رویارویی با موتورسیکلتی وحشی
جمعه 12 آبان 1391 6:34 PM
رویارویی با موتورسیکلتی وحشی |
آپاچی RTR 180 سد راهی برای پولسار DTS-I 180 . موتورهای 180 سی سی به سرعت جای موتورهای 150 سی سی را می گیرند و موتورسیکلت عامه مردم می شوند . برای آنهایی که 150 سی سی میراندند دیگر هیجان و تپشی باقی نمانده . اکنون نیز به نظر می رسد موتور 180 سی سی ایستگاه بعدی تولیدکنندگان موتورسیکلت باشد که با ضرباتی آهسته در خریداران رخنه و آنها را از جماعت 150 سی سی سوار جدا کنند و به میدان رقابت بکشانند اما باید گفت که 180 سی سی به راحتی قابل تهیه و خریداری است .
رویارویی با موتورسیکلتی وحشی نوشته ویچی اندرا ویکرام ، تصاویر گاراو اس ثومبر هر دو موتور (آپاچی 180 و پولسار 180) تقریباً در یک فرم بوده اند ، اما آیا برچسب های جدید به آنها قیافه ای متمایز بخشیده ؟ RTR180 شبیه آپاچی سه سال پیش است ، حال آنکه پولسار به یک دهه قبل برمی گردد و ظاهر 10 سال پیش را داراست . در طی این سالها ، هردو موتورسیکلت به یک میزان دارای خصوصیات جانبی و پیشرفته بوده اند تا بتوانند سرزنده باقی بمانند مخصوصاً باجاج . پولسار جدید 180 سی سی باز هم از روند مخلوط کردن وجورکردن قطعات با توجه به امکاناتی که در قسمت R&D باجاج داشتند قدعلم کرد که اکنون چیزی جز یک نام تجاری نیست ، 180 سی سی جدید همان سبک اولیه خود را دارد اما قطعات دیگر آن از پولسار 200 و 220 قرض گرفته شده تا دنیای شخصیتی متفاوتی را برای آن پدید آورده باشد . ظاهری بلندتر ، دوشاخه جلویی بزرگتر ، تایرهایی فربه تر این موترسیکلت را از 180 قدیم متمایز می کند و ترکیبی بزرگتر و ترسناکتر به آن می دهد . دیگر قسمتها شبیه بقیه پولسارها است . مخزن باک بزرگ و حجیم هنوز هم نقطه کانونی محسوب می شود و مشخصات قسمت های پلاستیکی همچون مدل سابق پولسار 200 می باشد و حال آنکه قسمت انتهایی تیز و نوک دار این موتورسیکلت استایل و سبک ظاهری متمایزتری به آن بخشید . از نظر ارگونومی نیز ، طوری اصلاح شده که زین کمی بالاتر و به ســمت جلو متــمایل شده ، جاپایی عقب و بستهای آن از پولسار 220 گرفته شده ، دستگیره ها بالاتر قرارگرفته اند و هرگز شانه ها و مچ های راننده را فشرده نمی سازند و طبیعت جادار این موتور عطیه ای است در مسافت و مسیرهای بزرگراهی . در مقایسه با پولسار ، آپاچی ظاهر تهاجمی دارد ، تیزی آئرودینامیک ، باک بنزین لبه دار و حالت کوتاه آن ، فوراً حس یورش گرانه آن را منتقل می سازد . با وجود اینکه تفاوت اساسی بین شکل ظاهری 180 و 160 وجود ندارد ، TVS بر رنگ و گرافیک خود اتکا می کند . تنها چشمان تیزبین متوجه فاصله کمی بیشتر بین محور جلو و محور عقب می شود که باعث شده اندکی این موتورسیکلت بزرگتر به نظر برسد . دوشاخه جلو طلایی رنگ و کمک فنرهای عقب کوله بار مانند همراه با لوگوی بزرگ RTR بر روی باک چشم هر بیننده ای را متوجه خود می سازد . فرمان قابل تنظیم ، صندلی کم ارتفاع و جاپایی ها طوری تنظیم شده اند که موقعیت نهایی هماهنگی موتورسیکلت سوار و موتورسیکلت را به معنای واقعی برقرار می کنند . چیزی که به نظر می رسد بدواً باعث لذت شما می شود می تواند به گونه ای پرحرارت هنگام راندن این موتورسیکلت در مسافت های طولانی به اثبات برسد .تجهیزات جلوی هر دو موتورسیکلت از مشخصات یکسانی برخوردارند و دارای صفحات ساعت دیجیتال LCD و چراغ خطرهای لیزری (LED) و تایرهای تیوبلس می باشند . نشانگرهای آپاچی به گونه ای طراحی شده اند که حداکثر سرعت را ثبت می نمایند ، و شاید شما بخواهید با فخر و تکبر از بالاترین سرعتی که به دست آورده اید سخن به میان آورید . از نظر کیفیت ساختار نیز به یک اندازه خوب هستند اما آپاچی در نهایت یک سر و گردن بالاتر می نمایاند .
موتور و عملکرد : هر دو موتور از نظر ظرفیت موتور بی طرفانه همتا و جور هستند . پولسار 180 به حجم 6\178 سی سی 17 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 2\14 نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه را در زمان مسابقه تولید می کند . موتور 180 برای کشش بهتر در قسمت بالایی تنظیم مجدد شده بود و با دور موتور مجاز است . آپاچی با به کارگیری روش قطر و کورس موتور RTR160 حجم 4\177 سی سی را دارد که حداکثر قدرت 3\17 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 5\15 نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه را در زمان مسابقه تولید می کند . انجین RTR بازده بالاتری دارد ، زیرا سرِ سوپاپ ها در موتور یکسان تولید شده اند . احساس می شود که در مقایسه با پولسار بسیار نیرومندتر است . قدرت موتور در دورهای پایین نیز وجود دارد و به محض افزایش گاز RTR پرشتاب بلند می شود و شتاب تا رسیدن به بالاترین حد ادامه می یابد . موتور همچنین دور بالاتر را داراست و بدون وجود محدودکننده تا 12000 دور در دقیقه می چرخد . از طرف دیگر باید یادآور شویم که پولسار نیز دور موتور را ارائه می دهد ولی نه به آن حد از شتاب که گاز اولیه به آن می رسد . وقتی که دور بالا می رود شتاب بهتری ارائه می کند و من می توانستم این بهبود را در قسمت بالایی موتور هر بار که دور موتور به 10000 دور در دقیقه در هر دنده می رسید حس می کنم . من دوست داشتم این موتور کمی دور بالاتری می داشت . همچنین گشتاور پولسار به آن اندازه که RTR ارائه می دهد نمی رسد . آپاچی توانست به آسانی گردنه لاواسا را در مقایسه با پولسار با دنده ای بالاتر ، به خوبی طی نماید که بسیار تأثیرگذار بود . همچنین باید گفت که دور موتور پولسار زودتر افت می کند و گیربکس به تعویض دنده مداوم نیاز دارد تا بتواند شتاب لازم را حفظ کند . موتورسیکلت سواران همچنین زوزه اسپورتی آپاچی که از اگزوز به گوش می رسد را دوست دارند . با نگاهی به عملکرد اعداد و ارقام می توانیم نشان دهیم که چگونه RTR پولسار را جا می گذارد . RTR180 از وضعیت سکون در 45/4 ثانیه به سرعت 60 کیلومتر در ساعت و در عرض 18\13 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد . PULSAR در این مقایسه کُند عمل کرده و در 08\5 ثانیه به سرعت 60 کیلومتر در ساعت و در 8\15 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد . نقطه اوج APACHE در ساعت 121 کیلومتر است اما در مقایسه با آن PULSAR فقط 115 کیلومتر در ساعت می باشد . موتورسیکلت RTR همچنین منعطف است و می تواند به سرعت از 30 تا 70 کیلومتر در ساعت در هر دنده برسد . اگرچه هر دو موتور از نظر مشخصات همسان به نظر آیند اما از نظر عملکرد تفاوتهای فاحشی نسبت به هم دارند . وزن RTR 180 137 کیلوگرم است این در حالی است که PULSAR 10 کیلوگرم سنگین تر است . این باعــث می شــود که APACHE نســبت قــدرت به وزن TON\PS 126 در برابر TON/PS 6\115 PULSAR داشته باشد . RTR مصرف سوخت بهتری با کمی تفاوت نسبت به PULSAR دارد . RTR دارای مصرف هر لیتر 43 کیلومتر در شهر و هر لیتر 51 کیلومتر در اتوبان است در حالی که PULSAR دارای مصرف هر لیتر 8\45 کیلومتر در شهر و هر لیتر 2\55 کیلومتر در اتوبان است . به نظر من ، تفاوت زیادی وجود ندارد و عقیده من این است که به ارقام بازده از طرف کسانی که عملکرد برای آنها مهم است توجه خاصی نمی شود .
شاسی و کنترل : این نقطه اصلی است که در آن مردان از پسران جدا می شوند البته از نقطه نظر موتورسیکلت . البته در غیاب یک شاسـی خوب نمی توان از تمام نیرو بهره برداری کرد . دلیل اصلی گرایش به LAVASA همین بود . تعداد زیاد پیچها نه تنها لذت بخش نیست بلکه جنبه های کارکرد با یک مــوتور را نیز نشان می دهد . من تحت تأثیر PULSAR 180 قـرار گرفتم . احساس می شود که موتورسیکلت بسیار خوبی نسبت به نمونه های قــبلی آن است . دارای تعلیق ســخت تر و تایــرهای بزرگتر است که باعث ایجاد ثبات بیشتر می شود که در مــوتورسیکلتهای قــدیمی 180 وجود نداشت . من به خاطر می آورم که 180 کمک فنر نرم تری داشت روی جاده عالی بود اما در پیچ و خم ها خوب عمل نمی کرد . موتورسیکلت جدید مطمئن تر است اگرچه فرمان کمی سنگین است به نظر می رسد که در پیچها استقرار دارد . البته این یک نوع بهبود است اما همه این وزن اضافه و فاصله زیاد بین محورجلو و محورعقب هنوز آن را دارای بهترین کنترل نمی سازد . از نظر علم طراحی ماشـین آلات ، دسـتگیره های بلند کـمک بزرگی به موتورسیکلت سواری که قصد تفریح و لذت دارد را نمی کنند . موضوع فقط وزن کافی به سمت جلو نیست و این نکته باعث کاهش بازده از قسمت انتهایی جلو می شود . این همان موردی است که باعث امتیاز آپاچی می شود . موتورسیکلت RTR160 ، کنترل بسیار عالی دارد و اکنون 180 سی سی ، با همان میراث جلوتر می رود ، فرمان سریع است و چگونگی جلو نشستن راکب با میله های فرمان پایین به قسمت انتهایی جلو گیرایی خاصی می بخشد . فاصله بیشتر محور جلو و محور عقب در آپاچی 180 ، تأثیر منفی روی توانایی کنترل بالای آن در پیچها نگذاشته است . این مدل محکــم و به حرکت آن روی جاده کمی سفت است اما در پیچ ها لذت بخش است . موتورسیکلت به جاده می چسبد و خیلی ساده تر و موفق تر در پیچ ها عمل می کند ، چیزی که شاید برای موتور 160 کمی سخت تر می نمود . نتیجه گیری : وقتی ما در آن هوای مه آلود به بالای تپه رسیدیم ، چیزی که واضح و روشن بود این بود که آپاچی RTR180 لبخند بزرگتری را بر روی چهرۀ من و آقای Abhay گذاشته بود و مزایای آپاچی بر پولسار در تمام جوانب ، سبک منحصر به فرد آن ، عملکرد و کنترل آن است . به ازاء 985 و 68 روپیه در شهر پونا پولسار 180 ، ارزان تر و مقرون به صرفه تر است . آنچه که همه چیز را به خوبی برای عموم انجام می دهد مشخصاتی شبیه RTR است . در خیابانهای شهر کاملاً خوب است و هم در بزرگراه ها باثبات ، گرچه دایرۀ پیچ بزرگ در مسیرهای تنگ و باریک می تواند باعث آزردگی شود . این مدل در مسافت های طولانی بسیار راحت تر بوده و مایه مباهات نیز می باشد . کانون توجه RTR اساساً روی لذت بخش بودن آن است . ممکن است ظاهرش خشن به نظر برسد ، اما عملکرد و کنترل خوبی دارد . به ازاء 72893 روپیه در پونا ، این مدل تقریباً 4000 روپیه از پولسار گرانتر است اما در این قیمت شما موتورسیکلت بهتری را می خرید که هرگز شمار را در مسیرهای مستقیم یا پیچها جا نمی گذارد .این موتورسیکلت همچنین دیسک ترمز بزرگتری در ترمز جلو دارد و دارای دیسک ترمز عقب استاندارد می باشد (چیزی که پولسار فاقد آن است) و لاستیک پهن تر و بزرگتری در چرخ عقب است . در مجموع RTR لبخند بزرگتری را روی لبهای شما می نشاند .
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آخرین به روز رسانی در سه شنبه 13 ارديبهشت 1390 ساعت 10:18 |