پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي
پنج شنبه 23 آذر 1391 12:06 AM
7 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي 1388; 1(4):93-106. |
بررسي تاثير جوايز صادراتي بر الگوي صادرات کشاورزي ايران |
اسماعيلي عبدالكريم* |
* بخش اقتصاد کشاورزي، دانشگاه شيراز |
در سال هاي اخير، بخش عمده اي از يارانه صادراتي با عنوان جوايز صادراتي پرداخت شده، اما در رابطه با تاثير اين جوايز بر الگوي صادرات محصولات كشاورزي مطالعه اي انجام نشده است. اين پژوهش به بررسي تاثير جوايز صادراتي بر الگوي صادرات محصولات كشاورزي پرداخته شده است. در اين راستا محصولات كشاورزي به سه دسته با نسبت هاي گوناگون جوايز صادراتي طبقه بندي و اثر جوايز صادراتي بر الگوي صادرات محصولات ياد شده طي هفت سال پيش و هفت سال بعد (1374 - 1387) از اجراي سياست جايزه صادراتي مورد بررسي قرار گرفت. براي بررسي تاثير جوايز پرداخت شده بر الگوي تجارت محصولات کشاورزي، محصولات 24 گانه بخش کشاورزي به سه گروه تقسيم شدند. گروه نخست شامل محصولات و زماني بود که جايزه پرداخت نمي شد. گروه دوم يارانه 1.5 درصد و کم تر و در نهايت گروه سوم بيش از 1.5 درصد يارانه دريافت مي کرده اند. نتيجه تجزيه و تحليل واريانس چندگانه نشان داد که بين گروه اول و دوم (عدم دريافت جايزه و جايزه کم تر از 1.5 درصد) تفاوت معني داري وجود ندارد، اما بين گروه سوم (دريافت کنندگان يارانه بيش از 1.5 درصد) با گروه اول و دوم از نظر آماري اختلاف معني داري وجود دارد. به بيان ديگر، براي تاثير گذاري جوايز صادراتي لازم است مقدار جوايز از يک حد آستانه بالاتر باشد. |
كليد واژه: يارانه صادراتي، الگوي تجارت، صادرات محصولات كشاورزي |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .