خروج يماني؛ نشانة حتمي ظهور/ قسمت دوازدهم
منبع:http://diarearezu.blogfa.com
د) همپيماني يماني و خراساني: در روايات مربوطه به قيام يماني، به همپيمان شدن وي با خراساني و ياري به او در برابر دشمنانش اشاراتي رفته است. مانند اين روايات: «و خداوند عزّوجلّ براي او ـ يعني امام مهدي(ع)ـ خراسان را ميگشايد و اهل يمن از او اطاعت ميكنند».26 امام رضا(ع) نيز در سخني اشاره به همپيماني آن دو ميكنند، آنجا كه دربارة نشانههاي نزديك به فرج از آن حضرت پرسيدند و ايشان فرمودند: «آيا به اجمال ميخواهي يا اكثار»؟ آن مرد ميگويد: بلكه اجمال بفرماييد، پس امام فرمودند: «هرگاه كه پرچم قيس را در مصر و پرچم كندي [يعني يماني] را در خراسان درك كردي».27
همچنين در بيان امير مؤمنان(ع) دربارة خصوصيات مشترك يماني و خراساني در جنگ دمشق و آزادسازي آن از سيطرة سفياني چنين آمده است: «و [سفياني] به روش ستمكاران نخستين عمل ميكند و خداوند از آسمان بر عملش خشم ميگيرد، آنگاه جواني را از مشرق كه به اهل بيت پيامبر(ص) فراميخواند، عليه او برميانگيزاند. اينان اصحاب پرچمهاي سياه هستند. خداوند به ايشان عزت اعطا و پيروزي را برايشان نازل ميفرمايد، پس احدي با ايشان به نبرد نميپردازد مگر اينكه او را شكست ميدهند و سپاه قحطاني [يمني] به حركت درميآيد... و جوان يمني در پي نابود كردن حمّاز جزيره [سفياني] است تا آنكه در دمشق فرود ميآيند و آن را [در مدّت زماني] سريعتر از دريا فتح ميكنند».28 و اين حديث در مقام توصيف رويارويي نظامي در مرزهاي سوريه بين خراساني و سفياني است كه پس از سپاه يماني تحت فرماندهي او براي ياري رساندن به خراساني وارد ميدان نبرد ميشوند.
و آخر سخن اينكه به هر روي، اشارات و تصريحات موجود در كلام حكيمانة امامان هدايت(ع)، «ساسـة العباد» شيعيان را، به ويژه ساكنان سرزمينهاي درگير، از جمله مناطق استراتژيكي همچون يمن و ايران را به تكاليف حسّاس و سرنوشت سازشان در سالهاي منتهي به ظهور مقدّس امام(ع) در شناخت حركتها و رهبران آنها و اقدام به موقع بيش از پيش توجّه ميدهد؛ باشد كه متوجّه گرديم.