0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

بررسي همبستگي سبک هاي يادگيري با برخي ويژگي هاي دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي قزوين
شنبه 24 اسفند 1392  1:17 PM

بررسي همبستگي سبک هاي يادگيري با برخي ويژگي هاي دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي قزوين با استفاده از الگوي وارک
 
آزادمنش ياسين*,عظيميان جليل,ضيغمي رضا,جهاني هاشمي حسن
 
* دانشگاه علوم پزشکي قزوين، قزوين، ايران
 
 

مقدمه: شناسايي عوامل عوامل موثر بر يادگيري در رفع مشکلات و نارسايي هاي نظام آموزشي بسيار مهم و حياتي است. يکي از عوامل موثر بر يادگيري، سبک يادگيري است که افراد به تناسب تفاوت هاي فردي خود از سبک هاي متفاوتي براي يادگيري استفاده مي کنند. هدف از اين مطالعه بررسي همبستگي سبک هاي يادگيري با برخي ويژگي هاي دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي قزوين با استفاده از الگوي وارک (VARK) مي باشد.
روش: اين مطالعه از نوع توصيفي - همبستگي بوده و جمع آوري داده به وسيله پرسشنامه استاندارد وارک صورت گرفته است. ميزان اعتبار پرسشنامه با استفاده از آلفا کرونباخ 0.87 محاسبه گرديد. انتخاب جامعه مورد مطالعه به صورت سرشماري بوده و کليه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي قزوين که تمايل به شرکت در مطالعه داشتند، در آن مشارکت نمودند. تعداد کل شرکت کنندگان در پژوهش 242 نفر بوده و در تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي آماري (ميانگين، انحراف معيار) و آمار استنباطي نظير آزمون تي مستقل و کاي دو استفاده شد. سطح معناداري کليه آزمون ها کمتر يا مساوي 0.05 در نظر گرفته شد. براي تجزيه و تحليل آماري داده ها از نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد.
يافته ها: نتايج مطالعه نشان داد که ميانگين نمره خام سبک جنبشي حرکتي، شنيداري، خواندني و نوشتني و ديداري به ترتيب معادل 5.16±2.63، 5.76±2.55، 6.15±2.67 و 4.36±2.34 بود که بالاترين ميانگين مربوط به سبک خواندني نوشتني بود. بين جنسيت و دوره تحصيلي با تک تک سبک هاي يادگيري رابطه معناداري وجود داشت (p£0.05). وضعيت تاهل با سبک خواندني - نوشتني رابطه معنادار داشت (p£0.05) و مقطع تحصيلي هم فقط با سبک جنبشي - حرکتي و ديداري رابطه معنادار داشت (p£0.05). همچنين سبک يادگيري ترکيبي «TOTAL VARK» با هيچکدام از متغيرهاي دموگرافيک مطالعه رابطه معناداري نداشت (p³0.05).
نتيجه گيري: با توجه به نتايج مطالعه، مهم است که مدرسين از تنوع سبک هاي يادگيري در بين دانشجويان آگاه بوده و با انتخاب سبک مناسب با نوع يادگيري دانشجويان اثربخشي آموزش هاي داده شده را ارتقا بخشند.

 
كليد واژه: سبک يادگيري، وارک، دانشجويان، پرستاري، مامايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها