پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)
یک شنبه 12 آبان 1392 1:01 PM
علی بن مهزيار از امام جواد(ع) پرسیدند: زیارت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) ثوابش بیشتر است (فضیلتش بیشتر است) یا زیارت امام رضا (علیه السلام)؟ امام علیه السلام جواب فرمودند: زیارت پدرم (علیه السلام) افضل است. زیرا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را همه مردم (شاید منظور همة شیعیان و احتمالاً اهل سنت) زیارت می کنند ولی زیارت نمی کنند پدرم را مگر خواص از شیعه.
البته این حدیث می تواند بیانگر این مسئله باشد شیعه دارای فرقه های متعدد می باشند مانند شیعیان اسماعیلیه – زندیه - کیسانیه و واقفیه که همه این فرقه ها به زیارت امام حسین (علیه السلام) می روند و عرض ارادت می کنند ولی کسانی به زیارت امام رضا (علیه السلام) می روند که دوازده امامی هستند (البته منظور از زیارت، زیارت با معرفت است چون زیارت بدون معرفت ارزش زیادی ندارد) با همه اختلافات و ایجاد فرقه های جدید در شیعه تا زمان امام رضا (علیه السلام) بوده است و از دوران امامت ایشان به بعد فرقه جدیدی در شیعه به وجود نیامده است و لذا با توجه به اینکه فقط یک مذهب و فرقه بر حق است که آنها دوازده امامی هستند لذا افرادی به زیارت (با معرفت) ایشان می روند که دوازده امامی باشند و این نشان کامل است.
و اینکه توجه زیادی به فضیلت زیارت ایشان شده است می تواند دلیل دیگرش این باشد که این امر باعث تبلیغ اندیشه های مذهب حق و آشکار شدن جریان های منحرف که باعث ایجاد فرقه های باطل در مذهب شیعه شدند باشد که این مسئله یعنی ظاهر شدن این حق و معارف حق منتهی آرزوی همه انبیاء و ائمه و مؤمنان بوده است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
«واقفیّه» نام فرقهای از شیعیان بوده که موسی پسر جعفر را همان مهدی موعود میدانستند.
عدهای از ایشان به مرگ وی اعتراف داشتند و میگفتند زنده میشود و عالم را مسخّر میکند. منظور از واقفيه کسانى هستند که در امام کاظم(ع) توقف کردند و ولايت امام هاى بعد از ايشان را نپذيرفتند.
واقفيه خود به دو گروه تقسيم شدند:
گروهى معتقد بودند امام موسى بن جعفر(ع) زنده و از نظرها غايب است و گروهى ديگر که اعتقاد داشتند حضرت که آخرين امام بود، رحلت فرمود. به اين گروه قطعيه مى گويند.
بسيارى از واقفيان مانند ابى نصر بزنطى با ديدن معجزات امام رضا(ع)دست از انحراف برداشتند و بقيه که بر عناد خود اصرار ورزيدند و به مصداق «يريدون ليطفوا نور الله بافواههم والله متم نوره » پس از مدتى کوتاه اثرى از آنان باقى نماند.
پس می توان نتیجه گرفت، کسانی از شیعیان که ولایت و امامت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را قبول دارند، امام حسین(علیه السلام) را نیز پذیرفته اند. اما عکس آن صادق نیست. یعنی کسی که امام حسین(علیه السلام) را قبول دارد ممکن است امام رضا(علیه السلام) را قبول داشته باشد و ممکن است مانند فرقه واقفیه، امامت امام رضا علیه السلام را قبول نداشته باشد. پس زیارت امام رضا علیه السلام افضل است.
واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشهاش كجاست ...