پاسخ به:اماکن زیارتى منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان
جمعه 10 آبان 1392 4:07 PM
خصوصیّت شب چهارشنبه
مکرّراً، با این سؤال مواجه شدهایم که ((آیا شب چهارشنبه، خصوصیّتی دارد؟)).
در پاسخ، باید عرض کنیم که شب چهارشنبه، خصوصیّت دارد. لذا میبینیم که حضرت بقیّةاللَّه، ارواحنا فداه، در همان فرمانی که برای تأسیس مسجد جمکران صادر کردند، فرمودند: (( فردا شب که شب چهارشنبه است، آن بز را به همین جایگاه بیاور و ذبح کن و روز چهارشنبه که هجدهم ماه رمضان است، گوشت آن را به بیماران صعبالعلاج انفاق کن که خداوند، همهشان را شفا عنایت میکند .)).(ب)
دعایِ عَظُمَ الْبَلاء
در این جا یاد آوری این نکته لازم است که در مسجد مقدّس جمکران، از دعاهای مربوط به حضرت بقیّةاللَّه، أرواحنا فداه، مانند (( دعای ندبه ))، (( دعای سلام اللَّه الکامل ))، ((زیارت آل یاسین ))، (( دعای عهد ))،... بویژه از دعای (( الّلهم عظم البلاء ... )) که بعد از نماز حضرت صاحب الزّمان علیه السلام به آن امر شده است، غفلت نشود.(ج)
اشاره:
مسجد سهله، در اطراف کوفه، در دو کیلومتری شمال غربی مسجد اعظم کوفه، کهن ترین مکان منتسب به حضرت بقیةاللّه(عج) است.
در احادیث مأثور از امامان نور، مسجد سهله، به عنوان اقامت گاه شخصی حضرت ولی عصر (علیهالسّلام) در عصر ظهور معرّفی شده است.
در این نوشتار، به استناد بیست حدیث از پیشوایان معصوم (علیهمالسّلام) جایگاه مسجد سهله از دید روایات بررسی شده و ویژگیهای آن مکان مقدّس شمارش گردیده، و به چهل مورد از نیک بختان تاریخ که در این پایگاه ملک پاسبان به حضرت دوست راه یافتهاند، اشاره شده است.
جایگاه آن امام نور به هنگام ظهور
در احادیث فراوانی، به صراحت، اعلام شده که اقامتگاه شخصی حضرت بقیةاللّه، أرواحنافداه، در دوران ظهور مسجد مقدّس سهله است. اینک شماری از این روایات آورده میشود.
1- محدّثان عالی مقام شیعه، با اسناد معتبر، در مجامع حدیثی خود، از راویان اخبار و ناقلان آثار، روایت کردهاند که روزی در محضر مقدّس رییس مذهب، حضرت امام صادق (علیهالسّلام) از مسجد سهله گفت و شنود شد. فرمودند:
أما إنّه منزل صاحبنا إذا قام بأهله؛(1) آن جا اقامت گاه صاحب ما است، هنگامی که با خانوادهاش قیام کند.
در برخی از منابع، به جای ((قامَ))، ((قَدِمَ)) تعبیر شده است؛(2) یعنی، هنگامی که تشریف بیاورد.
و در نقل برخی از محدّثان، به جای ((أما إنّه))، ((مسجد السّهله)) آمده است؛(3) یعنی، به جای ضمیر، اسم صریح آمده است.
2- بیش از دو قرن، پیش از میلاد مسعود کعبهی موعود، وجود مقدّس امیرمؤمنان (علیهالسّلام)، به هنگام ترسیم خطّ سیر حضرت ولی عصر (علیهالسّلام) در آستانهی ظهور، میفرماید:
((کأنّی به قد عبر من وادی السلام إلی مسجد السّهلة، علی فرس مُحَجَّل(4) له شِمراخ(5)، یزهو، و یدعو، و یقول فی دعائه: ((لا إله إلاّ الله حقّاً حقّاً...؛(6) گویی او را با چشم خود میبینم که از وادی السلام عبور کرده، بر فراز اسبی که سپیدی پاها و پیشانیاش همیدرخشد، به سوی مسجد سهله در حرکت است، و زیر لب زمزمه دارد و خدا را این گونه میخواند: ((لا إله الاّالله حقّاً حقّاً...)).
3- بیش از یک قرن پیش از ولادت خجستهی حضرت حجّت (علیهالسّلام)، امام صادق (علیهالسّلام) خطاب به یار با وفایش ابوبصیر فرمود:
یا أبا محمّد! کأنّی أری نزول القائم (علیهالسّلام) فی مسجد السّهلة بأهله و عیاله؛
ای ابا محمّد! گویی فرود آمدن قائم (علیهالسّلام) را با اهل و عیالاش در مسجد سهله، با چشم خود میبینم.
ابوبصیر عرضه داشت: ((آیا محلّ اقامت دائمی آن حضرت، در مسجد سهله خواهد بود؟)). حضرت فرمود: ((آری.)). سپس فرمود:
مسجد سهله، اقامتگاه حضرت ادریس (علیهالسّلام) بود.
مسجد سهله، اقامتگاه حضرت ابراهیم خلیل الرحمان (علیهالسّلام) بود.
خداوند، پیامبری را مبعوث نکرده، جز این که در مسجد سهله نماز گزارده است.
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست