0

مبحث29صالحین:کرامت نفس

 
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس
دوشنبه 25 آذر 1392  9:01 AM

اقسام كرامت‏

از ديدگاه بينش اسلامى، كرامت دو گونه است: 1 - كرامت ذاتى؛ 2 - كرامت اكتسابى؛
 همه انسان‏ها از كرامت طبيعت و ذاتى برخوردارند. اين آيه قرآن مجيد كه مى‏فرمايد: «و لقد كرّمنا بنى آدم؛ ما آدمى زادگان را گرامى داشتيم» اشاره به همين كرامت ذاتى دارد كه همه انسان‏ها در آن برابرند.
البته در اين‏كه دليل كرامت ذاتى انسان چيست، بين مفسّران گفت و گوست. بعضى اين كرامت را به دليل اعطاى قوّه عقل و نطق و استعدادهاى مختلف و آزادى اراده، بعضى به دليل اندام موزون و قامت راست و عده‏اى ديگر به دليل سلطه او بر تمام موجودات روى زمين يا قدرت او بر نوشتن و يا به دليل شناخت خدا و قدرت بر اطاعت فرمان او مى‏دانند. اما روشن است كه اين مواهب در انسان جمع است و هيچ‏گونه تضادى با هم ندارند بنابراين گرامى‏داشت انسان مى‏تواند به دليل همه اين امتيازات باشد.
اما كرامت انسانى الهى، اكتسابى است. اين كرامت عبارت است از شرف و حيثيت و ارج و ارزشى كه با سعى و تلاش او به دست مى‏آيد. انسان‏ها در اين كرامت، الزاماً يك‏سان نيستند، زيرا همت و تلاش افراد يك‏سان نيست. خواست و گرايش انسان‏ها براى كسب اين‏گونه كرامت، اندازه‏هاى گوناگونى دارد. پس بايد گفت: كرامت انسانى الهى، درونى و ذاتى نيست. اين كرامت در آيه «ان اكرمكم عندالله اتقيكم» تبلور يافته است. انسانى كه در راه پالايش خويش و اندوختن دانش خودشناسى و خداشناسى و فرجام‏شناسى گام برمى‏دارد به مرحله تقوا رسيده و از كرامت الهى برخوردار شده است.
علامه جعفرى (ره) در توصيف اين دو نوع كرامت مى‏نويسد: «كرامت ذاتى و حيثيت طبيعى را همه انسان‏ها، مادامى كه با اختيار خود به جهت ارتكاب به خيانت و جنايت بر خويشتن و بر ديگران، آن را از خود سلب نكنند، برخوردارند، اما كرامت ارزشى كه از به كار انداختن استعدادها و نيروهاى مثبت در وجود آدمى و تكاپو در مسير رشد و كمال و خيرات، ناشى مى‏گردد، اختيارى و اكتسابى است كه ارزش نهايى و عالى انسان مربوط به همين كرامت است.»

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
دسترسی سریع به انجمن ها