پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " راستگویی ")-o--- امتیاز ویژه
یک شنبه 31 شهریور 1392 11:23 PM
اوج ایمان در راستگویی است
آیتالله مکارم شیرازی گفت: نگویید غرق در گناهیم، ولی یک حسین(ع) داریم، کافی است، این مسئله اهمیت زیادی دارد که انسان به امام حسین (ع) اعتقاد داشته باشد، ولی این که بر اعتقاد به سیدالشهدا(ع) تکیه کرده و کارهای ناشایست انجام دهیم، ارتباط ما با حضرت قطع شده است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مرجع تقلید در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه اهلبیت(س) در شبستان امام خمینی(ره)، با اشاره به آیات 24 و 26 سوره مبارکه ابراهیم، گفت: خداوند در این دو آیه میفرمایند ای پیامبر آیا ندیدید خداوند کلام طیب، ارزشمند و نیکو را به یک درختی که ریشههای محکم در زمین و شاخههای آن در آسمان و دائما میوه در شاخههایش نمایان است، تشبیه، ولی سخن خبیثه را به درختی که روی زمین افتاده و برگ و طراوت و میوهای ندارد، تشبیه کرده است.
وی درباره دیدگاه مفسران درباره سخن طیب و سخن خبیثه، افزود: کلمه طیبه اشاره به اسلام و کلمه خبیثه اشاره به کفر است؛ اسلام مانند درختی است که سه رکن اساسی دارد، ریشههای قوی و محکم که همان عقاید اسلامی است که با آب وحی آبیاری شده است؛ ساقه و شاخهایی که در آسمان بالا رفته اشاره به احکام و فروع عملی اسلام است و میوهها نیز اشاره به اخلاق است که این فضائل اخلاقی به دنبال این عقاید و اعمال بر این شاخسار آشکار میشود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه «اگر درختی را از شاخه قطع کنید، فقط ریشه داشته باشد و یا تنها ساقه و بدون میوه باشد، به کاری نمیآید» ادامه داد: اسلام مرکب از عقاید، اعمال و اخلاق است، اگر هر سه کامل باشد، اسلام هم اسلام کاملی است، ولی اگر حتی یکی از این دو هم نباشد، اسلام، اسلام ناقصی خواهد بود.
آیتالله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه «این سه باید همواره در کنار هم باشند» گفت: این که در هنگام گرفتاریها به سراغ خدا و اهل بیت(ع) و اعمال دینی برویم، ولی بعد از بر طرف شدن مشکل، آنها را رها کنیم، این مسئله رویکرد درستی نیست.
وی با اشاره به آیات 29 سوره مبارک احزاب که خداوند در آن فرموده است: «وَإِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا» گفت: این که افراد تنها خدا و پیامبر را قبول داشته باشند، به اجر عظیم نمیرسند، بلکه خداوند در ادامه میفرماید: «فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا»، اگر اعمال خوب انجام دهید به اجر عظیم میرسند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نگویید ما عقیده به خدا داریم، ولی اعمال انجام نمیدهیم؛ نگویید ما غرق در گناهیم، ولی یک حسین(ع) داریم و کافی است. این مسئله اهمیت زیادی دارد که انسان اعتقاد به امام حسین علیهالسلام داشته باشد، ولی این که بر اعتقاد به حسین علیهالسلام تکیه کرده و کارهای ناشایست انجام دهیم، ارتباط ما با حضرت قطع شده است.
وی در ادامه به نشانههای ایمان در کلام معصومین علیهمالسلام اشاره کرد و گفت: مسلمانان انواع و اقسامی دارند، برخی مسلمانان مسلمان جغرافیایی در سرزمین اسلامی هستند، برخی مسلمان نژادی هستند که پدرانشان و مادرانشان مسلمان بودند، برخی مسلمان شناسنامهای هستند که مذهب آنها در شناسنامه اسلام است ولی خود نشانهای از مسلمانی واقعی ندارند.
وی با بیان اینکه «برخی مسلمان واقعی هستند» افزود: بر اساس سخن پیامبر اعظم (ص)، ایمان این نیست که لباس ایمان به تن کرده، تسبیح در دست داشته و یا آروزی همجواری با اهل بیت و اولیای الهی در قیامت داشته باشیم؛ ایمان چیزی است که در قلب انسان نفوذ یافته و اعمال انسان نیز این ایمان را تأیید میکند.
وی با بیان اینکه «مردم باید با بررسی نشانههای مؤمنان و اهل ایمان به خودشان نمره بدهند» گفت: در روایتی دیگر از نبی مکرم اسلام (ص) آمده است که حقیقت ایمان حاصل نمیشود مگر این که برای خدا دوست بدارید و برای خدا دشمن بدارید. حضرت در جایی دیگر میفرمایند که اوج ایمان در راستگویی است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه «با اجرای این دستور دین، دنیا گلستان میشود» افزود: اگر دولت به ملت، ملت به دولت، بدهکار به طلبکار و و طلبکار به بدهکار، همسران به یکدیگر و... راست بگویند، بسیاری از مشکلات برطرف میشود.
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه «بر اساس سخنان معصومین علیهمالسلام، نشانه ایمان این است که حقی که به ضرر فردی است را بر باطلی که به نفع اوست، مقدم بشماریم» افزود: آثار ایمان در وجود انسان وقتی ظاهر میشود که در اعمالش نیز منعکس باشد و حق را بر باطل، حتی اگر به ضررش هم باشد، مقدم شمارد.
به گزارش ایسنا به نقل از حوزه، وی با بیان اینکه «بر اساس سخن علی علیهالسلام ایمان آن است که عمل انسان خالص برای خدا باشد» گفت: همه کارهای انسان باید برای خدا باشد و هر کاری که این خلوص در آن نباشد، ثمری برای انسان ندارد.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار