پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي
پنج شنبه 23 آذر 1391 12:10 AM
5 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي 1388; 1(3):77-100. |
بازاريابي ماهي در استان هرمزگان |
اسماعيلي عبدالكريم*,نجفي بهاالدين,رحمتي داريوش |
* دانشگاه شيراز |
تحليل بازار فرآورده هاي دريايي و ارايه راه حلي براي رفع مشکلات موجود، افزون بر بهبود وضعيت صيادان، به پايداري ذخاير دريايي نيز کمکي بسيار ميکند، لذا هدف از اين مطالعه بررسي بازاريابي آبزيان در استان هرمزگان به منظور تدوين رهيافتي براي حل مشکلات و توسعه بازار اين گروه از فرآوردهاست. در اين راستا چهار شهرستان در استان هرمزگان جهت مطالعه انتخاب و از راه مصاحبه و تکميل پرسشنامه نمونه تصادفي مرکب از 90 صياد، 14 عمده فروش و تبديل کننده و 25 خرده فروش داده هاي مود نياز جمع آوري و کارايي فني و قيمتي بازار محاسبه و توابع گوناگون حاشيه بازاريابي برآورد شد. بررسي وضعيت بازار آبزيان در منطقه هرمزگان نشان داد که عموما سهم توليد کننده يا صياد از قيمت پرداخت شده به وسيله مصرف کننده نهايي بسيار کم است. سهم پايين صيادان و حاشيه بالاي بازار رساني انواع ماهي در شهرستان بندر لنگه در مقايسه با بندرعباس نيز بيشتر است. دليل موضوع اخير را مي توان در فاصله زيادتر مراکز صيد و مصرف در بندرلنگه نسبت به بندرعباس و عدم فعاليت تعاوني هاي صيادي جستجو نمود. |
كليد واژه: بازار ماهي، حاشيه بازار، کارايي بازار، حاشيه بازار رساني، استان هرمزگان |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .