پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس
دوشنبه 25 آذر 1392 9:01 AM
اقسام كرامت
از ديدگاه بينش اسلامى، كرامت دو گونه است: 1 - كرامت ذاتى؛ 2 - كرامت اكتسابى؛
همه انسانها از كرامت طبيعت و ذاتى برخوردارند. اين آيه قرآن مجيد كه مىفرمايد: «و لقد كرّمنا بنى آدم؛ ما آدمى زادگان را گرامى داشتيم» اشاره به همين كرامت ذاتى دارد كه همه انسانها در آن برابرند.
البته در اينكه دليل كرامت ذاتى انسان چيست، بين مفسّران گفت و گوست. بعضى اين كرامت را به دليل اعطاى قوّه عقل و نطق و استعدادهاى مختلف و آزادى اراده، بعضى به دليل اندام موزون و قامت راست و عدهاى ديگر به دليل سلطه او بر تمام موجودات روى زمين يا قدرت او بر نوشتن و يا به دليل شناخت خدا و قدرت بر اطاعت فرمان او مىدانند. اما روشن است كه اين مواهب در انسان جمع است و هيچگونه تضادى با هم ندارند بنابراين گرامىداشت انسان مىتواند به دليل همه اين امتيازات باشد.
اما كرامت انسانى الهى، اكتسابى است. اين كرامت عبارت است از شرف و حيثيت و ارج و ارزشى كه با سعى و تلاش او به دست مىآيد. انسانها در اين كرامت، الزاماً يكسان نيستند، زيرا همت و تلاش افراد يكسان نيست. خواست و گرايش انسانها براى كسب اينگونه كرامت، اندازههاى گوناگونى دارد. پس بايد گفت: كرامت انسانى الهى، درونى و ذاتى نيست. اين كرامت در آيه «ان اكرمكم عندالله اتقيكم» تبلور يافته است. انسانى كه در راه پالايش خويش و اندوختن دانش خودشناسى و خداشناسى و فرجامشناسى گام برمىدارد به مرحله تقوا رسيده و از كرامت الهى برخوردار شده است.
علامه جعفرى (ره) در توصيف اين دو نوع كرامت مىنويسد: «كرامت ذاتى و حيثيت طبيعى را همه انسانها، مادامى كه با اختيار خود به جهت ارتكاب به خيانت و جنايت بر خويشتن و بر ديگران، آن را از خود سلب نكنند، برخوردارند، اما كرامت ارزشى كه از به كار انداختن استعدادها و نيروهاى مثبت در وجود آدمى و تكاپو در مسير رشد و كمال و خيرات، ناشى مىگردد، اختيارى و اكتسابى است كه ارزش نهايى و عالى انسان مربوط به همين كرامت است.»