پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان
دوشنبه 24 تیر 1392 3:44 AM
معناي غيبت و موارد جواز آن:
مسأله غيبت عبارت است از بدگويى و پردهدرى نسبت به حيثيت و آبروى افراد و اينكه در غياب شخصى كارهاى بد و ناپسند و يا عيوب و نقائص جسمى و اخلاقى او را براى ديگران بازگو كردن و به طور كلى گفتن هر چيزى كه غيبت شونده از گفتن آنها ناراحت مىشود.
ولى غيبت در موارد خاصى جايز شمرده شده است از جمله:
الف) در مقام مشورت در امور خطيري نظير ازدواج، که اگر انسان عيبي سراغ دارد بايد بگويد
ب ) طرف متجاهر به فسق باشد؛ يعنى، هيچ گونه پروايى نداشته باشد كه علناً به گناه و معصيتى دست بزند، كه در خصوص گناه علنى او غيبت جايز است.
ج) ممكن است فردى را براى سمتى نظير نمايندگى يا رياست قسمتى خاص، نامزد نموده و مورد بحث قرار دهند. در اينجا انسان مىتواند اگر نقطه ضعفى را اطلاع دارد كه خداى ناخواسته با پيدا كردن آن سمت، به اسلام و انقلاب ضربه مىزند، به مسؤولين گوشزد كند،
د) فرض بفرماييد بيمارى است كه نمىخواهد بعضى از اسرارش نزد طبيب فاش شود و از طرفى چارهاى نيست و طبيب براى معالجه بايد بداند. در اينجا نيز مىتوان علىرغم خواست بيمار، پزشك معالج او را در جريان امر قرار داد. غيبت نسبت به گناهان پنهانى جايز نيست و در نتيجه اگر شخص مبتلا به ارتكاب گناهى است كه ديگران از آن خبر ندارند، ذكر آن گناه حرام است.
از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست