پاسخ به:نقد و بررســی بازی های رایانه ای
یک شنبه 12 آبان 1392 7:28 PM
بازی رایانه ای فوتبال حرفه ای تکاملی 2014
مقدمه : سری PES با ورود به نسل هفتم بازیهای رایانهای دچار افت کیفیت شدیدی شد. افتی که باعث شد از میزان محبوبیت و قدرت این سری روز به روز کاسته شود. تلاش های تیم سازنده در کونامی نیز نتوانست جلوی این افول را بگیرد و بازی عملا به یک وسیله برای مسخره کردن تبدیل شده بود. پس از عرضه عنوان نا امید کننده PES 2013 کونامی از ایجاد تحولات عظیم در نسخه 2014 این عنوان خبر داد. چیزی که این وعده ها را متفاوت با بقیه میکرد، عوض شدن موتور اصلی بازی بود. کونامی قصد داشت با استفاده از FOX Engine (موتور استفاده شده در Metal Gear Solid V) این سری محبوب را به روزهای اوجش برگرداند.
نقد کامل : بازی در بسیاری از بخشها دچار تحولات گستردهای شده ولی شاید مهمترین آنها در بخش گیمپلی است. گیمپلی بازی سعی در شبیهسازی تجربهای واقعی از یک مسابقه فوتبال دارد که تا حد زیادی نیز در این امر موفق بوده است. سرعت کلی گیمپلی بازی به صورت قابل توجهی کاهش یافته که این عامل به هرچه طبیعیتر شدن بازی کمک شایانی کرده است. البته ممکن است این کندی سرعت در اولین تجربه چندان جالب نباشد ولی با گذشت زمان و با انجام چندین بازی، اثرات مثبت این تغییر کم کم خود را نمایان میکنند. انیمیشنهای بازی نیز به لطف استفاده از موتور جدید به کل دگرگون شدهاند. در مورد انیمیشنهای گیمپلی PES بهتر است اینطور بگوییم که اگر انیمیشنهای FIFA شبه واقعیت باشند، انیمیشنهای PES خود واقعیت هستند. تمامی حرکات بازی اعم از پاس دادن، شوت زدن، دویدن و ... بسیار با کیفیت و روان هستند و در هر چه واقعیتر شدن گیمپلی بازی نقش بسزایی را ایفا میکنند. فیزیک بازی نیز به لطف استفاده از موتور فیزیک Havok در سطح بالایی قرار دارد. برخوردهای میان بازیکنان به زاویه و شدت نیروی وارده بستگی دارد. هرچند که تنوع این برخوردها ممکن است به عناوینی مانند Madden یا NBA 2K نرسد ولی در حالت کلی، باعث ایجاد صحنههای زیبایی شدهاند. استفاده از این موتور فیزیک نتایج دیگری را نیز به همراه داشته. وزن در PES 2014 از محدوده اعداد خارج شده و در زمین بازی به خوبی احساس میشود. تک تک بازیکنان حاضر در زمین دارای وزن هستند که این وزن در بازیکنان مختلف متفاوت است و در جریان بازی اثرات متفاوتی میگذارد. برای مثال نوع و سرعت تکل زدن بازیکنی مثل Pique با بازیکنی مثل Alba متفاوت است و حرکات وی سنگینی خاصی دارند که به هرچه طبیعیتر شدن تکلها منجر شده است. توپ بازی نیز از فیزیک بسیار خوبی برخوردار است و در زمان پا به توپ شدن، پاس دادن و یا شوت زدن به خوبی خود را نشان میدهد. تمامی موارد ذکر شده باعث شدهاند تا بازی به نوعی روند فیزیکی به خود بگیرد و درگیریهای تن به تن میان بازیکنان به شکل قابل توجهی افزایش یابد. این صحنهها با زمانسنجی و نوع عکسالعمل بازیکنان رابطه مستقیم دارند و بازیباز میتواند با یک زمانسنجی خوب توپ را در مالکیت خود داشته باشد و یا از بازیکنان حریف خطا بگیرد. البته بازی مشکلاتی نیز دارد. کنترل توپ و چرخش بازیکنان در بعضی از موارد بسیار کند است و حتی تفاوتهای مهارتی بازیکنان نیز در سرعت این حرکات تاثیری ندارد و چرخش بازیکنی مثل Neymar با Arbeloa تفاوت چندانی ندارد. البته این مشکل در زمان حرکت کند بازیکنان بیشتر به چشم میآید و در صورت سرعت داشتن تا حدودی برطرف میشود. این عدم وجود تعادل در صحنههای فرار بازیکنان به مدافعین کمک شایانی میکند و باعث میشود در صورت جا ماندن به مهاجم رسیده و توپ را ازآن خود کنند.
مدهای بازی (به غیر از مدهای مربوط به لیگهای قهرمانان) بسیار سطحی طراحی شدهاند. Become A Legend به ساخت بازیکن و بازی کردن در تیمهای مختلف خلاصه میشود و هیچ گونه انگیزهای برای بازی کردن به بازیکن نمیدهد. همچنین دوربین مخصوص این مد نیز دارای مشکلاتی است؛ بطوریکه در اکثر مواقع به قدری زاویه دوربین نامناسب است که عملا بازیکن تحت کنترل، به خوبی دیده نمیشود. Master League نیز بسیار ناامیدکننده طراحی شده است. یکی از بزرگترین مشکلات این بخش تقویم آن است که به صورت بسیار خلاصه در نظر گرفته شده است و به بخشهای دیگر بازی از جمله فصل نقل و انتقالات اثرات بدی میگذارد. خلاصه بودن تقویم به خلاصه شدن فصل نقل و انتقالات منجر شده است بطوریکه بازیباز فقط چند روز فرصت دارد تا تیم مورد نظر خود را آماده کند. نبود امکانات کافی در خرید و فروش بازیکنان و همچنین مدت زمان پاسخگویی بازیکنان مورد نظر عملا فصل نقل و انتقالات را به یک وسیله نمادین تبدیل کرده است. شاید بتوان گفت جذاب ترین بخش مسترلیگ حضور داشتن و بازی کردن در لیگ قهرمانان باشد.
اولین نکتهای که با ورود به بازی جلب نظر میکند، طراحی بد منوی آن است. منوهای بازی چه از نظر ظاهری و چه از نظر ساختاری با مشکلاتی روبرو هستند و در بعضی از مواقع نوعی حس سردرگمی را در بازیباز ایجاد میکنند که با گذشت زمان نوعی حالت آزاردهنده به خود میگیرند.
نقاط قوت :
نقاط ضعف :