حکم پاسور بازی بدون شرط بندی
پنج شنبه 21 آذر 1392 4:20 PM
بیلیارد اگر با برد و باخت و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقی یا اجتماعی و یا مستلزم همراه بودن با محرّمی از محرمات الهی باشد جایز نیست؛ و بولینگ اگر از آلات قمار نباشد بدون شرط بندى اشکال ندارد.
با چند پرسش و پاسخ ورزشی در خدمت کاربران بخش احکام هستیم:
جواب: برد و باخت در شطرنج و فوتبال هر دو حرام است یعنی اگر در بازی با غیر آلات قمار مثل فوتبال شرط كنیم كه هر تیمی باخت مبلغی یا چیزی به تیم برنده بدهد این هم حكم قمار پیدا می كند و حرام می شود. ولی دادن جائزه و هدیه به شخص یا گروه برنده كه از جانب دو طرف مسابقه تأمین نشده باشد بلكه از طرف شخص ثالثی باشد اشكال ندارد. همچنین بازی بدون شرط پول و امثال آن اشكال ندارد. اما شطرنج چون آلت قمار محسوب می شود به نظر بسیاری از مراجع بازی با آن حتی بدون برد و باخت هم حرام است ولی حضرت امام (ره)و مقام معظم رهبری می فرمایند اگر شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده باشد و دیگر به آن وسیله قمار نگویند بازی بدون برد و باخت با آن اشكال ندارد. (ر.ك كتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج2, ص181؛ استتفتائات امام (ره)ج2, ص9 ؛ استفتائات مقام معظم رهبری, س 1116 و 1122)
جواب: بازی با پاسور و سایر آلات قمار حرام است اما كارتهای دیگری كه برای سرگرمی درست شده نه برای قمار, بازی بدون برد و باخت با آنها اشكال ندارد. (استفتائات جدید امام (ره),ج2, ص10, س22؛ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری س1122)
جواب: مسابقه اسب دوانی با شرائط شرعیه مانع ندارد. (استفتائات امام (ره),ج3, ص617)
بیلیارد اگر با برد و باخت و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقی یا اجتماعی و یا مستلزم همراه بودن با محرّمی از محرمات الهی باشد جایز نیست؛ و بولینگ اگر از آلات قمار نباشد بدون شرط بندى اشکال ندارد.
هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد.
بدون شرط بندی و به عنوان ورزش بلامانع است.
در حد معقول مانعی ندارد ولی حقوق های نامعقولی که معمول شده آن هم از بیت المال جایز نیست.
می بایست مسئولین ورزش قبلاً فرهنگ دینی ما را برای آنها توضیح می دادند و این گونه مشکلات را حل می کردند.
اگر مفسده ای بر دیدن آن باشد دیدن آن اشکال دارد.
این کار جایز نیست و تا مجبور نشوید این کار را انجام ندهید و در صورت اجبار به مقدار ضرورت قناعت کنید.
منابع:
سایت اندیشه قم
سایت پرسشگران
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی دام ظله
b7989r