پاسخ به:وضو
چهارشنبه 21 اسفند 1392 8:22 PM
1- بهجت: و در حكم بول است رطوبتي كه انسان نداند بول است يا نه اگر قبل از استبراء كردن از او خارج شود.
سيستاني: و در حكم بول است ظاهرا بلل مشتبهي كه از انسان بعد از بول و قبل از استبراء خارج مي شود.
2- وحید خراسانی : بول و غائط خارج از موضع طبيعي يا از غير موضع طبيعي با اعتياد، و همچنين خارج از غير موضع طبيعي بدون اعتياد بنا براحتياط واجب و رطوبت مشتبه به بول قبل ازاستبراء از بول حكم بول را دارد.
3- بهجت: و يا غير از مخرج، اگر اين عنوان بر آن صدق نمايد.
وحید خراسانی : باد روده كه از مخرج طبيعي خارج مي شود و از غير آن به تفصيلي كه در غائط گذشت در صورتي كه بر آن يكي از دو اسم مخصوص گفته شود.
4- مکارم شیرازی : خوابي كه بر عقل غلبه كند .
5- ولي اگر چشم نبيند و گوش بشنود وضو باطل نمي شود.(بهجت: و همچنين است اگر گوش هم نشنود ولي نخوابيده باشد، مثل اينكه به ادامه فكر سابق مشغول باشد).
وحید خراسانی : خواب، و وقتي محقق مي شود كه گوش نشنود.
6- مانند ديوانگي و مستي و بيهوشي (مکارم شیرازی : بنا بر احتياط واجب ).
7- كه بعدا گفته مي شود.
8- گلپايگاني، صافي، سبحاني: و حيض و نفاس
شبیری زنجانی : و حيض
خوئي، سيستاني، وحید خراسانی : 7-جنابت.(خوئي، سيستاني: بلكه بنا بر احتياط مستحب هر كاري كه براي آن بايد غسل كرد).
9- گلپایگانی، صافی: حکم مسّ میت در جای خود گفته می شود.
بهجت: بنا براحوط مس ميت، اگر غسل براي آن كافي نبوده و نياز به وضو داشته باشد.
شبیری زنجانی : با مس ميت بنا براحتياط وضو باطل مي شود.
فاضل لنکرانی : ثبوت اين حكم در مثل مس ميت مبني بر احتياط است.
یا صاحب الزمان علیه السلام