خبرهایی از اپل: درآمد احتمالی از توافق با اچ تی سی، زهر چشم سامسونگ، برنامه جدید برای کارکنان، و یک
چهارشنبه 24 آبان 1391 2:30 PM
همیشه خبرهای زیادی حول و حوش کمپانیهای بزرگ وجود دارد. در اینجا میخواهیم به جدیدترین حواشی اپل بپردازیم. حتماً توافق اپل و اچ تی سی را به یاد دارید. اما این توافق چه درآمد سالیانهای را برای اپل رقم خواهد زد؟ پرسشی است که به آن خواهیم پرداخت.
در سمت دیگر تیم کوک یک بخش جدید با نام «تکنولوژیها» را در کمپانی تأسیس کرده، برای شما خواهیم گفت که چرا این بخش باعث نگرانی سامسونگ و گران کردن قیمت هر چیپ ساخته شده برای آیفون و آیپد توسط این کمپانی شده.
همچنین از تغییراتی که تیم کوک در کمپانی ایجاد کرده تا بیشتر محیط فعالیت کارکنان را شبیه به محیط کار دوست داشتنی گوگل کند خواهیم نوشت. و در آخر... یک چیز دیگر.
با نارنجی همراه باشید.
وقتی خبر توافق دو کمپانی اعلام شد، هیچ یک صحبتی از اعداد و ارقام نکردند. ولی منابع مرتبط میگویند که این توافق احتمالاً برای کوپرتینو پر منفعت است. شاو وو که از تحلیلگران مالی است در یادداشتی خطاب به مشتریان خود نوشته که به ازای هر یک از تلفنهای HTC که در سال 2013 فروش بروند، رقمی بین عددی بین 6 تا 8 دلار بابت لیسانس پتنتها به اپل تعلق خواهد گرفت. البته برخی از صاحب نظران این رقم را بالاتر از عرف میدانند.
اگر بر ارقام فوق استناد کنیم، و آن را ضربدر 30 تا 35 میلیون تلفن هوشمندی بکنیم که HTC انتظار فروش شان در سال 2013 را دارد، به رقم 180 تا 280 میلیون دلار میرسیم که البته برای اپل که 121 میلیارد دلار پول نقد دارد، چیزی نیست ولی به هر حال میتواند صرف پرداخت جریمهها به شرکتهایی مثل VirnetX و یا شاید استخدام وکیلهای بهتر شود. این روزها اپل حال و روز خوشی در دادگاهها ندارد.
اما پرسش مهم تر این است که آیا توافق فوق، میتواند الگویی برای توافق با موتورولا (طبق معمول بخوانید گوگل) و سامسونگ بشود؟ شاید بله، شاید خیر. باید منتظر آینده ماند. بحث بر سر این است که تمام کمپانیهایی که حقوق پتنتها و داراییهای معنوی خود را در معرض تهدید میبینند، حق دارند که بابت آن خسارت (چه به حکم دادگاه، چه در قالب توافق) دریافت کنند. ولی امروزه به جای توافق، بیشتر به جدال میپردازند که مشتریان، علاقمندان و وبلاگ نویسهای مرتبط با اخبار فناوری را هم خسته کرده.
قرارداد فعلی اپل با سامسونگ برای تأمین چیپهای آیفون و آیپد در سال 2014 به اتمام خواهد رسید. سایت معتبر MarketWatch وابسته به وال استریت ژورنال خبر میدهد که سامسونگ قیمت ساخت چیپهای موبایل را افزایش داده ولی فقط برای یک مشتری: اپل. و میزان این افزایش 20٪ قیمت توافقی قبلی گزارش شده که چشم گیر است. طبق این خبر، اپل در مقابل درخواست سامسونگ برای افزایش قیمت، چارهای جز پذیرش نداشته زیرا فعلاً فقط سامسونگ قادر به تولید این چیپها است. اپل ابتدا با افزایش قیمت موافقت نکرده ولی پس از ناتوانی در یافتن جایگزین برای سامسونگ، سر انجام قیمت جدید را تأیید کرده که هم اکنون بر روی چیپها اِعمال میشود.
سال گذشته اپل 130 میلیون و امسال 200 میلیون چیپ برای محصولات خانواده آیپد و آیفون به سامسونگ سفارش داد. اما به احتمال زیاد با پایان گرفتن قرارداد فعلی در سال 2014، تمام یا بخشی بزرگ از سفارشها از سامسونگ منتقل خواهد شد و احتمالاً همین هم کمپانی کرهای را به افزایش قیمت برای حداکثر کردن سود در مدت باقی مانده از قرارداد، واداشته.
اپل که اینک هسته های پردازشی چیپهایش را بر اساس معماری ARM ولی با طراحی اختصاصی خود به سامسونگ سفارش میدهد و آنها را در کنار هستههای گرافیکی طراحی شده توسط Imagination Technologies در چیپهای مجتمع خانواده A5 و A6 جای میدهد، چندی پیش در جریان تغییرات مدیریتی، باب منسفیلد را به ریاست بخش «تکنولوژیها» منصوب کرد.
او حالا مسئول شده تا مجموعه تلاشهای اپل در زمینه «نیمه رساناها، ساخت تراشهها و فناوریهای بیسیم» را به داخل کمپانی بیاورد، چیزی که اپل مدتی هست به دنبال آن رفته. این نه تنها به معنای یکپارچگی بیشتر امور سخت افزاری و نرم افزاری است، بلکه به اپل این امکان را میدهد تا نیمهرقبا-نیمهتأمینکنندگان خود، که به طور مشخص سامسونگ در بین آنها جای دارد را از چرخه تأمین بیرون کند، از اثرگذاری آنها بر روی قیمت تمام شده بکاهد و علاوه بر این، لو رفتن محصولات پیش از موعد را نیز محدودتر نماید.
بخش تکنولوژیها را در کنار تجربه بالا و غیر قابل جایگزین باب منسفیلد و نیز استخدام فردی باسابقه در زمینه طراحی چیپهای پردازشی، یعنی «جیم مرگارد» قرار دهید تا متوجه اهمیت ماجرا برای اپل شوید. آقای مرگارد سابقه حضور در AMD و سامسونگ را دارد. گویا در این زمینه، شاهد تغییرات بزرگی در اپل خواهیم بود ولی از الآن نمیتوان ابعاد آن را حدس زد.
بعضیها اپل را نوآورترین کمپانی دنیا میدانند و برخی دیگر گوگل را. ولی شکی نیست که گوگل ستودنی ترین محیط کار را در بین تمام کمپانیهای دنیا دارد. فرهنگ کار آزادانه و تشریک مساعی در گوگل مثل خون در رگهای یک موجود زنده است و تا الآن هم در اکثر زمینهها به خوبی جواب داده.
حالا تیم کوک گام اول برای شبیه تر کردن محیط کار اپل به گوگل و سایر کمپانیهای دره سیلیکون را برداشته. اخیراً در اپل برنامهای به نام Blue Sky شروع شده که به کارمندان امکان میدهد خارج از وظایف اصلی خود، 2 هفته بر روی پروژههای دلخواه کار کنند. چیزی شبیه برنامه 20% time گوگل که به کارمندان امکان میدهد 20 درصد از زمان خود را روی پروژههای جانبی که میتواند برای کمپانی مفید باشد، صرف کنند.
البته Blue Sky از نظر ابعاد نسبت به آنچه گوگل انجام میدهد، خیلی کوچکتر است و فعلاً در شروع محدود به گروهی اندک از کارمندان است. گویا اپل به تدریج دارد بیشتر و بیشتر شبیه یک کمپانی تکنولوژیک مدرن میشود و هدف از این برنامه، این است که کارمندان مدت بیشتری در کمپانی حضور یابند.
این هم از تغییراتی است که تحت مدیریت تیم کوک در اپل ایجاد شده؛ کمک 2.5 میلیون دلاری به طوفان زدگان سندی، توافق خارج از دادگاه با HTC و حالا هم که برنامه Blue Sky. گفته میشود که اسکات فورستال در این برنامه مشارکت داشته ولی بعد از کنار گذاشته شدن از تیم مدیریتی، مشخص نیست که آیا به عنوان مشاور مدیر عامل، هنوز در این زمینه نفوذی دارد یا خیر.
از قدیم مشتریان اپل میتوانستند روی یک چیز حساب کنند. اینکه یک آیفون یا آیپد بخرند و مطمئن باشند که تا یک سال -یا حتی بیشتر- مدل جدیدی در کار نخواهد بود. این کمک میکرد که اکثر افراد قادر باشند محصولات جدید اپل را با خیالی راحت خریداری کنند. ولی معرفی آیپد چهارم، این روال را بر هم زد و شاهد بودیم که بعد از مراسم، فروش آیپد سوم در سایتهای فروش دست دوم، یک شبه 7000٪ رشد یافت. این نشان میدهد که چقدر تمایل برای داشتن محصول جدید در بین مشتریان اپل شایع است.
آیا این یک حرکت استراتژیک برای محو کردن سرفیس بود؟ آیا صرفاً برای همزمان کردن عرضه آیپد و آیپد مینی در سالهای آتی بود؟ یا اینکه قرار است از این به بعد به یک روال غافلگیرانه برای رقابت با اندرویدی ها تبدیل شود؟
پیشتر در مطلبی نوشتیم که آیپد مینی رتینا به احتمال فراوان تا پاییز 2013 عرضه نخواهد شد و هنوز هم این محتملترین گزینه است. اما در مورد آیفون، منابع خبری در آسیا میگویند که اپل تا یک ماه دیگر تولید آزمایشی آیفون 5S را با حجم 50 تا 100 هزار محصول شروع خواهد کرد و پس از تأییدهای کیفی، آن را در فصل اول 2013 به تولید انبوه میرساند و تا در اواخر بهار معرفی کند. آنها میگویند که در فصل بعد از آن نیز آیپد مینی رتینا عرضه خواهد شد.
تصور اینکه اپل بازه عرضه مدل های جدید را به طور کامل به 6 ماه کاهش دهد خیلی از ذهن دور است. ولی در سمت دیگر، اگر فرض را بر این بگذاریم که آیپد چهارم 5 ماه زودتر معرفی شد تا به طور کلی زمان ارائه آیپدها به ابتدای زمستان منتقل شود، احتمال دارد آیفون 5S هم زودتر معرفی شود تا از این پس شاهد عرضه آیفون ها در بهار باشیم.
شاید هم اپل قصد دارد ترفند رقبا را بر علیه خودشان استفاده کند. سامسونگ ارائه گلکسی های خود را تقریباً در وسط فاصله عرضه آیفون ها قرار داده و این باعث یک افت در فروش میان دوره آیفون میشود. پس شاید با نزدیک تر شدن عرضه آیفون به اندرویدی های اصلی بازار، اپل در صدد رقابت مستقیم بر آید. چشم در برابر چشم.
البته اینها فعلاً در حد گمانه زنی باقی میماند. ولی با آیپد چهارم، اپل نشان داد که آماده بر هم زدن زمان بندی ها هست. علت چه رقابت بوده باشد و چه سایر مواردی که از آنها بی اطلاع هستیم، اپل یکی از آن معدود کمپانیهایی (مثل سامسونگ) است که به خاطر یکپارچگی عملیاتهای بخش های مختلف اش، میتواند زمان بندی های فشرده تری را اِعمال و به این روش بازار رقابت را داغتر کند.
اما در سوی دیگر این را هم نباید از نظر دور داشت که تیم کوک، که او را یکی از 3 نجات دهنده اپل میدانند، با حفظ فاصله 1 ساله برای معرفی محصولات جدید بود که توانست نظمی مثال زدنی به زنجیره تأمین و تولید اپل بدهد و موجودی انبار را که بالا رفتن آن شاخصی منفی برای کسب و کار یک کمپانی به شمار میرود، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. باید دید آیا کاهش فاصله معرفی محصولات جدید موقتی است یا به یک روال دائمی بدل خواهد شد. بعد از آن بهتر میتوان اثرات آن بر روی بازار، مشتریان و رقبا را بررسی کرد.
نارنجی
http://narenji.ir/5986-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-2012