پاسخ به:وضو
چهارشنبه 21 اسفند 1392 8:24 PM
1- بهجت: و گر نه وظيفه او وضوي جبيره اي يا تيمم خواهد بود.
زنجانی: اين امر گاه شرطي در صحت وضو نيست، بلكه وظيفه وضوي جييره است، چنانچه در فصل احكام وضوي جبيره خواهد آمد.
2- يا آب را به زير آن برساند .
شبیری زنجانی : لازم به ذكر است كه معيار در شك در وجود مانع يا مانع بودن چيزي كه در محل وضو است، متعارف مردم مي باشد پس اگر متعارف مردم در جايي شك نمي كنند ولي براي كسي شك ايجاد شود، به شك خود اعتنا نمي كند.
3- وحید خراسانی : ناخني كه به اندازه معمول بلند است .
4- مکارم شیرازی :ولي بهتر آن است آن را تميز كند.
5- سيستاني: چنانچه آن چرك مانع رسيدن آب به پوست باشد.
شبیری زنجانی : و بداند يا احتمال دهد آن چرك مانع رسيدن آب به پوست است .
6- و نيز اگر ناخن بيشتر از حد معمول بلند باشد (فاضل لنکرانی : و چرك زير آن جزء ظاهر بدن به حساب آيد)، بايد چرك زير مقداري را كه از معمول بلندتر است برطرف نمايند سبحاني اين مورد را در رساله خود نيا ورده اند.
7- بهجت: مثل بلندشدن پوست به سبب باد كردن محل آن، تا وقتي كه جزء بدن به حساب آيد .
8- و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زير پوست لازم نيست، بلكه اگر پوست يك قسمت كنده شود، لازم نيست آب را به زير قسمتي كه كنده نشده برساند ولي چنانچه پوستي كه كنده شده گاهي به بدن مي چسبد و گاهي بلند مي شود بايد آن را قطع كند يا آب را به زير و روي آن برساند .(بهجت: يا آن را قطع كند، يا آن كه در هر وقتي به وظيفه آن وقت، عمل نمايد ).
مکارم شیرازی : هر گاه بو اسطه سوختگي يا چيز ديگر تاولهايي بر اعضاي وضو پيدا شود شستن و مسح روي آن كافي است و چنانچه سوراخ شود، رساندن آب به زير پوست لازم نيست، ولي چنانچه قسمتي از پوست كنده شده كه گاهي به بدن مي چسبد و گاهي بلند مي شود، بايد آب را به زير آن برساند به شرط اينكه ضرر نداشته باشد .
9- مثل آن كه بعد از گل كاري شك كند به دست او چسبسده يا نه.
10- شبیری زنجانی : براي خود او يا نوع مردم اطمينان پيدا شود.
11- بهجت: و اگر از روي غفلت وضو گرفت و بعد معلوم شد كه مانعي بوده، وضويش باطل است و اگر احتمال داد كه مانعي در كار نيست و به اميد عدم مانع، وضو گرفت يا غافل شد و بعد معلوم شد مانعي در كار نبوده صحيح بودن وضو خالي از وجه نيست.
مکارم شیرازی : هر گاه انسان احتما ل دهد مانعي در اعضاي وضو وجود دارد اگر احتمال آن عقلايي است بايد وارسي كند. مثل اينكه بعد از گل كاري يا رنگ كاري شك كند مقداري گل يا رنگ به دست او چسبيده است.
سبحاني اين مورد را در رساله خود نياورده اند.
12- مکارم شیرازی اين مورد را در رساله خود نياورده اند.
13- شبیری زنجانی : و شستن با صابون.
14- ولي اگر شك كند كه با بودن آنها آب به بدن مي رسد يا نه، بايد آنها را برطرف كند (شبیری زنجانی : مگر شك او غير متعارف باشد).
مکارم شیرازی : رنگهايي كه مانع رسيدن آب به بدن نيست، براي وضو ضرري ندارد ولي اگر مانع باشد يا شك كند كه مانع است يا نه، بايد آن را برطرف سازد.
یا صاحب الزمان علیه السلام