0

آموزش برنامه نویسی اندروید

 
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

آموزش برنامه نویسی اندروید - قسمت ۱۸: اجرای Emulator و تست اولین اپلیکیشن
شنبه 28 دی 1392  11:00 AM

نحوه اجرای ماشین مجازی اندروید

در آموزش قسمت هفدهم مشاهده کردیم که پس از ساخت یک AVD در محیط برنامه نویسی اکلیپس، نام AVD ساخته شده در پنجره Android Virtual Device Manager به صورت زیر خواهد آمد:


920510-a18-IMAGE 1.jpg

حال با یک بار کلیک کردن روی AVD ساخته شده تحت عنوان AVD-2.1-Version به رنگ آبی در خواهد آمد. اکنون همانطور که در تصویر فوق با یک فلش قرمز رنگ نشان داده شده است، برای اجرای این ماشین مجازی روی دکمه Start کلیک می کنیم.

پس از کلیک کردن روی گزینه Start با پنجره جدیدی به شکل زیر مواجه خواهیم شد:


920510-a18-IMAGE 2.jpg

این پنجره حاوی اطلاعاتی پیرامون تنظیمات ماشین مجزای است که در قسمت آموزشی قبل مشخص کردیم. به طور مثال همانطور که در آموزش پیشین در پنجره مربوط به ساخت Emulator در بخش Built-in گزینه Default پیش فرض که WVGA800 بود را انتخاب کردیم، در پنجره فوق این گزینه در بخش Skin نمایش داده شده و حتی ابعداد واقعی این ابزار نیز مقابل آن نوشته شده است که 480 در 800 است. اگر خاطرمان باشد در آموزش گذشته در بخش مربوط به Hardware یکسری تنظیمات به صورت خودکار وارد پنجره شده بود که یکی از آن تنظیمات مربوط به رزولوشن صفحه نمایش بود که آن گزینه نیز در پنجره فوق در بخش Density به صورت High با رزولوشن 240 dpi آمده است.

در پنجره فوق گزینه ای تحت عنوان Scale display to real size به معنی "تغییر اندازه صفحه نمایش به اندازه واقعی دستگاه" وجود دارد. با انتخاب این گزینه تنظیمات داخل کادر قرمز رنگ در تصویر فوق فعال خواهند شد. در حقیقت کاری که این تنظیمات انجام می دهند این است که اندازه Emulator را می توان از طریق آنها به اندازه یک دستگاه واقعی تبدیل کرد و در صورتیکه این گزینه را انتخاب نکنیم ابزار Emulator در قالب یک پنجره بزرگ روی صفحه به نمایش در خواهد آمد. از آنجا که می خواهیم صفحه بزرگی در اختیار داشته باشیم، این گزینه را تیک دار نمی کنیم.

گزینه بعدی در این پنجره Wipe user data به معنی "پاک کردن اطلاعات کاربری" است. فرض کنیم که یک دستگاه Emulator ساخته ایم و آن را برای پروژه های مختلفی استفاده کرده ایم و برای تست کردن اپلیکیشن ها برخی از تنظیمات Emulator را تغییر داده ایم. زمانیکه می خواهیم Emulator را استفاده کنیم برای آنکه به تنظیمات اولیه Emulator مجدد دست پیدا کنیم و دیگر تغییرات ایجاد شده را مشاهده نکنیم می بایست این گزینه را تیک بزنیم اما از آنجا این اولین باری است که می خواهیم Emulator را اجرا کنیم مسلماً هیچ تنظیماتی را دستکاری نکرده ایم که بخواهیم آن را به حالت اولیه بازگردارنیم از این رو این گزینه را تیک نمی زنیم.

گزنیه بعدی Launch from snapshot به معنی "اجرا کردن از روی snapshot" است. اگر خاطرمان باشد در آموزش پیش که اقدام به ساخت Emulator کردیم، گزینه Enabled را در بخش Snapshot تیک زده و توضیح دادیم که وظیفه آن چیست. اکنون در این مرحله نیز این امکان برای ما فراهم شده است که با تیک زدن Launch from snapshot ماشین مجازی خود را از روی snapshot اجرا کنیم و در صورتیکه بخواهیم ماشین مجازی را اصطلاحاً Reboot کنیم می بایست تیک این گزینه را بر داریم.

آخرین گزینه تحت عنوان Save to snapshot به معنی "ذخیره کردن اطلاعات روی "snapshot این وظیفه را داراست که در صورت فعال بودن آخرین تنظیمات، تغییرات و حالات Emulator را روی snapshot ذخیره سازد تا در اجرای بعدی Emulator از آنها استفاده شود (لازم به ذکر است که اینکار به مراتب زمان بالا آمدن دستگاه مجازی را کوتاه می سازد. بنابراین همواره توصیه می شود که این گزینه را تیک دار نماییم).

حال می توانیم روی کلید Launch به معنی شروع کلیک کرده و منتظر بمانیم تا Emulator بالا بیاید. در حقیقت از آنجا که این اولین باری است که Emulator ساخته شده را اجرا می کنیم، هیچ گونه Snapshot یی وجود ندارد که ماشین مجازی ما از روی آن اجرا گردد از این رو با توجه به سرعت سخت افزاری سیستم هر کاربری تقریباً زمان قابل توجهی به طول خواهد انجامید تا Emulator اجرا گردد.


920510-a18-IMAGE 3.jpg

همانطور که در تصویر فوق با خط قرمز رنگی نشان داده شده است، نام انتخابی Emulator بالای پنجره نوشته شده است. حال برای آنکه اولین پروژه خود را اجرا کنیم مطابق تصویر زیر روی گزینه Run کلیک می کنیم:


920510-a18-IMAGE 4.jpg

همانطور که در تصویر فوق با یک فلش قرمز رنگ نشان داده شده است، پروژه My First Android Project انتخاب شده است، از این روی دایرکتوری این پروژه به رنگ آبی در آمده است. حال زمانی نشانگر موس خود را روی دکمه Run که در تصویر فوق با یک مستطیل قرمز رنگ نشان داده شده است قرار دهیم، می بینیم که عبارت Run My First Android Project به معنی "پروژه My First Android Project را اجرا کن" ظاهر می شود(این عبارت با یک خط افقی قرمز رنگ مشخص شده است). در حقیقت از آنجا که ما از قبل پروژه خود را انتخاب کرده ایم محیط برنامه نویسی اکلیپس متوجه می شود که ما قصد داریم کدام پروژه خود را اجرا نماییم. حال به محض کلیک کردن روی دکمه Run خواهیم دید که اولین پروژه اندروید ما روی Emulator اجرا خواهد شد(لازم به ذکر است گاهی اوقات ممکن است پس از کلیک کردن روی گزینه Run اپلیکیشن بلافاصله اجرا نگردد و پنجره کوچک دیگری باز گردد که در این صورت می بایست گزینه Android Application را از لیست انتخاب کرده و روی گزینه OK کلیک نماییم):


920510-a18-IMAGE 5.jpg

در واقع تصویر فوق نشانگر اجرای تنها Activity موجود در پروژه ما است که در حین ساخت پروژه خود در جلسه هشتم آن را ایجاد کردیم. محیط برنامه نویسی اکلیپس به صورت خودکار یک Layout تحت عنوان main به معنی اصلی ایجاد کرده و آن را در کلاس Activity ایجاد شده توسط ما فرا می خواند. به عبارت دیگر این Layout ایجاد شده همانطور که در تصویر فوق مشاهده می شود دارای یک رنگ پس زمینه مشکی با یک Text Box حاوی جمله Hello World, MainActivity! به معنی "سلام دنیا" است که به رنگ خاکستری نوشته شده است.


تاریخچه عبارت Hello World

آقای Brian Kernighan در سال 1972 در حین نوشتن دفترچه راهنمای زبان برنامه نویسی B اولین برنامه ای که خروجی آن عبارت Hello World! به معنی "سلام دنیا!" بود را با Syntax زیر نوشت:


  1. main( ) {
  2. extrn a, b, c;
  3. putchar(a); putchar(b); putchar(c); putchar('!*n');
  4. }
  5. a 'hell';
  6. b 'o, w';
  7. c 'orld';

از آن پس برای برنامه نویسان کل دنیا نوشتن اولین برنامه خود در هر زبانی که خروجی آن عبارت Hello World! باشد به عنوان یک استاندارد در آمد که ما هم از این قاعده مستثنی نخواهیم بود! در آموزش بعد با نحوه اجرای اولین پروژه اندروید خود روی یک تلفن همراه واقع و همچنین اعمال یکسری تغییرات در محیط اکلیپس برای سهولت کار با آن در حین توسعه اندروید خواهیم پرداخت.

تشکرات از این پست
amin_j
دسترسی سریع به انجمن ها