آثار روانی آب و هوا بر انسان از دیدگاه قرآن و روایات
دوشنبه 19 فروردین 1392 12:13 PM
آثار روانی آب و هوا بر انسان از دیدگاه قرآن و روایات
در آموزههای اسلامی از تأثیر طبیعت در انسان به گونههای مختلف، سخن به میان آمده است، چنانکه قرآنکریم درباره اثر محیط زیست میفرماید: «و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربّه و الذی خبث لایخرج الاّ نکدا...؛ سرزمین پاکیزه، گیاهش به فرمان پروردگار میروید؛ اما سرزمینهای بدطینت و شورهزار، جز گیاه ناچیز و بیارزش، از آن نمیروید.»
از این آیه شریفه استفاده میشود همان طور که طبیعت و سرزمین پاک در رشد و پرورش بهینه گیاهان مؤثر است، در رشد و تکامل انسان نیز مؤثر میباشد، و همانگونه که از زمینهای شوره زار، جز گیاهان بی ارزش نمیروید، محیط آلوده نیز تأثیر منفی و اثرات زیانباری بر تربیت انسان دارد.
براین اساس، امام علی(ع) در مذمت اهل بصره میفرماید: «اخلاق شما پست، پیمانهای شما سست، سیره و روشتان دورویی و آب شهرتان شور(بدطعم) است.» و در بیانی دیگر فرمود: خاک سرزمین شما بدبوترین خاکهاست؛ از همه جا به آب(سطح دریا) نزدیکتر و از آسمان دورتر است (منطقه پست و پایین) که 9دهم بدیها در محیط شماست.
آب تأثیر شگرفی بر جسم و روح انسان دارد، به تعبیر قرآنکریم «مایه حیات» همه چیز آب است. و به بیان امام صادق (ع) طعم آب، طعم زندگی است: از امام صادق (ع) در باره طعم آب پرسیدند، حضرت فرمود: «برای یادگرفتن بپرس، نه برای به دشواری انداختن؛ طعم آب، طعم زندگی است.»
علامه مجلسی (ره) در تشریح این حدیث مینویسد: «مراد از (طعم زندگی) این است که طعم آب با سایر مزهها قابل مقایسه نیست و از بالاترین وسایل برای ایجاد و بقای حیات است؛ پس مزه آب، مزه حیات است.»
نگاه مسلمانان به آب، نگاهی سرشار از قداست و پاکیزگی و عظمت است، آب وسیلهای است که زمینه ارتباط آنان با معبودشان را فراهم میسازد. در شریعت اسلام هیچکس نمیتواند به راز و نیاز با خدا بپردازد و در آستان مقدس او به نماز ایستد، مگر این که با آب خود را شستشو دهد و این شستشو با آب دارای خصوصیات ویژگیهای است که اگر درست انجام شود، نام وضو و غسل به خود میگیرد.
هیچ مسلمانی نمیتواند به طواف خانه خدا بپردازد، جز آن که زمینه آن را با آب فراهم آورده باشد و نیز تماس با خطوط قرآنکریم جایز نیست، مگر این که قبلاً زلال آب تماس گرفته باشد.
آب نه تنها جسم ظاهری را شستشو میدهد، بلکه حالتی روحی و روانی در انسان ایجاد میکند و به او تقدس میبخشد. و زمینهساز راهیافتن به حریم مقدسات دینی میشود.
قرآن کریم میفرماید: «و انزلنا من السماء ماءً طهورا؛ما از آسمان، آبی طهور فرو فرستادیم.»
مفسران در تشریح طهور گفتهاند: طهور یعنی، بسیار پاکیزه که خود به خود پاک است و غیر خود را پاکیزه میکند، چرک را از جسم شستشو میدهد و پلیدیهای روحی را از روان میزداید.»
در روایات اسلامی به مسلمانان توصیه شده است که هرگاه برای تطهیر یا وضو نگاهشان به آب افتاد بگویند: «الحمدلله الذی جعل الماء طهورا و لم یجعله نجسا؛ سپاس خدای را که آب را (طهور) قرار داد (پاک و پاک کننده) و آن را پلید قرار نداده است.» بدین سان، آب با وصف پاککنندگی، چهرهای مقدس به خود میگیرد که رفتن به حضور خالق یکتا بدون آن میسر نمیشود و (و آنگاه که آب یافت نشود و یا به دلیلی برای شخص مضر باشد، باید به جای آن بر خاک پاک تیمم کرد.) و تماشای آب، شکر و سپاس الهی را میطلبد. افزون بر این، در روایات نگاه به آب جاری توصیه شده و آن را سبب جلای چشم و افزودن روشنایی آن دانستهاند. چنان که از امام صادق (ع) نقل شده است: «چهار چیز چهره را روشن و نورانی میکند که یکی از آنها نگاه کردن به آب جاری است.»و نیز امام کاظم (ع) فرمود: نگاه به آب جاری چشم را جلا داده و به روشنایی آن میافزاید. بر اساس این روایات نگاه کردن به آب جاری، خود نقشی به سزا در شادی و انبساط روحی داشته و علاوه بر روشن کردن چشم دل و افزایش بصیرت انسان، دارای تأثیر قابل توجهی در تقویت نور چشم ظاهری است.
تأثیر محیط زیست سالم بر انسان درآموزههای اسلامی
حجت الاسلام عسكرى اسلامپور كريمى
امیدوارم لبخند امام زمان روزی شما باشد. باتشکر/