پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---
چهارشنبه 8 آبان 1392 11:57 AM
بسم الله الرحمن الرحیم
علامت اخلاص و نشانه های مخلصین
1. انتظار و توقع ستايش ندارد:
عَنْهُ(ص):إِنَّ لِكلِّ حَقٍّ حَقِيقَةً وَ مَا بَلَغَ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الْإِخْلَاصِ حَتَّى لَا يحِبَّ أَنْ يحْمَدَ عَلَى شَيءٍ مِنْ عَمَلٍ لِلَّهِ [مستدركالوسائل، ج1، ص100].
إِنَّما نُطْعِمُكمْ لِوَجْهِ اللّهِ لا نُرِيدُ مِنْكمْ جَزاءً وَ لا شُكوراً[انسان/9].
2. به هيچ كس جز پروردگار اميد ندارد:
عَنْ أَمِيرِ الْمُومِنِينَ(ع): العبادة الخالصة أن لا يرجو الرجل إلا ربه و لا يخاف إلا ذنبه[غررالحكم، ص199].
3. زاهد است:
عَنْ أَمِيرِ الْمُومِنِينَ(ع): الزهد سجية المخلصين[غررالحكم، ص275].
4. ظاهر وباطنش يكي است:
عَنْ أَمِيرِ الْمُومِنِينَ(ع): مَنْ لَمْ يخْتَلِفْ سَرُّهُ وَ عَلَانِيتُهُ وَ فِعْلُهُ وَ مَقَالَتُهُ فَقَدْ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ أَخْلَصَ الْعِبَادَةَ[مستدركالوسائل، ج7، ص72].
5. پشيمان نمي شود.
6. خستگي در او راه ندارد.
7.زرق وبرق ومالومنال اورااز وظيفه باز نمي دارد:
يجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ [مائده/54].
8. تعصب وپافشاري در خطا واشتباه ندارد.
9. از غير خداوند سئوال نمي كند:
قال(ع):الْمُخْلِصُ الَّذِي لَا يسْأَلُ النَّاسَ شَيئاً[وسائلالشيعة، ج15، ص194].
10. از محرمات اجتناب مي كند:
قال رسول الله(ص):تمام الاخلاص، الاجتناب المحارم [كنز].
اخلاص، صفحه 8
على(ع):تمام الاخلاص، تجنب المعاصى [بحار، ج77، ص213].
11. تمام وجودش تسليم پروردگار است:
قال رسول الله(ص):علامة المخلص فأربعة يسلم قلبه و يسلم جوارحه و... [بحارالأنوار، ج1، ص121].
12. مردم از خير او بهره مندو از شر او در امانند:
دنباله حديث فوق:...و بذل خيره و كف شره [بحارالأنوار، ج1، ص121].
13. مدح وذم مردم نزد او مساوي است:
قال الصادق(ع):لا يصير العبد عبدا خالصا لله عز و جل حتى يصير المدح و الذم عنده سواء [بحارالأنوار، ج70، ص294].
14. توجه اش به تكليف ووظيفه است نه عنوان.
15. نه منت است نه آزار:
ثُمَّ لا يتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذىً [بقره/262].
راوى به امام جواد(ع)گفت: " چون ده فقير عيالمند را كمك كرده ام شادم. امام(ع): به شرط آنكه تا كنون يا از اين به بعد حبط نكنى. راوى: مگر ممكن است حبط شود در حالى كه من از شيعيان خالص شما هستم؟ امام(ع)فرمود: با همين كلمه حبط شد. پرسيد چرا؟ امام(ع)فرمود:لا تبطلوا صدقاتكم بالمنّ و الاذى.
و نفرمود، منت و اذيت بر تصدق داده شدگان، بلكه هر نوع منت واذيت رمز ابطال است. و شما كه گفتيد: من شيعه خالص هستم؛ من كه امام جواد هستم و فرشتگان محافظ كه دور تو هستند اذيت شدند و همين اذيت سبب حبط و باطل شدن ثواب تو شد.
شيعه خالص، ابوذر و سلمان و مقداد و عمارند. تو كه خودت را مانند آنها مى دانى من اذيت شدم. گفتم: چه بگويم؟ فرمود(ع): بگو من از دوستان شما هستم. راوى می گويد: من از گفته خود شرمنده هستم و عذر می خواهم و توبه كردم. امام(ع)فرمود: با اين توبه ثواب به تو برگشت و حبط از تو برطرف شد".[بحار، ج65، ص159].
16. هيچ كارش لغو نيست:
بِأَنَّهُمْ لا يصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ لا يطَونَ مَوْطِئاً يغِيظُ الْكفّارَ وَ لا ينالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيلاً إِلاّ كتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ [توبه/120].
17. محبوب خدا است:
وَ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ فَلَنْ يضِلَّ أَعْمالَهُمْ [محمد/4].
18. در انجام وظيقه سست نمي شود
مرگ و شهادت يكى است: وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رَحْمَةٌ خَيرٌ مِمّا يجْمَعُونَ [آلعمران/157].
19. جرأت و خط شكني:
يجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ لا يخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ [مائده/54].
20. ايمان واقعي:
وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِك هُمُ الْمُومِنُونَ حَقًّا [انفال/74].
21. علامت اخلاص، انتظار فرج
علامت اخلاص انتظار فرج است:
عن الرضا (ع) عن آبائه عن أمير المونين أنه قال: "... و الذي بعث محمدا بالنبوة و اصطفاه على جميع البرية و لكن بعد غيبة و حيرة لا تثبت فيها على دينه إلا المخلصون المباشرون لروح اليقين" [بحارالأنوار، ج51، ص110].
نحن اوليائه المخلصون [بحار، ج9، ص322].
ركن الأولياء و عماد الأصفياء أمير المونين و يعسوب الدين و قدوة الصالحين و إمام المخلصين و المعصوم [بحارالأنوار، ج97، ص307].
بك غير الله المخلصين من المنافقين [بحار، ج42، ص27].
22. يادقيامت
علامت اخلاص ياد قيامت است:
إِنّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكرَى الدّارِ [ص/46].
برگرفته از سخنان حجت الاسلام قرائتی