پاسخ به:کاوادرات؛ نبرد 4 گوش سپاه با جنگال و کروز
سه شنبه 27 اسفند 1392 11:58 PM
ا توجه به اینکه امروزه حدود نیمی از تهدیدات هوایی علیه کشورمان در ارتفاع متوسط برآورد می شود، سامانه های پدافند هوایی میانبرد، در عمل به پرکاربردترین ابزار پدافند هوایی برای کشورمان تبدیل شده اند.
استفاده ترکیبی از سامانه های جدید و بومی نظیر شاهین و صیاد در کنار سامانه های قدیمی اما بهینه سازی شده و کاملاً به روز و متحول شده، روشی است که توسط طراحان راهبردهای دفاع هوایی کشور دنبال می شود که هم باعث خودکفایی و قطع وابستگی از قدرت های خارجی و هم باعث بی اثر شدن یک یا چند تاکتیک سرکوب پدافند هوایی توسط دشمن شده و در واقع پدافند هوایی ایران به گفته مسئولان امر، به مانند صفحه شطرنجی با مهره های پرتعداد و متنوع با قابلیت های گوناگون است که با توجه به نقشه های از پیش طراحی شده، خود را برای سناریوهای مختلف دشمن آماده ساخته است و در راه افزایش قابلیت های طراحی رزمی و نیز سخت افزاری خود با تمام توان می کوشد.
در همین راستا و با عنایت به اندیشه عمردهی انقلابی به تجهیزات که منطقاً با به روز رسانی آنها توأم است تمامی سامانه های دفاع هوایی کشور مورد بهسازی قرار گرفته است که از آن جمله سامانه پدافند هوایی میانبرد تمام متحرک سام-6 است. برخورداری از سامانه پدافند هوایی کاملاً متحرک آنقدر حائز اهمیت بوده است که تلاشهایی برای متحرک سازی سامانه هاوک، پس از جنگ صورت گرفت هر چند که هنوز آتشبارهای زیادی از آن به صورت ثابت در رزمایش ها مشاهده می شوند.
برای دفاع از نیروهای عمل کننده در صحنه عملیات با توجه به مسائل مختلف از جمله تحرک و ساکن نبودن خود پدیده مورد دفاع و نیز احتمال حمله های گاه و بیگاه دشمن به خطوط خودی باید سامانه دفاعی عمل کننده تمام متحرک بوده در واقع تمام اجزای سامانه بایستی بر روی خودرو مستقر باشند تا در صورت لزوم به سرعت از محل اولیه حرکت نموده و در مکان دیگری مستقر شوند. در نتیجه سرعت جمع آوری، حرکت سامانه و راه اندازی مجدد آن نیز اهمیت می یابد.
خلیج فارس