پاسخ به:آیه نورانی شب شانزدهم ماه مبارک رمضان
جمعه 4 مرداد 1392 3:02 AM
شرک را به دو دسته نظری و عملی تقسیم می شود
شرک نظری: شرک نظری مربوط به عالم عقیده و علم است، به عبارتی شناخت دروغین ذات و صفات خداوند است
الف- شرک در ذات خداوند: شرک در ذات، شریک قرار دادن برای خداست که به دو معنا استفاده می شود: یکی آن که انسان ذات خداوند را مرکب بداند و برای او قائل به جسمانیت باشد و معنای دیگر آن که کسی معتقد به چند خدای مستقل باشد
ب- شرک در صفات ذاتی خداوند: شرک در صفات ذاتی خداوند به این معناست که فرد معتقد باشد، صفات الهی با ذات خداوند مغایرت دارد و دارای وجودی مستقل است. بر این اساس کسی که مانند اشاعره معتقد باشد که صفت خالقیت چیزی است و ذات خداوند چیز دیگری، مشرک محسوب می شود.