روزه در کلام مقام معظم رهبری
یک شنبه 1 شهریور 1388 2:46 PM
یا ایها الذین امنوا كتب علیكم الصیام كما كتب على الذین من قبلكم
از
خداى متعال مسالت مىكنیم كه این ماه را كه ماه ضیافت الهى استبر همهى
امت اسلامى، بخصوص بر ملت عزیز ایران، و بالاخص بر شما نمازگزاران عزیز،
مبارك فرماید
در این آیهى شریفه، مسالهى روزه و این كه این
فریضهى الهى بر امتهاى قبل از امت اسلام هم قرار داده شده بود، مطرح شده
است.از جملهى فرایض و واجباتى كه بشر در طول ادوار گوناگون به آن نیازمند
است، یكى همین روزه گرفتن است; همچنان كه نماز خواندن و ذكر الهى چنین
است.در همهى ادوار، در همهى احوال، در همهى تمدنها، در همهى دورههاى
حیات بشرى، در هر حالى كه بشر باشد، به خاطر خاصیتبشرى خود، به بعضى از
این اعمال و فرایض نیازمند است، یكى هم همین روزه است.امروز در خطبهى
اول، چند جملهیى در باب روزه عرض مىكنیم، در خطبهى دوم هم ان شاء الله
به بعضى از مسائل جارى كشور و جامعهمان خواهیم پرداخت.
این
روزه كه از آن به عنوان تكلیف الهى یاد مىكنیم، در حقیقتیك تشریف الهى
است; یك نعمتخداست; یك فرصتبسیار ذىقیمتبراى كسانى است كه موفق
مىشوند روزه بگیرند; البته سختیهایى هم دارد.همهى كارهاى مبارك و مفید،
از سختى خالى نیست.بشر بدون تحمل سختیها به جایى نمىرسد.این مقدار سختى
كه در تحمل روزهگیرى وجود دارد.در مقابل آنچه كه از روزه عاید انسان
مىشود، چیز گم و سرمایهى اندكى است كه انسان مصرف مىكند و سود بسیارى
را مىبرد.
سه مرحله براى روزه ذكر كردهاند، هر سه مرحله هم
براى كسانى كه اهل آنها هستند، مفید است.یك مرحله، همین مرحلهى عمومى
روزه است; یعنى پرهیز از خوردن و از نوشیدن و از سایر محرمات.اگر تنها
محتواى روزهى ما همین امساك باشد، این منافع زیادى دارد; هم ما را
مىآزماید و هم به ما مىآموزد; هم درس هست، هم آزمایش براى زندگى است;
تمرین و ورزش است; یك ورزش بسیار با اهمیتتر از ورزش جسمانى در این كار
وجود دارد.
روایاتى از ائمه (علیهمالسلام) وارد شده است كه به همین مرحلهى از روزه توجه دارد.
یك
روایت از امام صادق (علیه الصلاه و السلام) است كه مىفرماید: «لیستوى به
الغنى و الفقیر»;خداى متعال روزه را واجب كرده است، تا در این ساعات و
روزها، فقیر و غنى با یكدیگر برابر بشوند انسانى كه تهیدست و فقیر است،
نمىتواند در طول روز هر چه هوس كرد، بخرد و بخورد و بیاشامد; اما آدمهاى
غنى، در طول روز، هر چه كه هوس مىكنند و هرچه كه مىخواهند، برایشان
فراهم است. غنى، حال فقیر و گرسنگى فقیر و تهیدستى او را از بدست آوردن
چیزهایى كه مورد اشتهاى اوست، درك نمىكنند; اما در روزى كه روزه مىگیرد،
همه یكسانند و با اختیار خودشان، از مشتهبات نفسانى محرومند.
یك
روایت دیگر از امام رضا (علیهالسلام) نقل شده است كه به نكتهى دیگرى
اشاره دارد.مىفرماید:«لكى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر
الاخره».در این روایت، به تهیدستى و گرسنگى و تشنگى روز قیامت اشاره
مىشود.در روز قیامت، یكى از ابتلائات انسان، تشنگى و گرسنگى است; كه در
آن حالت، انسان در مقابل مواخذه و سئوال و جواب الهى قرار مىگیرد. انسان
باید در گرسنگى و تشنگى روز ماه رمضان، به آن حالت روز قیامت توجه كند و
به آن لحظهى بسیار سخت و دشوار متنبه شود.
باز روایت دیگرى از
امام رضا (علیهالسلام) است كه به بعد دیگرى از ابعاد روزه در همین
مرحلهى گرسنگى و تشنگى كشیدن توجه مىكند، و آن این است كه
مىفرماید:«صابرا لما اصابه من الجوع و العطش»; قدرت صبر به انسان داده
مىشود كه بتواند گرسنگى و تشنگى را تحمل كند.انسانهاى نازپرورده كسانى كه
معناى گرسنگى و تشنگى را نچشیدهاند و نفهمیدهاند قدرت صبر و تحمل هم
ندارند; در بسیارى از میدانها، خیلى زود از پا در مىآیند و امتحانهاى
گوناگون زندگى، آنها را در هم مىفشرد و له مىكند.انسانى كه گرسنگى و
تشنگى را چشیده است، معناى اینها را مىداند; در مقابل دشواریهایى كه از
این راه ممكن است پیش بیاید، قدرت تحمل دارد.ماه رمضان، این قدرت تحمل و
این صبر را به همه مىدهد.
یك روایت دیگر هم در همین زمینه عرض
مىكنم كه آن هم از امام رضا (علیه الصلاه و السلام) است; حالا شاید این
یكى، دو مورد، فقرههاى یك حدیثباشد.«و رائضا لهم على اداء ما كلفهم»;
یعنى تحمل گرسنگى و تشنگى و اجتناب از مشتهیات نفسانى در روز ماه رمضان،
یك نوع ریاضت است كه انسان را بر ادا تكالیف گوناگون زندگى قادر
مىسازد.البته منظور، ریاضتهاى شرعى و ریاضتهاى الهى و ریاضتهاى اختیارى
است.
یكى از چیزهایى كه انسان را قدرتمند مىكند و بر پیمودن
راههاى دشوار زندگى توانا مىسازد، ریاضت كشیدن است كه خیلیها به آن پناه
مىبرند; این یك یاضتشرعى است.بنابراین، در همین چند حدیثى كه خوانده شد،
مىبینید كه همین مرحلهى از روزه یعنى مرحله تحمل گرسنگى و تشنگى در
اغنیا احساس همسانى با فقرا ایجاد مىكند; احساس گرسنگى روز قیامت را به
انسان منتقل مىكند; صبر وتحمل در مقابل شدائد را به انسان مىبخشد، صبر
بر ادا تكلیف را به عنوان یك ریاضت الهى به انسان اهدا مىكند; یعنى این
همه فواید در همین مرحله است.علاوه بر خالى بودن شكم از غذا و اجتناب از
این كارهایى كه در حال عادى براى انسان مباح است، یك نورانیت وصفا و
لطفاتى هم به انسان مىدهد كه بسیار مغتنم است.
مرحلهى دوم
روزه، پرهیز از گناه است; یعنى نگاهدارى گوش و چشم و زبان و دل; حتى طبق
بعضى از روایات، نگاهدارى بشرهى انسان، پوستبدن و موى بدن انسان از
گناه.
از امیرالمومنین (علیهالسلام) نقل شده است كه «الصیام
اجتناب المحارم كما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب); همان طورى كه از غذا
و از آشامیدنى و از مشتهیات نفسانى اجتناب مىكنید، از گناه هم اجتناب
بكنید; این یك مرحلهى بالاتر از روزه است.این فرصت ماه رمضان، فرصت
مغتنمى است كه انسان تمرین اجتناب از گناه كند.بعضى از جوانان در مراجعاتى
كه دارند، به بنده التماس دعا كه مىكنند، از جمله مكرر مىگویند كه شما
دعا كنید كه ما بتوانیم گناه نكنیم.البته دعا كردن خوب است و لازم است و
مىكنیم; اما گناه نكردن، به ارادهى انسان احتیاج دارد.باید تصمیم بگیرید
كه گناه نكنید; و وقتى تصمیم گرفتید، این كار بسیار آسانى خواهد شد.اجتناب
از گناه، چیزى است كه مثل یك كوه در چشم انسان جلوه مىكند اما با تصمیم،
مثل یك زمین هموار مىشود.در ماه رمضان، بهترین فرصت است كه همه این را
تمرین بكنند.
روایت دیگرى از فاطمهى زهرا (سلامالله
علیها) نقل شده است كه فرمود: «ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و
سمعه و بصره و جوارحه»، انسان از روزه چه بهرهیى خواهد برد، اگر زبان و
گوش و چشم و جوارح خود را از گناه باز ندارد؟
در یك روایت نقل
شده است كه زنى به خدمتكار خود اهانت كرد. ظاهرا آنها در همسایگى پیامبر،
یا مثلا در سفرى همراه آن حضرت بودند. پیامبر اكرم طعامى در دستشان بود،
به او تعارف كردند و فرمودند كه از این بخور.آن زن گفت من روزه هستم.نقل
شده است كه پیامبر به او اینطور فرمودند:«كیف تكونین صائمه و قد سببت
جاریتك»: چه طور تو روزهاى، در حالى كه به خدمتكار خودت دشنام دادهاى؟
«ان الصوم لیس من الطعام و الشراب»; روزه فقط این نیست كه از خوراك و
نوشیدنى اجتناب بكنید; «و انما جعل الله ذلك حجابا عن سواهما من الفواحش
من الفعل و القول»; خدا خواست كه انسان روزهدار به سراغ گناهان و
آلودگیها نرود، و از جملهى این گناهان، گناهان زبان است؟ بدگویى و
اهانتبه دیگران است از جملهى این گناها، گناهان دل است; دشمنى و كینهى
دیگران را در دل پرواندن است.بعضى گناهان به معناى اصطلاح شرعى است; بعضى
گناهان اخلاقى است، مراتب گوناگونى دارد.پس، مرحلهى دوم روزهدارى این
است كه انسان بتواند از گناهان خود را جدا كند و بخصوص شما جوانان عزیز از
این فرصت استفاده كنید.شما جوانید. جوان، هم قدرت و توانایى دارد، و هم
صافى دل و نورانیت دل براى او یك فرصت است.در طول ماه رمضان، از این فرصت
استفاده كنید و اجتناب از گناهان را كه مرحلهى دوم روزهدارى است تمرین
كنید.
مرحلهى سوم از روزهدارى، پرهیز از هر چیزى است كه ذهن
و ضمیر انسان را از یاد خدا غافل كند; این، آن مرحلهى بالاى روزهدارى
است كه در حدیث معراج آن طور كه وارد شده است پیامبر به حضرت پروردگار
(جلت عظمته) عرض مىكند:«یا رب و ما میراث الصوم»; دستاورد روزه چیست؟
ذات اقدس ربوبى فرمود:«الصوم یورث الحكمه و الحكمه تورث المعرفه و المعرفه
تورث الیقین فاذا استیقن العبد لا یبالى كیف اصبح بعسر ام بیسر»; روزه
سرچشمههاى حكمت را در دل مىجوشاند. وقتى كه حكمتبر دل حاكم شد، آن
معرفت نورانى و روشن به وجود مىآید; معرفت كه به وجود آمد، همان یقینى به
وجود مىآيد كه حضرت ابراهيم از خداى متعال آن را مىخواست و در دعاهاى
این ماه مرتب درخواستشده است.وقتى كسى داراى یقین بود، همهى دشواریهاى
زندگى بر او آسان مىشود; انسان شكستناپذیر از حوادث مىشود، ببینید
چهقدر اهمیت دارد; این انسانى كه مىخواهد در مدت سالهاى عمر خود، یك
راهتعالى و تكامل را بپیماید، در مقابل مشكلات و حوادث زندگى و موانع
راه، شكستناپذیر مىشود; یقین، چنین حالتى به انسان مىدهد; اینها ناشى
از روزه است.
وقتى كه روزه یاد خدا را در دل زنده كرد و فروغ
معرفتخدا را در دل به وجود آورد و دل را روشن كرد، اینها به دنبالش
مىآيد.هر چیزى كه انسان را از یاد خدا غافل كند، به روزهى براى این
مرحله مضر است.خوشحال به حال كسانى كه مىتوانند خود را به این مرحله
برسانند.البته ما بايد آرزو كنيم و از خدا بخواهيم و همت كنيم كه خودمان
را به این مرحله برسانيم.
پروردگارا! به محمد و آل محمد، ما را از روزهداران واقعى قرار بده.
پروردگارا!
توفيق رسيدن به درجات عالى روزهدارى را به ما عنايت كن و همهى این
بركاتى را كه براى این فريضهى الهى ذكر شده است، به ما متوجه بفرما.