آثار عبادات
پنج شنبه 3 بهمن 1392 11:44 PM
سخنراني آيت الله ناصري
صفحه 16 الي 20 نسخه چاپي
بسم الله الرحن الرحيم. ولا حول ولا قوه الا باالله العلي العظيم. هديه به محضر حضرت بقية الله الاعظم (روحي و ارواح العالمين له الفداء) همگي با هم صلواتي ميفرستيم.
- صفات حق تعالي
گفتيم: بعد از آنکه همّام از اميرمؤمنان عليه السلام خواست تا اوصاف مؤمنان و متقين را بيان کند، حضرت فرمودند: «اِتَّقِ الله وَ أحْسِنْ فَاِنَّ الله مَعَ الَّذينَ اتَّّقَوا وَ الذين هُم مُحْسِنون». همّام نزديكتر آمد و حضرت را به خداي متعال قسم داد تا منت بگذارند و صفتهاي مؤمنان و پرهيزگاران را بيان فرمايند. اميرمؤمنان عليه السلام، درحالي كه اصحاب نيز اطراف او را گرفته بودند، شروع به برشمردن اين اوصاف کردند و خطبهاي ايراد فرمودند: «أما بَعد فَاِنَّ اللهَ سُبْحانَهُ خَلَقَ الْخَلْقَ حينَ خَلَقَهُم غَنيّاً عَنْ طاعَتِهِم». سپس فرمودند: «فَاِنَّهُ سُبْحانَهُ وَ تَعالي؛ يعني حضرت احديت از جميع عيوب منزه است». ما نيز در نمازهايمان روزي چند بار ميگوييم: «سبحان ربي العظيم و بحمده؛ يعني خداوندي که بزرگ است، از جميع عيوب منزه است». حضرت اميرمؤمنان عليه السلام نيز در شروع كلام خود، به حضرت احديت و مراتب توحيد اشاره کرده و ياد خدا را در قلوب مستمعينشان القا ميكند. اصول دين با توحيد، شروع ميشود، سپس نبوت و بعد امامت. آن حضرت ميفرمايند: حضرت احديت داراي دو گونه صفات است که مربوط به مراتب توحيد است. البته اگر صفات جلال، صفات جمال و صفات افعال را بيفزاييم، اوصاف حضرت حق مجموعاً پنج قسم ميشود. اما صفاتي که مربوط به توحيد است، صفات ثبوتيه و صفات سلبيه است كه هشت صفت ثبوتيه و هفت صفت سلبيه است و به تعداد ابواب بهشت و جهنم اشاره دارد. بعد فرمود: حضرت حق، علت العلل و علت وجود جميع عوالم است. همه اين موجودات، معلول علت واحدند. حضرت احديت کسي است که اين عالم وجود را ايجاد کرد و از هر نقص و عيبي مبرّا بود