گفتگو با رتبه 6 کنکور انساني 91
سه شنبه 23 آبان 1391 6:11 PM
نيلوفر حيدر پور – رتبه 6 کشوري – رتبه 3 منطقه يک – علوم انساني
مجري برنامه: خانم نيلوفر حيدر پور از اين که رتبه 6 کشوري و رتبه 3 منطقه يک را در گروه علوم انساني کسب کرده ايد، چه احساسي داريد؟
بدست آوردن اين رتبه بين اين همه دانش آموز که در کشور در کنکور شرکت مي کنند، حس بسيار خوبي است امّا اين را مي دانم که تلاشم را کرده بودم و اين نتيجه را شانسي به دست نياورده ام و چون اين رتبه نتيجه تلاش هاي من بود خيلي برايم عجيب نبود، ولي به هر حال همه اين ها لطف خداوند بوده که بتوانم در سر جلسه کنکور اين آمادگي را داشته باشم چون خيلي ها شايسته تک رقمي هستند امّا به خاطر شرايطي که سر کنکور دارند نمي توانند موفق شوند و من اين را لطف خدا مي دانم که در سر جلسه کنکور استرس نداشته باشم و با آرامش کنکور را پشت سر بگذارم و اين رتبه را به دست بياورم.
دوستاني که با هم بوديد در سر جلسه کنکور چه حالي داشتند؟
همه دوستان من رتبه هاي عالي و خوبي آوردند، رتبه هاي تک رقمي و 2 رقمي کسب کردند.
فکر مي کنيد که دليل اين موفقيت چه چيز بوده است؟
من فکر مي کنم حتي برخي از آن ها شايسته تک رقمي بودند.
امّا به دليل اين که دچار استرس شده بودند و چون کنکور انساني امسال هم سخت بود، اعتماد به نفس خود را از دست داده بودند.
مازيار شيرواني مقدم:ما حتماً در برنامه هاي آينده به بحث نگراني و استرس خواهيم پرداخت و اين مسئله را از راه آموزشي حل مي کنيم، صحبتي که در برنامه فرصت برابر از طريق کارشناسان مي شود به دانش آموزان آموزش داده مي شود که از طريق برنامه ريزي چگونه استرس و نگراني خود را برطرف کنند و يعني اصلاً به اين نگاه نمي کنيم که مسئله نگراني و استرس دانش آموز يک مسئله فيزيکي است و يا يک مشکل جسمي است.
دقيقاً به سمتي مي رويم که اگر دانش آموز روش هاي درس خواندن و برنامه ريزي خود را درست کند مي تواند اين مسائل را حل کند.
کنکور يک مجموعه اي است از دانش ، دانش و بعد اين مسائل حاشيه اي که دانش آموز بايد بتواند در طول سال يک نتيجه اي را کسب کند و درنهايت با برنامه هاي کانون پيش بروند و با آرامش به مسير خود ادامه دهندو به موفقيت برسند.
مجري برنامه: خانم حيدر پور چه چيز شما را بين آن همه داوطلب متمايز کرد؟
از همه مهم تر سخت کوشي يک دانش آموز است و برنامه ريزي که دارند، همين طور اعتماد به نفس و دقت و تمرکز بالا، خيلي ها شايد درس را خيلي بيشتر و بهتر از ديگران مي خوانند و شايد خيلي بهتر از من هم روي آن درس تسلط داشته باشند ولي متأسفانه به دليل اين که در سر جلسه کنکور تمرکز ندارند و نمي توانند خودشان را در سر جلسه کنکور مديريت کنند به آن موفقيتي که مد نظرشان است نمي رسند و يا اين که دانش آموزاني که اشتباهات آزمون هاي آزمايشي خود را برطرف نمي کنند در روز کنکور خيلي تأثير گذار است.
چون به نظر من فقط درس خواندن نيست، ممکن است سطح درسي خيلي ها بيشتر از من باشد امّا به آن نتيجه اي که بايد نمي رسند و من فکر مي کنم همه ي اين ها به تمرکز دانش آموز برمي گردد و به نظر من اين هم اکتسابي است، تمرکزي که دانش آموزان در سر جلسه کنکور دارند چيزي است که خودشان آن را کسب کرده اند.
مازيار شيرواني مقدم: خانم حيدر پور آيتم هايي که در موفقيت شما تأثير گذار بودند را توضيح دهيد.
قبل از هر چيز توکل بر خدا و توجه به معنويات و بعد از همه ي اين ها اعتماد به نفس است که خيلي مهم است، حتي اعتماد به نفس در کم شدن استرس هم نقش دارد.
من چون به خودم و توانايي هاي خودم اعتماد داشتم، استرسم کم مي شد.
همين طور تمرکز و دقت بالا هم خيلي به من کمک کرد.
شما از چه وقت به کانون آمديد؟
من از سال چهارم به کانون آمدم يعني به مدت يک سال.
چه عاملي باعث شد شما به کانون بياييد؟
من از طريق مدرسه با کانون آشنا شدم، سال هاي گذشته هم دانش آموزان در کانون شرکت کرده بودند و رتبه هاي خيلي عالي به دست آورده بودند، همين طور مشاوران و معلمان خود ما هم خيلي تاکيد داشتند که کنکور را خيلي جدي بگيريم و کنکور در مدرسه ما براي همه دانش آموزان مهم بود، حتي بعد از هر آزمون اسم نفرات برتر را که در مدرسه ما اسم رتبه سازان را داده بودند روي بُرد مي زدند و همين باعث رقابت بين دانش آموزان مي شد و خودشان را براي آزمون بعدي بيشتر آماده کنند.
چند بار در آزمون هاي کانون غيبت کرديد؟
غيبت نداشتم.
چه عناصري در برنامه هاي کانون بود که خيلي براي شما جلب توجه مي کرد؟
کارنامه ي کشوري که بعد از هر آزمون مي داند و برنامه راهبردي کانون که خيلي خوب بود.
مجري برنامه: شما از چه نوع خانواده اي به دانشگاه رفتيد؟
من از يک خانواده متوسط هستم.
آيا براي درس خواندن کنکور کار بسيار خاص و ويژه اي کرديد، آيا استادان ويژه اي گرفتيد؟
به نظر من مهم نوع منابع آموزشي نيست، چيزي که خيلي تفاوت مي کند نوع استفاده آن فرد است، يعني هر کتابي در جاي خودش خوب است، من خودم هيچ وقت از نفرات برتر سال هاي قبل نمي پرسيدم شما از چه کتاب هايي استفاده کرديد هميشه سعي مي کردم کتابي را که خودم روي آن شناخت پيدا مي کنم را تهيه کنم.
من خودم فقط به مدرسه مي رفتم و در آزمون هاي برنامه اي شرکت مي کردم، استاد و معلم خصوصي هم نداشتم ولي مدرسه ما خيلي خوب بود و فقط همان براي ما کفايت مي کرد.
به نظر من دانش آموزان اگر وقت خود را روي درس خواندن در منزل بگذارند خيلي موفق تر خواهند بود تا اين که وقت خود را هدر دهند و هميشه از اين آموزشگاه به آموزشگاه ديگري بروند.
آيا شما همان برنامه ريزي که براي کنکور داشتيد را در دانشگاه هم ادامه خواهيد داد؟
آيا اين برنامه ريزي در وجود شما نهادينه شده است يا فقط براي کنکور بود؟
برنامه ريزي چيزي نيست که خيلي راحت آن را کسب کرد، من بعد از يک مدت طولاني توانستم به برنامه ريزي برسم که به نظر خودم خوب است، بنابراين بعد از مدتي که يک فرد ياد بگيرد که چگونه برنامه ريزي کند آن را تا مدت ها در ذهن خود نگه مي دارد.
مازيار شيرواني مقدم:دانش آموزان دقت کنند، روشي که خانم حيدر پور درس خواندن دارند مختص خود خانم حيدر پور است و اين که مي گويند من از دانش آموزان سال هاي گذشته نپرسيدم به نوعي روش ايشان بوده است.
امّا ممکن است شما برويد و روش هاي ديگران را ببينيد و يا به مجله آزمون مراجعه کنيد و تجربيات همتاي خود را ببينيد ولي نهايتاً آن کاري را انجام مي دهيد که خود شما مي خواهيد انجام دهيد، قطعاً خانم حيدرپور حواسش به اين بوده است که ديگران چه مي کنند و او راه خودش و روش خودش را برود.
آيا در درسي بوده که شما وضعيت خوبي در آن نداشتيد و روش خود را در آن درس عوض کرديد و در آن درس پيشرفت کرديد؟
من در درس هاي عمومي از همه بيشتر در درس ديني خيلي مشکل داشتم و فکر مي کنم ديني هم درسي است که خيلي از دانش آموزان در آن مشکل داشته باشند، من در سال قبل که ديني را تست مي زدم خيلي خوب نمي توانستم خوب تست بزنم، ولي در کنکور درس ديني را 90 زدم و واقعاً همان طور که شما گفتيد من روشم را تغيير دادم .
من اوايل فقط متن کتاب را مي خواندم و خيلي به آيات توجه نمي کردم و کم کم سعي کردم به آيات توجه کنم و آن ها را حفظ کنم و آن موقع هم براي من مهم نبود که مفهوم آيه را بفهمم.
باز هم درصدم خيلي بالا نيامد حتي گاهي اوقات ديني را 45% مي زدم و خيلي براي من مشکل ساز شده بود، بعداً سعي کردم آيه ها را خوب بفهمم و متوجه شوم ارتباط اين آيات با متن درس چيست؟ سعي کردم ارتباط درس ها را با هم بيشتر بفهمم و حتي سعي کردم ارتباط ديني پايه هاي مختلف را با هم بيشتر درک کنم، حتي سعي کردم آياتي را که خيلي به هم شباهت دارند و در کنکور از آن ها به عنوان دام استفاده مي شود را بشناسم.
***
" ارتباط تلفني برنامه فرصت برابر با کاظم قلم چي مدير کانون فرهنگي آموزش"
مجري برنامه: کانون چه نقشي را در موفقيت دانش آموزان در کنکور دارد؟
کاظم قلم چي:امسال داوطلبان منطقه 2 کنکور نسبت به داوطلبان منطقه يک کنکور در رتبه هاي تک رقمي توانسته اند نتايج بهتري بگيرند، اين يکي از آن چيزهايي است که ما فکر مي کنيم در کانون از طريق عدالت آموزشي کمک کرده ايم، يعني اين امکانات در اختيار همه هست.
کوچکترين تأثيري که ما در موفقيت دانش آموزان داشتيم اين بوده که توانسته ايم برنامه راهبردي کانون را در اختيار همه دانش آموزان قرار بدهيم.
در ضمن همان طور که مي دانيد 27 هزار دانش آموز بورسيه کانون بودند و مي توانستند از برنامه هاي کانون به صورت رايگان استفاده کنند و بهره ببرند.
من در همين جا فرصت را مغتنم مي شمارم و اين را به اطلاع دانش آموزاني که به دليل مشکلات مالي نمي توانند در آزمون هاي برنامه اي کانون شرکت کنند مي رسانم در صورتي که واجد شرايط باشند و دختران معدل بالاي 18 و پسران معدل بالاي 17 داشته باشند مي توانند در دوره پيش دانشگاهي بيايند و در کانون بورسيه شوند و از برنامه راهبردي و آزمون هاي برنامه اي کانون استفاده کنند.
هر دانش آموزي ويژگي برنامه اي خودش را دارد، خانم حيدر پور به چند نکته اشاره کردند که مي تواند براي همه دانش آموزان قابل استفاده باشد، ايشان مدرسه را جدي گرفته بودند و دوستان خوب و درس خواني داشتند.
معمولاً اين طور نيست که دانش آموزان برتر مغرور باشند و به ديگران توجه نکنند مطمئناً از پدر و مادر و از معلمان و دوستان خود هم ياد مي گيرند، خود خواه و تک رو نيستند و اين ها ويژگي هاي مشترکي است که ما بين رتبه هاي برتر مي بينيم، البته يک سري ويژگي هم هست که مخصوص و به هر دانش آموز است.
خانم حيدر پور شما اشاره کرديد که بعد از هر آزمون اشتباهات خود را بررسي مي کرديد، همين طور گفتيد که تمرکز داشتيد و اين تمرکز هم اکتسابي است و اين طور نيست که مادرزايي تمرکز حداکثري داشت بلکه اين تمرکز به تدريج کسب مي شود، همين طور روش هاي درس خواندن مخصوص به خودتان را داشتيد.
آيا مي توانيد در مورد روش هايي که به تدريج کسب کرديد، توضيحاتي را دهيد؟
در مورد نقش پدر و مادرتان در موفقيتتان توضيح دهيد؟
آيا اگر شما احياناً در آزمون ها نتيجه خوبي به دست نمي آورديد پدر و مادرتان شما را سرزنش مي کردند؟
پدر و مادر من بيشتر در روحيه دادن به من خيلي مؤثر بودند، مخصوصاً مادرم و حتي يکي از دلايلي که من در روز کنکور اصلاً استرس نداشتم مادرم بودم، طوري که در روز کنکور وقتي از خواب بيدار شدم به مادرم گفتم امروز بهترين روز زندگي من است و واقعاً مادرم به من روحيه مي دادند و اصلاً اين طور نبود که اگر رتبه کمتري در آزمون ها مي آوردم ناراحت شوند.
اگر آن چيزي را که از من توقع داشتند نمي شد به من مي گفتند دفعات بعدي مي تواني جبران کني و خيلي روي رتبه من تاکيد نداشتند و فقط براي آن ها تلاش من مهم بود.
پدرم هم هميشه حامي من بودند و هر لحظه آماده بودند تا من بگويم يک کتابي را لازم دارم و ايشان سريعاً آن کتاب را براي من تهيه مي کردند و واقعاً در اين همه سال پشتيبان من بودند.
نکته بعدي اين که در روش هاي درس خواندنم من طي سال هاي دبيرستانم براي هر درسي يک روشي را انتخاب کرده بودم و اين که مي گويند در درس هاي انساني فقط بايد دروس را حفظ کنيد نه به اين صورت نبود و اتفاقاً بايد درس ها را فهميد و آن ها را به هم ارتباط داد و ارتباط بين آن ها را فهميد.
منبع: سایت کنکور