آب بازی حرام نیست!!(تقدیم به زنده رود اصفهان)
دوشنبه 19 فروردین 1392 5:31 PM
آب بازی حرام نیست!!
«شادی و نشاط» لازمه زندگی بشر است و انسانها همواره کوشیدهاند این عنصر مهم و ضروری را در زندگی خویش فراهم آورند و از آن غفلت نورزند امّا نکته حائز اهمیت در جایی است که آدمی بکوشد از هر راهی ولو راههای نامشروع و نامناسب به کسب شادی و نشاط بپردازد. در واقع بر اساس معارف اسلامی ما شادی و نشاط لازمهی زندگی است امّا راههای کسب آن مهم است و از هر راهی نمیتوان شاد زیست!
ضرورت شادی و نشاط در زندگی
شادی و تفریح کردن یک ضرورت حیاتی است که در سنوات مختلف زندگی انسان بصورتهای مختلف ظهور و بروز دارد. در طفولیت به صورت بازیهای کودکانه انجام میشود و در بزرگسالی به اعتبار تفاوت در تربیتهای خانوادگی و شرائط محیط اجتماعی به شکلهای مختلفی تحقق میپذیرد. میل به شادی یکی از خواهشهای طبیعی است که با سرشت انسان آمیخته شده است و از آغاز زندگی تا پایان عمر همواره ثابت و پایدار است.
شادی و نشاط در آینه روایات اسلامی
کسب نشاط و شادی عنصر مهمی است که در روایات اسلامی به صورت مشخص مورد تأکید قرار گرفته است. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرموده است: السرور یبسط النفس و یشیر النشاط؛ فرح و شادمانی باعث بهجت و انبساط روح است و مایهی تهییج و جد و نشّاط میباشد.
بر این اساس روایات اسلامی شادی و نشاط را جزئی از زندگی بشری میدانند. همچنین بر آرامش بخشی تفریحات و شاد زیست در زندگی تأکید دارد. از امام رضا علیهالسلام نقل است که حضرت فرمودند: إجعلوا لأنفسکم خطّاً من الدینا باعطائها ما تشتهی من الحلال و ما لا تثلم المروّة و لاسرف فیه واستعینوا بذلک علی امور الدنیا؛ از لذائذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمرینات دل را از راههای مشروع برآورید، مراقبت کنید در این کار به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد و دچار اسراف و تندروی نشوید. سرگرمیهای لذت بخش شما را در ادارهی زندگی یاری میکند و با کمک آن بهتر به امور دنیای خویش موفق خواهید شد.
بر اساس این روایات و بسیاری از روایات دیگر کسب شادی و نشاط در امور دنیوی نه تنها از نظر اسلام مردود نیست بلکه مورد توصیه و تأکید نیز میباشد و بزرگان دین همواره به پاسخ دادن به نیازهای طبیعی و سرشتی بشر تأکید دارند که نیازهایی معقول و به جاست امّا نکتهی مهم آن است که بر اساس آنچه از این روایت نیز بر میآید کسب شادی و لذت در اسلام از هر راهی مطلوب و پسندیده نمیباشد.
شروط شادی اسلامی!
بر این اساس برخی از شرایط برای کسب شادی وجود دارد که در روایت امام رضا علیهالسلام به آن اشاره شده که عبارتند از:
1- کسب شادی از راه حلال باشد یعنی با کارهای حرام شادی بدست نیاورید.
2- کسب شادی منافاتی با شرافت آدمی نداشته باشد. در توضیح باید گفت لذت بردن و شاد شدن به هر قیمتی هرگز مطلوب نخواهد بود. مثلاً انجام کارهایی که شاید حرام نباشند امّا در شأن یک مسلمان نیستند.
3- کسب شادی همراه با اسراف و زیادهروی نباشد. نباید انسان برای شادی و نشاط خود به کارهایی بپردازد که نتیجهی آنها اسراف و از بین بردن نعمات الهی باشد.
از امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایتی دیگر آمده است: اوقات السّرور خلُسَة؛ مواقع شادمانی فرصت است. یعنی مواقع شادمانی و تفریح کردن فرصتهایی است که افراد عاقل آن را مغتنم شمارده و از آن به نفع خوشبختی و سعادت خویش استفاده میکنند. بر اساس این روایت شریف یکی دیگر از شروط شادمانی مشروع آن است که انسان بکوشد شاد زیستهایش را در مسیری قرار دهد که از آنها استفاده و حظِ معنوی ببرد.
اسلام با شادی مخالف نیست!
بر این اساس میتوان به سادگی نتیجه گرفت که اسلام عزیز نه تنها با شادی کردن و کسب نشاط مخالفتی ندارد بلکه آن را جزئی از زندگی بشر میداند. در روایتی دیگر از امام رضا علیهالسلام نقل شده است که حضرت فرمودند: کوشش کنید اوقات روز شما چهار وقت باشد. ساعتی برای عبادت و ساعتی برای تأمین معاش و ساعتی برای مصاحبت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیوبتان آگاه میسازند و ساعتی را به لذات و تفریحات و کسب شادی خود اختصاص دهید و از مسرّت و نشاط ساعت تفریح نیروی انجام وظائف دیگر را تأمین نمایید.
بر این اساس دست یافتن به لذائذ مشروع و کسب شادی و نشاط در ردیف امور مربوط به معاش و معاد قرار گرفته و خاطر نشان شده است که مسلمان شایسته، قسمتی از وقت خود را به جلب شادی های مباح اختصاص می دهد و موجبات بهجت و انبساط خاطر خود را فراهم می سازد تا بتواند خود را برای انجام وظایف دینی و الهی اش آماده سازد .
با توجه به معارف و آموزه های اسلامی و آنچه از روایات بدست می آید کسب شادی و نشاط نه تنها مخالفتی با مسلمان بودن ندارد بلکه شایسته یک مسلمان آن است که شادی کند و از آن برای روحیه گرفتن در انجام سایر وظایف دینی و شرعی خود بهره گیرد!
پس نه تنها اسلام با شادی کردن مخالف نیست بلکه آن را توصیه می کند و لازم می داند اما راه های تحصیل شادی را نیز معین و مشخص فرموده است؛ در واقع مسلمان نباید از هر راهی شادی کند و خوش بگذراند زیرا سعادتی که خداوند برای او مد نظر داشته است با برخی از شادی ها در معرض آسیب قرار می گیرد .
آب بازی حرام نیست!
دوستانی جوان در ایامی نه چندان دور به بازی و سرگرمی مفرح و نشاط آور یعنی " آب بازی" پرداختند و به قول معروف حسابی دلی از عزا در آوردند و صد البته که آب بازی می تواند تفریحی نشاط آور و شادی آفرین باشد و تجدید خاطره کودکی برخی از ماها نیز هست، اما در این میان چند سوال نیز مطرح است:
آیا این اشخاص به دنبال شادی مشروع بوده اند یا این گونه مسایل اصلا برای ایشان مهم نبوده است؟
آیا به هر قیمتی می توان شادی و آب بازی کرد؟
آیا این اشخاص شرایط شادی اسلامی را کسب نموده بودند؟
تطبیق شروط شادی مشروع با آب بازی مطرح شده:
1- حرام نباشد؛ آیا آب بازی مذکور بدون انجام اعمال حرامی چون اختلاط دختر و پسر و لهو و لعب های غیر اسلامی بود؟!
2- به شرافت آدمی آسیب نرساند؛ آیا در آن بازی نشاط آور با نگاههای طرح اعمال خلاف عرف و عادت اسلامی انجام نشده؟!
3- همراه با اسراف نباشد؛ آیا در آن روز آب و نعمتهای الهی اسراف نشد؟!
4- در جهت کسب معنویات باشد؛ چقدر آن آب بازیها در جهت تقویت معنویات بوده است؟!
سخن پایانی و یک پیشنهاد ...
حرف ما یک کلام است: شادی کنیم امّا نه به هر قیمتی و با هر شرایط و از هر راهی! اسلامی شادی کنیم که هم به نفع دنیای ماست و هم به نفع آخرتمان البته! یک پیشنهاد ساده هم در این باره هم میتواند داد:
شهرادری ها و مراکز فرهنگی شرایطی فراهم آورند که جوانان بتوانند در محیطی عاری از اختلاط زن و مرد به تفریح و کسب نشاط بپردازند و علاوه بر لذت بردن، دچار معصیت و گناه نشوند.
منابع :
1- بحار الانوار – ج 17 – ص 208
2- غرر الحکم – ص 245 و ص 157
3- گفتار فلسفی – جوان از نظر عقل و احساسات – صص 413 تا 420
4- آداب معاشرت از دیدگاه معصومین – شیخ حرّ عاملی
5- بیست اصل در تربیت – علی محمد رفیعی
6- تفریح در اسلام – شهید بهشتی
تبیان
امیدوارم لبخند امام زمان روزی شما باشد. باتشکر/