بررسی تناقض آیات طبّی با علوم پزشکی
سه شنبه 7 آبان 1392 9:52 AM
چکیده
با وجود پیشرفت فراوان دانش پزشکی هنوز شاهد اعتراف دانشمندان در زمینه همنوایی علوم با قرآن هستیم. در این مقاله شبهههای «آفرینش انسان»، «خلقت گوشت بعد از استخوان در دوران جنینی»، «منشاء منی» و «آگاهی از جنس جنین» بررسی و نقد میشود و روشن میگردد که آیات پزشکی نه تنها با هم اختلاف ندارند، بلکه با علوم پزشکی هم ناسازگار نیستند.
واژههای اصلی: قرآن، علوم پزشکی، تناقض.
درآمد
قرآن وحی الهی است (شوری/ 7)؛ نه مکتوب بشری، از این رو نه تحریف میپذیرد (فصلت/ 42)، نه اختلاف و تناقض مطالب را بر میتابد (زمر/ 28). قرآن متناقض نمیتواند ادعای جهانی و جاودانگی نماید. تحدّی (به مبارزه طلبیدن) (بقره/ 23)، معارف بلند و اعجازها (بلاغی، فصاحتی، ادبی، علمی و...) نشان میدهد که تفکر بشری در تدوین و تنظیم آن دخالت نداشته است و تناقضی بین آیات نیست، اما برخی با گزینش ظاهرگرایانه بعضی آیات و مراجعه نکردن به آیات دیگر و تفاسیر و احادیث، تناقض قرآن با علوم پزشکی یا تناقض بین آیات را برداشت میکنند.
1 ـ تناقضنمایی آیات آفرینش انسان
انسان از چه مادهای آفریده شده است؟ آیات قرآن 6 ماده را مطرح کردهاند: 1ـ خون (علق/201) 2ـ آب (فرقان/45؛ نور/40؛ انبیاء/30) 3ـ گل پخته (حجر/26) 4ـ خاک (روم/11ـ20؛ آل عمران/59) 5 ـ زمین (هود/61) 6ـ یک قطره از آب غلیظ (نحل/4؛ قیامت/37). حال این پرسش مطرح میشود که این تناقضها را چگونه میتوان توجیه کرد؟[1]
بررسی و نقدپ
الف) آفرینش انسان از خاک
قرآن در بعضی از آیات «آفرینش حضرت آدم» و در بعضی دیگر «خلقت تمام بشر» را از خاک میداند. برای مثال میفرماید:
*وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِینٍ* (سجده/ 6)؛ «آفرینش انسان را از گل آغاز کرد». خداوند در آیه 59 سوره آل عمران به آفرینش حضرت آدم اشاره دارد (طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، 16، 374)؛ نه همه انسانها، اما در آیات دیگر خلقت تمام انسانها را از خاک میداند: *وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلاَلَةٍ مِن طِینٍ* (مومنون/ 12؛ حج/ 5؛ غافر/ 67)؛ «و به یقین انسان را از چکیدهای از گل آفریدیم».
از آفرینش انسان در بعضی از آیات با «تراب» *إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِن تُرَابٍ*، (حج/ 5؛ غافر/ 67)، «طین» (سجده/ 6) و «صلصال» (*وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ* (حجر/ 26)؛ «و به یقین انسان را از گِل خشکیدهاى که از گِل سیاهِ (بدبوى مانده) شکل یافته گرفته شده بود، آفریدیم» و «ارض» *هُوَ أَنشَأَکُم مِنَ الْأَرْضِ* (هود/ 61)؛ «خداوند شما را از زمین آفریده است» یاد شده است. این اختلاف ظاهری موجب تناقضپنداری میشود، اما با بررسی واژهها درمییابیم آیات تناقضی ندارند.
1. «طین» به معنی «خاک آمیخته با آب، یا خاک مرطوب» است. از آیه *إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِن طِینٍ لاَّزِبٍ* (صافات/ 11)؛ «ما آنها را از گل چسبنده آفریدیم»، استفاده میشود که «طین» آمیختهای از آب و گل است که حالت چسبندگی دارد (مصطفوی، حسن، التحقیق، ذیل واژه «طین»). این واژه در قرآن 8 مرتبه و به صورت نکره درباره خلقت انسان آمده و به معنای گل مخصوص است.
2. «تراب» به معنی خاک است و به معنای «مسکنة و خضوع» هم آمده است. «ترب الرجل» یعنی فقیر گشت (از شدت فقر خاک نشین شد). قرآن 6 بار از تراب به صورت نکره برای خلقت انسان استفاده کرده است (مصطفوی، همان، راغب اصفهانی، مفردات؛ ابن منظور، لسان العرب؛ قرشی، قاموس قرآن، ذیل ماده طین و تراب).
3. واژه صلصال به معنای گل خشک و گل خالص آمیخته به خاک است که چون خشک شود (در وقت دست زدن)، صدا میدهد (العین، و قاموس قرآن، ذیل واژه صلصل) و چهار مرتبه در قرآن (حجر/ 26، 27، 33؛ رحمن/ 14) آمده است.
4. «ارض» چهارصد و شصت و یک بار در قرآن تکرار شده و همیشه به صورت مفرد به کار رفته است و به معانی کره خاکی، قطعهای از زمین، و پهنای زمین آمده است (مصطفوی، همان، ذیل واژه ارض).
5. «صلصال» با «حماء» (گل سیاه و بدبو) (العین، ذیل واژه حماء) فرق دارد. «حماء» نیز با «تراب» فرق دارد، هر چند تمام موارد ذکر شده، در جوهر اصلی آن (تراب) ریشه دارد و حالتها و مراحل یاد شده هر کدام از «تراب» منشأ میگیرد (معرفت، محمد هادی، شبهات و ردود، 249).
«قرآن در آیات متعدد از خلقت انسان نقل میکند: انسان از صلصال ـ مثل فخّار ـ (گل خشکیده همچون سفال) خلق شده است یا از خاک خلق شده است که این جا اشاره میکند به خلقت آدم، مستقیم یا غیرمستقیم (رضایی اصفهانی، محمد علی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، 2، 249 به بعد).
سخن در این است که خلقت بشر بعد از آن حضرت، چگونه بود؟ مفسران (هر چند بعضی اینگونه توجیه میکنند که آیات در بیان واسطههاست، یعنی انسان ها با واسطه آدم از خاک آفریده شدند (مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن، 330).) با کمک دانش جدید دریافتهاند که ریشه ساختمانی وجود انسان، از خاک است. تحقیقات نشان داده است اگر جسم انسان به اصل خود برگردانده شود، شباهت زیادی به یک معدن کوچک خواهد داشت که از ترکیب حدود بیست و دو عنصر تشکیل شده است.
نگاه زیستشناسانه نقش عناصر خاک در ایجاد و بقای انسان را انکار ناپذیر میداند. عناصر موجود در خاک از راه مواد غذایی، با منشأ نباتی یا حیوانی یا محلول در آبی که از منابع زیر زمینی یا جاری به دست میآید، به بدن انسان راه مییابد. برای مثال: نیتروژن (N) همراه کربن، اکسیژن و هیدروژن عناصر اصلی تشکیل دهنده پروتئینها، آنزیمها و هورمونها در بدن میباشند. نیتروژن مشخصه میزان پروتئین است و هر گرم نیتروژن معادل 25/6 گرم پروتئین در بدن به حساب میآید. نیتروژن در هوا فراوان است و بعضی گیاهان توان انتقال آن به خاک را دارند؛ اما انسان سالم نیتروژن مورد نیاز را از راه غذا و از منشاء خاک به دست میآورد.
سدیم (Na) یون مثبت (ca cion) که عامل اصلی باقی ماندن مایعات در داخل عروق است، ورودی آن بیشتر از راه غذا و نمک معدنی است و منیزیم (Mg) بیشتر از نصف آن در استخوان متمرکز است. منابع آن تغذیهای و بیشتر سبزیجات، غلات و گوشت است و آهن (Fe) نقش اساسی در خونسازی، رشد، ایمنی و عملکرد عصبی دارد که از منابع حیوانی مثل گوشت و جگر، و گیاهی مثل حبوبات و بعضی سبزیها به دست میآید. پس روشن میشود که بدن همه موجودات از خاک است؛ یا اصل وجود آنها مستقیم از خاک آفریده شد، مثل آدم یا با واسطه مواد غذایی، از خاک خلق شدهاند.
ب) آفرینش انسان از آب
یکی از مطالب شگفتانگیز قرآن این است که آفرینش موجودات زنده، حتی انسان، را از «آب» میداند.
1. آفرینش از آب به صورت مطلق، مانند: «*وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ* (انبیاء/ 30؛ نور/45)؛ «و هر چیز زندهای را از آب پدید آوردیم». 2. آفرینش انسان از آب، مانند: «*وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَصِهْراً* (فرقان/ 54)؛ «و اوست کسی که از آب بشری آفرید و او را نسبی و دامادی قرار داد». 3. آفرینش از آب با ویژگی مخصوص مانند: «*مِن سُلاَلَةٍ مِن مَاءٍ مَهِینٍ* (سجده/8؛ مرسلات/20)؛ «از چکیده آب پست»، «*خُلِقَ مِن مَاءٍ دَافِقٍ* (طارق/ 6)؛ «از آب جهنده آفریده شد».