پاسخ به: تحقيقات اقتصاد كشاورزي
یک شنبه 12 آذر 1391 1:54 AM
4 : تحقيقات اقتصاد كشاورزي پاييز 1389; 2(3):55-75. |
بررسي عامل هاي موثر بر ايجاد انحصار در بازار داخلي پسته ايران |
عبدالهي عزت آبادي محمد* |
* موسسه تحقيقات پسته كشور |
شناخت عامل هاي موثر بر ايجاد انحصار در هر بازاري از نيازهاي اساسي آن بازار در جهت حرکت به سمت رقابت و حذف انحصار است. در مطالعه جاري، ساختار انحصار در بازار داخلي پسته ايران مورد بررسي قرار گرفت. براي اين منظور، تعداد 343 پرسشنامه مربوط به کشاورزان و 252 پرسشنامه مربوط به تاجران از استان هاي کرمان، فارس، خراسان، تهران و يزد تکميل شد. نتايج نشان دادند که عامل هاي ايجاد کننده رفتار و پيامد انحصاري در بازار پسته ناشي از 4 عامل مشکلات مالي، جو بي اعتمادي، جو رواني و دامنه گسترده کيفيت محصول پسته است. در پايان جهت نزديک تر نمودن بازار پسته به سمت رقابت کامل، پيشنهاد شد، با افزايش کارآيي بازار مالي، دسترسي آسان کشاورزان و تاجران پسته به نقدينگي کافي و به موقع فراهم شود. همچنين، روش هاي افزايش جو اعتماد در بازار پسته مورد بررسي قرار گيرد. افزون بر اين، جهت کاهش تاثيرات سوء جو رواني، با طراحي يک سامانه کارآي اطلاع رساني، اطلاعات گوناگون در زمينه قيمت ها، عرضه و تقاضا، قوانين و سياست هاي دولت و ... به موقع و فراگير در اختيار کشاورزان و تاجران پسته قرار داده شود. در نهايت، با برآورد توابع پيشرفته هدانيک، رابطه قيمت و کيفيت در بازار پسته به گونه دقيق تخمين زده شود. |
كليد واژه: بازار پسته، عامل هاي ايجاد کننده انحصار، مشکلات مالي، اعتماد، جو رواني، رابطه قيمت و کيفيت |
نسخه قابل چاپ |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .