0

مرده ها مي‌شنوند و قادر به پاسخگوئي هستند

 
sayyed13737373
sayyed13737373
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 6674
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:مرده ها مي‌شنوند و قادر به پاسخگوئي هستند
پنج شنبه 30 آبان 1392  7:22 PM

7. انصاري قرطبي

 امام اهل سنت قرطبي مي‌نويسد، اگر مرده نمي‌شنيد به او سلام نمي‌شد؛ پس مرده مي‌شنود واين مطلب واضح است و به تحقيق ما آن را در کتاب تذکره بيان کرديم .

وبأن الميت يسمع قرع النعال إذا انصرفوا عنه إلى غير ذلك فلو لم يسمع الميت لم يسلم عليه وهذا واضح وقد بيناه في كتاب التذكرة.

الأنصاري القرطبي، ابوعبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح (متوفاى671هـ)، الجامع لأحكام القرآن، ج13، ص233 ،ناشر: دار الشعب – القاهرة.

8. آلوسي بغدادي

آلوسي علامه اهل سنت مي‌نويسد که قول حق اين است که مردگان مي‌شنوند:

والحق أن الموتى يسمعون في الجملة.

الآلوسي البغدادي الحنفي، أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود بن عبد الله (متوفاى1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، ج21، ص57، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

9. محيي الدين نووي

نووي شارح صحيح مسلم مي‌نويسد که مرده صداي کساني که کنار قبر هستند را مي‌شنود:

اثبات فتنة القبر وسؤال الملكين وهو مذهب أهل الحق ومنها استحباب المكث عند القبر بعد الدفن لحظة نحو ما ذكر لما ذكر وفيه أن الميت يسمع حينئذ من حول القبر.

اثبات سؤال منکر و نکير در قبر مذهب اهل حق است و به خاطر اين است که بعد از دفن مستحب است که چند لحظه‌اي در کنار قبر بمانند و اينکه مرده صداي کساني که دور قبر هستند را مي‌شنود .

النووي الشافعي، محيي الدين أبو زكريا يحيى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاى676 هـ)، شرح النووي علي صحيح مسلم، ج2، ص139 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة الثانية، 1392 هـ.

10. ابن حجر هيثمي

وي در پاسخ سؤالي مي‌گويد: مردگان کلام مردم را مي ‌شنوند:

هل يَسْمَعُ الْمَيِّتُ كَلَامَ الناس فَأَجَابَ بِقَوْلِهِ نعم لِحَدِيثِ أَحْمَدَ وَجَمَاعَةٍ إنَّ الْمَيِّتَ يَعْرِفُ من يُغَسِّلُهُ وَيَحْمِلُهُ وَيُدْلِيهِ في قَبْرِهِ.

آيا مرده کلام مردم را مي‌شنود ، جواب : بله بخاطر روايت احمد بن حنبل و جماعتي از علما که مرده کسي را که او را غسل مي‌دهد و جنازه‌اش را حمل مي‌کند و کسي که او را در قبر مي‌گذارد  را مي‌شناسد .

ابن حجر الهيتمي (متوفاي973هـ )، الفتاوى الكبرى الفقهية ، ج2، ص29،  دار النشر : دار الفكر

11. محمد بن حسن شيباني

وي نيز اجماع اكثر صحابه را بر شنيدن مردگان گزارش كرده است:

واجماع اكثر الصحابة عليه.

الشيباني ، أبو عبد الله محمد بن الحسن (متوفاي 189 هـ) ، الجامع الصغير وشرحه النافع الكبير ، ج1، ص273 ، دار النشر : عالم الكتب - بيروت - 1406 ، الطبعة : الأولى

12. إبن بطال بكري قرطبي

ابن بطال نيز در شرح بخاري همچنين سخني دارد:

52 - بَاب الْمَيِّتُ يَسْمَعُ خَفْقَ النِّعَالِ

إبن بطال البكري القرطبي، ابوالحسن علي بن خلف بن عبد الملك (متوفاى449هـ)، شرح صحيح البخاري، ج3، ص320  تحقيق: ابوتميم ياسر بن إبراهيم، ناشر: مكتبة الرشد - السعودية / الرياض، الطبعة: الثانية، 1423هـ - 2003م.

13. جلال الدين سيوطي

سيوطي بر شنيدن مردگان اعم از انبياء و غير آنها، تصريح دارد:

وأما الإدراكات كالعلم والسماع فلا شك أن ذلك ثابت لهم ولسائر الموتى.

و اما ادراکات مثل علم و شنيدن، شکي نيست که ثابت است براي انبياء و براي ديگر مردگان.

السيوطي جلال الدين عبد الرحمن الوفاة: 911هـ ، شرح الصدور بشرح حال الموتى والقبور ، ج1، ص202،  دار النشر : دار المعرفة - لبنان - 1417هـ - 1996م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عبد المجيد طعمة حلبي

وي در پاسخ اين پرسش كه آيا ميت سخن مردم و مدح و ثناي آن را مي‌شنوند؟ گفته است كه مردگان مي‌شنوند. متن استفتاء و جواب آن اين است:

وأما المسألة الثالثة : وهي هل يسمع الميت كلام الناس وثناءهم عليه وقولهم فيه ؟ فنعم أيضاً ، أخرج الإمام أحمد في مسنده ، والمروزي في الجنائز ، وابن أبي الدنيا ، وغيرهم من طريق أبي عامر العقدي عن عبد الملك بن الحسن المدني عن سعد بن عمرو بن سليم عن معاوية أو ابن معاوية وعن أبي سعيد الخدري قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلّم : ( إن الميت يعرف من يغسله ويحمله ويدليه في قبره ) وأخرجه الطبراني في الأوسط من طريق آخر عن أبي سعيد ،

واما مسئله سوم : آيا مردگان کلام و ثناء زندگان را مي‌شنوند ؟ بله احمد حنبل در مسند خود و مروزي در کتاب جنائز و ابن ابي دنيا و ديگران از ابي عامر از عبد الملک بن الحسن مدني از سعد بن عمرو بن سليم از معاويه يا ابن معاويه و از ابي سعيد خدري نقل مي‌کند که رسول خدا صلى الله عليه وسلّم فرمودند : مرده کسي را که او را غسل مي‌دهد و جنازه‌اش را حمل مي‌کند و کسي که او را در قبر مي‌گذارد  را مي‌شناسد .

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج2، ص162، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م.

14. أحمد بن إدريس صنهاجي

وي مي‌نويسد که مردگان در قبرهايشان موعظه و قرآن و ذکر و تسبيح و تهليل (سبحان الله و لااله الا الله) را مي‌شنوند :

وكذلك الموتى يسمعون في قبورهم المواعظ والقرآن والذكر والتسبيح والتهليل ولا ثواب لهم فيه على الصحيح لأنهم غير مأمورين بعد الموت ولا منهيين فلا إثم ولا ثواب لعدم الأمر والنهي هذا أحد أسباب المثوبات.

و همچنين مردگان در قبرهايشان موعظه و قرآن و ذکر و تسبيح و تهليل (سبحان الله و لااله الا الله) را مي‌شنوند و بنابر قول صحيح ثواب و عقاب ندارند چون مردگان بعد از مردن مأمور و منهي نيستند و پس نه گناهي برآنان است و نه ثوابي به خاطر نبود امر ونهي که از اسباب ثواب و عقاب است .

أبو العباس أحمد بن إدريس الصنهاجي القرافي الوفاة: 684هـ ، الفروق أو أنوار البروق في أنواء الفروق (مع الهوامش ) ، ج4، ص392 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : خليل المنصور

15. تميمي حنبلي

وي نيز در كتاب «الفواكه» بعد از نقل روايات مربوط به كشتگان بدر مي‌نويسد:

وهو نص صحيح صريح في سماع الموتى ، ولم يذكر صلى الله عليه وسلم في ذلك تخصيصاً ،

روايات شنيدن کشتگان بدر بعد از مرگ روايت صريحي در اثبات شنيدن مردگان است و پيامبر صلى الله عليه وسلم در شنيدن مردگان نفرموده که مختص به کشتگان بدر است .

التميمي الحنبلي، حمد بن ناصر بن عثمان آل معمر (متوفاى 1225هـ)، الفواكه العذاب في الرد علي من لم يحكم السنة والكتاب، ج6، ص195، طبق برنامه الجامع الكبير.

16. جكني شنقيطي

وي نيز در ذيل روايتي مي‌نويسد:

وهو نص صحيح صريح في سماع الموتى ، ولم يذكر صلى الله عليه وسلم فيه تخصيصًا .

الجكني الشنقيطي، محمد الأمين بن محمد بن المختار (متوفاى 1393هـ.)، أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، ج6، ص130 تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر. - بيروت. - 1415هـ - 1995م.

17. محمد بن عبدالوهاب

ابن عبد الوهاب نيز اعتراف به شنيدن مردگان دارد :

أخرج أحمد وغيره عن أبي سعيد أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ' إن الميت يعرف من يغسله ويحمله ومن يكفنه ومن يدليه في حفرته ' .

وأخرج أبو نعيم وغيره عن عمرو بن دينار قال : ما مِن ميّت يموت إلا روحه في يد ملك الموت ينظر إلى جسده ، كيف يغسل ، وكيف يكفن ، وكيف يمشى به ، ويقال له وهو على سريره : اسمع ثناء الناس عليك .

وأخرج ابن أبي الدنيا معناه عن جماعة من التابعين بلفظ : بيد ملك . بلا إضافة .

وللشيخين عن أنس : أن النبي صلى الله عليه وسلم وقف على قتلى بدر فقال : ' يا فلان بن فلان يا فلان بن فلان هل وجدتم ما وعد ربكم حقاً ؟ فإني وجدت ما وعدني ربي حقاً ' فقال عمر : يا رسول الله ، كيف تكلم أجساداً لا أرواح فيها ؟ فقال : ' ما أنتم بأسمع لما أقول منهم ، غير أنهم لا يستطيعون أن يردوا علي شيئاً ' .

احمد بن حنبل و ديگران از ابي سعيد خدري از رسول الله صلى الله عليه وسلم نقل کردند که فرمود : مرده شخصي که او را غسل مي‌دهد و کسي که جنازه او را برمي‌دارد و کسي که او را کفن مي‌کند و کسي که بدن را در قبر مي‌گذارد را مي‌شناسد.

و ابو نعيم و ديگران از عمرو بن دينار نقل کردن که گفته : هر کس که بميرد روحش در دست فرشته مرگ است و به جسدش نگاه مي‌کند ، چگونه غسلش مي‌دهند و چگونه کفنش مي‌کنند و روي دوش مي‌برند و در حالي که در تابوت است به او گفته مي‌شود که : ثناي مردم را بر خودت بشنو .

و ابن ابي الدنيا اين روايت را به همين مضمون از جماعتي از تابعين  با اين لفظ نقل کرده است : بيد ملک ، بودن هيچ اضافه‌اي .

مسلم و بخاري از انس نقل مي‌کنند : پيامبر صلى الله عليه وسلم کنار کشته‌هاي بدر ايستاد پس فرمود : اي فلان بن فلان ، اي فلان بن فلان آيا آنچه که خدا به شما وعده داده بود را حق يافتيد ؟ همانا که من آنچه را که خدايم وعده داده بود را حق يافتم ، پس عمر گفت : اي رسول الله ، چگونه با اجسادي حرف مي‌زني که روح در آنها نيست ؟ پيامبر فرمود : شماها شنواتر از آنها به آنچه مي‌گويم نيستيد ، غير از اينکه آنها نمي‌توانند پاسخ دهند.

محمد بن عبد الوهاب (متوفاي 1206 هـ) ، أحكام تمني الموت، ج 1، ص 458، تحقيق : الشيخ عبد الرحمن بن محمد السّدحان ، والشيخ عبد الله بن عبد الرحمن الجبرين ، ناشر: مطابع الرياض - الرياض ، الطبعة : الأولى.

همچنين از بسياري ديگر از علماي اهل سنت ، تصحيح روايات مربوط به شنيدن مردگان و پاسخ دادن آنها را آورديم كه به همين مقدار بسنده مي‌كنيم .

نتيجه‌گيري:

1. به اقرار علماي اهل سنت ، آياتي كه وهابيون براي مقصود خويش به آن استدلال مي‌كنند ، دلالت بر مدعاي آنها ندارد .

2. تنها كسي از بزرگان اهل سنت ، به وي قول به عدم سماع موتي نسبت داده شده است ، عائشه است و وي نيز از نظر خود برگشته است .

3. آيات فراواني وجود دارد كه به اقرار علماي اهل سنت ، دلالت بر حيات برزخي اموات ، قدرت شنيدن آنها و پاسخگويي آنها دارد .

4. اجماع اهل سنت بر حيات برزخي اموات ، و قدرت شنيدن آن و پاسخگويي آنها است .

5. احاديث اهل سنت در حيات برزخي اموات ، و قدرت شنيدن آنها و پاسخگويي آنها متواتر و بسياري از آنها صحيح و يا حسن است .

 

موفق باشيد

 

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

*هر وقت که سرت به درد آید    نالان شوی و سوی من آیی

چون درد سرت شفا بدادم    یاغی شوی و دگر نیایی*

*پاسبان حرم دل شده‌ام شب همه شب    تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها