شنبه 10 فروردین 1393 1:44 PM
G-Sync انویدیا یک راه حل سختافزاری برای حلکردن دو مشکل جدی است. در بازیها سرعت اجرا و به عبارتی رندر فریمها توسط کارت گرافیک با سرعت اسکن یا به عبارتی نمایش فریمها در نمایشگر یکسان نیست. در این صورت اولین مشکل بریدگی خواهد بود. بریدگی زمانی رخ میدهد که کارت گرافیک نمیتواند فریم بعدی را به موقع رندر کرده و تحویل دهد. از این رو بخشی از فریم قبلی به همراه بخشی از فریم بعدی در یک اسکن نمایشگر نمایش داده میشوند و بریدگی افقی در مرز دو فریم مشهود است.
مشکل دیگر استفاده از V-Sync است. بریدگی حذف میشود؛ اما کارت گرافیک باید برای شروعکردن رندر فریم بعدی، به اسکن نمایشگر توجه کند و صبر کند. همین صبرکردن وقفه ایجاد میکند.
G-Sync زمانبندی اسکن نمایشگر را به گونهای تغییر میدهد که با کاملشدن رندر فریمها توسط کارت گرافیک همزمان باشد. در این صورت نه وقفهای اتفاق میافتد و نه بریدگیها نمایان میشوند.
در عمل استفاده از G-Sync از آنچه پیشبینی میشود بسیار جالبتر است؛ چرا که بازیخورهای پیسی، در بازیهای سنگین به روانی اجرا عادت ندارند و وقفه و بریدگی برایشان عادی شده است.
لذا G-Sync در سرعت اجرای بین 40 تا 60 فریم بر ثانیه عملکرد فوقالعادهای دارد.
در سرعتهای کمتر از 35 فریم بر ثانیه، G-Sync کارت گرافیک را بیش از پیش معطل میکند و سرعت اجرا کمی کاهش مییابد. مشکل دوم تکرار فریمها و به عبارتی بروز وقفه است. بنابراین در این موارد نمیتوان روی کمک G-Sync حساب باز کرد.
در سرعتهای بالاتر از 60 فریم بر ثانیه هم اثر G-Sync کم است. بنابراین اگر یک کارت گرافیک سریع دارید، شاید بهتر باشد از G-Sync صرفنظر کنید. گرچه در بازیهای سنگین امروزی، سرعت اجرا نوسان زیادی دارد و گاهی ممکن است چند برابر کمتر شود.
هزینهی برد G-Sync که اولین بار روی نمایشگر VG248QE ایسوس به کار رفته، حدود 120 دلار است و قیمت نمایشگر ساده را از 280 دلار به 400 دلار افزایش میدهد. در ادامهی کار هزینهها کاهش مییابد و استفاده از این برد اضافی در نمایشگرهای رده اولی که قیمت بالاتر دارند، اقتصادیتر خواهد شد.
منبع:زومیت