0

متن نشریه (دو ماهنامه) خلق - شماره هفتم

 
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

¨نكته اول: ولايت، روح عبادت
شنبه 28 دی 1392  4:12 AM

¨نكته اول: ولايت، روح عبادت
حج يكى از فرائض بزرگ اسلام و از عظيم‏ترين شعائر دين و ارزشمندترين اعمال براى قرب به خداوند متعال است.[3] حج، ركن وثيق و حبل متينى است كه ميراث فرشتگان و شجره طوباى ابراهيم عليه‏السلام در طور سيناى مكه است. معمار آن، پيامبرى است كه اقامت در وادى خشك و سوزان و تحمل مشقت‏ها را امتحان الهى مى‏دانست و پس از پيروزى در اين آزمايش‏ها، به مقام امامت نايل شد. پس از تكميل بناى كعبه به دست حق‏پرست قهرمان توحيد، از جانب حق متعال به او چنين خطاب شد:
«وَ أَذِّنْ فِي النّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ»[4].
در اين دعوت كه به دستور خداوند متعال صورت گرفت، گويا آمدن به حج مقدّمه‏اى براى رسيدن به محضر ولىّ زمان و خليفه خداوند است.[5] حج بدون ولايت، طواف بدون امامت، حضور در عرفات بدون معرفت، قربانى در منا بدون فداكارى در راه ولىّ عصر عليه‏السلام، رمى جمرات بدون دور كردن صفات رذيلة مخالف راه مستقيم ولايت، و سعى بين صفا و مروه بدون تلاش و سعى در صراط امامت، همه بى‏حاصل است. شكافنده علوم انبيا حضرت امام باقر عليه‏السلام به مردمى كه گرد كعبه طواف مى‏كردند، نظرى افكند و فرمود:
«هكذا كانوا يطوفون فى الجاهلية ؛ در جاهليت [نيز] اين چنين طواف مى‏كردند».
آن‌گاه در ادامه افزود:
«إنما أمروا أن يطوفوا بها ثم ينفروا إلينا فيعلمونا ولايتهم و مودّتهم و يعرضوا علينا نصرتهم ؛ مردم مأمور شدند كه كعبه را طواف كنند، سپس به سوى ما بيايند تا ولايت و مودّتشان را به ما نشان دهند و ياري‌شان را بر ما عرضه دارند».
سپس حضرت آية شريف « فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ »[6] را قرائت فرمود.[7]
مرحوم ملا صالح مازندرانى قدس‏سره در شرح اين روايت چنين مى‏نويسد:
«تشبيه به حج جاهليت، يا از باب خلل در طواف آنهاست يا به سبب عدم رجوعشان به امام واجب الاطاعه. همان گونه كه طواف واجب است، آمدن نزد امام نيز واجب است، بلكه دومى سزاوارتر به وجوب است؛ چون غرض از حج، حضور در محضر امام عليه‏السلام است».[8]
وى در ادامه مى‏افزايد: «ضمير "اليهم" در آيه، به ذريه ابراهيم عليه‏السلام برمى‏گردد كه افضل آنها پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و ائمه عليهم‏السلام هستند. خداوند متعال، دعاى حضرت ابراهيم عليه‏السلام را اجابت فرمود و كوچ كردن به مكه را براى طواف و زيارتِ بهترين اولاد پاك او واجب كرد. هر كس طواف كند و آنها را زيارت نكند، به خداوند متعال خيانت و با امرش مخالفت كرده است».[9]
پس كعبه و حرمتش، زمزم و شرافتش، مروه و صفايش، قربان‏گاه و تقواى قربانى‏اش، رمى جمرات و طرد شيطانش، عرفات و نيايش خالصانه‏اش، سرزمين حرم با همه بركاتش، همه در پرتو نور ولايت و امامت جلوه دارند. در روايات اهل بيت عليهم‏السلام براى نگاه به خانه خدا، ثواب‏هاى عظيمى نقل شده؛ امّا اين فضايل و ثواب‏ها وقتى است كه نگاه، همراه معرفتى به حق ائمه عليهم‏السلام به سان شناخت حق كعبه باشد. كاشف اسرار حقايق حضرت امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايد:
«من نظر إلى الكعبه بمعرفة فعرف من حقّنا و حرمتنا مثل الذى عرف من حقّها و حرمتها غفر اللّه له ذنوبه وكفاه همّ الدنيا و الآخره[10]؛ هر كس با معرفت و شناخت به كعبه بنگرد و حق و حرمت ما را بشناسد، همان‏گونه كه حق و حرمت كعبه مى‏شناسد، خداوند متعال گناهانش را مى‏آمرزد و او را از اندوه دنيا و آخرت كفايت مى‏كند [= رهايى مى‏بخشد]».
طواف حريم بيت عتيق، آن‏گاه تمام و كامل است كه قلب زائر، با ولايت پيوند خورد. در تفسير گران‏سنگ صافى در ذيل آيه شريفه «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلّهِ»[11] از حضرت امام باقر عليه‏السلام روايت شده است كه: «تمام الحجّ لقاء الإمام؛ متمّم حج، ديدار امام عليه‌السلام است».[12]
نيز حضرت صادق آل محمد عليه‏السلام ،زيارت ائمه عليهم‏السلام را مايه كمال و تمام حج مى‏داند و چنين مى‏فرمايد:
«إذا حجّ أحدكم فليختم حجه بزيارتنا لأنّ ذلك من تمام الحجّ؛[13] هر گاه يكى از شما حج بگزارد، بايد حجش را به زيارت ما ختم كند؛ زيرا زيارت ما كمال و تمام حج است».
كعبه يك سنگ نشانى است كه ره گم نشود
حاجى احرام دگر بند ببين يار كجاست
حج آن‏گاه كامل و تمام مى‏شود و دل زائر، زماني تسكين مى‏يابد كه جانش به درمان وصل امام آرام گيرد.
اى خوش آن روز كه حجَّم به تو گردد مقبول
در بر خالق يكتا به دو صد تحسينم
اى خوش آن روز كه در آخر برنامه حج
وصل روى تو دهد اى مه من تسكينم
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها