5 اتومبیل برتر نمایشگاه SEMA 2011
پنج شنبه 11 آبان 1391 11:00 AM
این نمایشگاه از هر جهت متفاوت و البته معتبر، از سال 1963 و هرساله در هفته اول نوامبر با هیاهو و زرق و برق فراوان در شهر لاسوگاس واقع در ایالت نوادا کشور ایالات متحده برگزار میشود.آخرین لوازم جانبی و دستآوردهای دنیای اتومبیل از جمله تجهیزات مخصوص پیست و مسابقه، انواع کیتهای ارتقاء ظاهری و دینامیکی بدنه خودرو، معتبرترین برندهای رینگ و لاستیک و....، نخبگان صنعت اتومبیل و البته هیجانانگیزترین خودروهای ارتقایافته و تیونشده در کلاسهای مختلف که حتی تصور آنها نیز در دنیای واقعی مشکل به نظر میرسد، همه و همه در نمایشگاه SEMAدرکنار یکدیگر جمع شدهاند. اتومبیلهای شرکتکننده در نمایشگاه، طیف وسیعی از خودروهای تیونینگشده در کلاسهاس مختلف شامل انواع ماسلکارها(خوردوهای عضلانی آمریکایی)، خودروهای گروه کلاسیک، خودروهای لوکس، اتوموبیلهای اسپرت سبک (عموماً ژاپنی و کرهای)، خودروهای استریت راد (Street rodیا hot rodها) کلاس خاصی از خودروهای سبک، با ظاهری کاملاً ویژه و عملکردی منحصربهفرد بوده که بیشتر برای ریسهای خیابانی تجهیز شدهاند و در ایالات متحده عمومیت بیشتری دارند که از معروفترین آنها میتوان به خودروی پلیموث پراولرکمپانی کریسلر در سالهای نه چندان دور اشاره کرد)، SUVها ، کامیونتهای سبک با عملکرد اسپرت و Off road و ... را که توسط معتبرترین کمپانیهای خودروساز و تیونرخودرو از بیش از 100 کشور دنیا عرضه می شوند را تشکیل میدهند تا قابلیتها و توانمندیهای سازندگان خود را به رخ سایرین بکشند. در این نمایشگاه ویژه انواع تیونینگ شده سوپر اتوموبیلهای گرانقیمت اروپایی مانند فراری، لامبورگینی، بوگاتی، پاگانی و ...به ندرت به چشم میخورند. اهمیت چندانی ندارد که به چه کلاس و یا برندی از اتوموبیل گرایش دارید، در هر صورت و با توجه به طیف بسیار وسیع اتوموبیلهای تیونینگشده موجود در نمایشگاه SEMA، خودروی مورد علاقه خود را با سیستم تعلیق و فنربندی اصلاح شده، تایرهای بزرگتر، بادیکیتهای متورم، موتورهای تقویت شده و .... خواهید یافت! تنها موضوع این است که نمایشگاه SEMA برای بازدید عموم آزاد نیست و با توجه به ماهیت تجاریش، برای ورود، به نوعی گواهینامه صنعتی احتیاج است که آن را از جهاتی ویژه متخصصان و متولیان صنعت خودرو مینماید. (نکته جالب اینکه با وجود این محدودیتها در طول برگزاری نمایشگاه امسال بیش از 100 هزار بازدیدکننده متخصص در آن حضور یافتند). در ادامه مجموعهای از 5 اتوموبیل برتر عرضه شده در آخرین نمایشگاه سما (SEMA show 2011)، ارائه خواهد شد.
یک فرمول کلاسیک برای کسب موفقیت در خودروهای اسپرت: قرار دادن موتور V8 پرقدرت بر روی یک پلت فرم با قابلیت انتقال قدرت به محورهای عقب و البته در قالب یک بدنه کوپه جذاب.
و این دستورالعمل به درستی توسط آقای ریس میلن و تیم مسابقه ای RMRدر مورد هیوندای جنسیس کوپه RM500 رعایت شده است. بسیار از افراد حرفهای و صاحبنظران دنیای اتوموبیل، جنسیس کوپه هیوندای را هرگز در جایگاه یک خودروی اسپرت واقعی و به عنوان تهدیدی جدی برای رقبای اصیل اروپایی و آمریکاییاش در نظر نمیگیرند. اما آقای ریس میلن کاملاً متفاوت میاندیشد و برای نشان دادن پتانیسل بالای این کوپه نوظهور کرهای در مقوله تیونینگ، موتور V8 5 لیتری 450 اسبی، متعلق به عضو دیگر خانواده هیوندای یعنی جنسیس سدان R-Spec را با ظرافت هر چه تمام جایگزین موتور 3.8 لیتری V6 نموده است. البته با سیستم اگزوز فولادی به همراه سراگزوزهای تیتانیومی بسیار زیبای ضد زنگ و همچنین تقویت سیستم خنککننده موتور، قابلیت تطبیقپذیری و مقاومت موتور V8 را در پیمودن پیستهای مسابقه نیز به شکل چشمگیری افزایش داده است. سیستم ترمز نیز در RM500 حکایت جداگانهای دارد و سیستم ترمز استاندارد جنسیس کوپه، جای خود را به دیسکهای ترمز کربن سرامیک غولپیکر برمبو با اندازههای 15.5 اینچ در چرخهای جلو با کالیپرهای 6 پیستونی و 15 اینچ درعقب و با کالیپرهای 4 پیستونی دادهاند تا در مقابل مهار قدرت موتور V8آن همواره سربلند باشند. اعضای تیم RMR در ارتقای هندلینگ محصولاتش تبحری ویژه دارند، اما در مورد این هیوندای و با توجه به تواناییهای نسبتاً بالای شاسی جنسیس، سیستم تعلیق را تقریباً بدون تغییر باقی گذاشتهاند و تنها لاستیکهای هانکوک RS-3s در اندازههای ZR45/245در جلو و ZR35/275بر روی رینگ”‹های 19 اینچی برند معروف HRE سوار شدهاند. برای کاهش وزن نیز در قطعات بدنه به وفور از کربن فایبر استفاده شده است تا جای گلایهای باقی نماند.
ستاره نمایشگاه SEMA show 2011 بدون شک کادیلاک مخوفی بود که تغییرات شگرفی توسط مهندسین گروه تیونینگ D3 در آن ایجاد شده بود. کادیلاک استاندارد CTS-V کوپه، در حالت استاندارد نیز با تکیه بر موتور 6.2 لیتری V8 سوپر شارژر با توان اعجابانگیز 556 اسب بخاردر زمره اتوموبیلهای پرقدرت با عملکرد ویژه بوده و یک رقیب تمام عیار و خطرناک برای خودروهای اسپرت گرانقیمت اروپایی نظیر بیامدابلیو M3، جاگوار XKR، مرسدس C Coupe63 AMG و ...محسوب میشود و تیونینگ آن قطعاً از عهده هر شرکت تیونری خارج بوده و اصولاً قواعد تقویت اتوموبیلهایی در این کلاس از عملکرد، باخودرهای عادی کاملاً متفاوت است و هر تغییر ناشیانهای به راحتی میتواند لطمات جدی به قابلیتهای خودرو زده و حتی شاهد رکوردهای بعضاً ضعیفتری از نتایج قبل از تیون باشیم.
البته بهدست آوردن ارقام بالاتر در توان خروجی موتور و یا ثبت رکورهای بهتر شتاب و حداکثر سرعت، تنها بخش ناچیزی از مقوله تیونینگ (علیالخصوص در مورد این کلاس از خودروها) بوده و هماهنگی و یکپارچگی تمام قطعات خوردو از قبیل جعبهدنده، سیستم ترمز، تعلیق و ... مقوله بسیار پیچیدهای است که پرداختن به آن از حوصله این مقاله خارج است.
با این وجود تغییراتی که توسط D3 که سابقهای طولانی در تیونیگ محصولات کادیلاک را نیز در کارنامه خود به یدک میکشد، واقعاً ستودنی بوده و در واقع نتیجه کار محصولی استثنایی است که برای درک بهتر پروژهای که در مورد این کادیلاک به انجام رسانیده است، بهتر است تا نگاهی به مشخصات این سوپر اتوموبیل بیندازیم. D3 با رساندن حجم موتور به 7 لیتر و استفاده از سوپر شارژهای غولپیکر و انحصاری توانسته قدرت شگفتانگیز 1001 اسب بخار را برای این هیولا به ثبت برساند.
این قدرت عظیم توسط لاستیکهای مسابقه ایTOYOProxes R888 با سایزهای 345 در جلو و 275 در عقب که بر روی رینگهای 20 اینچی سوار شدهاند اشتیاق فراوانی برای کندن آسفالت خیابان”‹ها و پیستهای مسابقهدارد! سیستم تعلیق کاملاً ارتقا یافته با سود بردن از محصولات برند KW و البته تایرهای غول پیکر TOYO تحمل فشار جانبی بیش از یك جی را برای این اتومبیل میسر میسازند. در جهت کاهش وزن نیز مجموعه اقدامات ویژهای مانند استفاده فراوان و دستودلبازانه از الیاف کربن در جایجای خودرو، بهکارگیری صندلیهای مخصوص ریکاور و... انجام شده است.
در مورد رکوردهای این ابر اتومبیل، اطلاعات دقیقی توسط کمپانی تیونر داده نشده؛ اما به زودی و با درخشش بر روی پیستهای مسابقه و خیابانها اطلاعات رسمی مرتبط با رکوردهای آن نیز فاش خواهد شد.
گروه تیونینگ Mopar دقیقاً همان جایگاهی را که تیونرهای AMG و M – Power در مورد تولیدات بنز و بیامدابلیو دارند، در قبال محصولات گروهخودروسازی کرایسلر و از جمله برند Jeep دارد. بدین معنی که شرکت تیونینگ به نوعی زیرمجموعه خودروساز اصلی است و در نتیجه محصولات آن نیز از نظر کیفی مورد تأیید کارخانه مادر بوده و این مهم مزایای ارزشمندی برای صاحبان خودروهای تیونینگ شده اینچنینی به همراه دارد، از قبیل خارج نشدن خودرو از گارانتی استاندارد کارخانه، بازار دست دوم بهتر و ....
محصولات Mopar همواره بعنوان اتومبیلهایی که چاشنی تفاوت در آنها نسبت به خودروهای عادی کاملاً مشهود است، شناخته میشوند و جیپ رانگلر Blue Crush نیز از این قاعده مستثنی نیست. Blue Crush در نمایشگاهSEMA 2011 اولین حضور خود را در یک نمایشگاه بینالمللی معتبر تجربه نمود و با آن ظاهر مخوف و مشخصات بینظریش توانست لبخند رضایت را بر لبهای علاقهمندان به خودروهای Off road واقعی و به ویژه برند اصیل Jeep بنشاند.
نکته بسیار جالب و در عین حال عجیب در مورد این رانگلر پر قدرت، قرار گرفتن آن در گروه خودروهای هایبرید و یا تلفیقی است. اما در اینجا مفهموم هیبرید با آنچه در خودرهایی مانند تویوتا پریوس، کمری هایبرید، شورلت ولت و .... میشناسید، اندکی تفاوت دارد! (در واقع اتومبیلهای هیبرید به بیان ساده به خودروهایی اطلاق میشوند که قوای محرکه خود را از تلفیق یک موتور درونسوز معمولاً بنزینی و یا دیزل، با یک موتور الکتریکی قابل شارژ گرفته و از نظر مصرف سوخت نیز بسیار اقتصادی هستند. هایبرید در لغت نیز به معنی دورگه، مرکب و تلفیقی بوده که در مورد خودرهای مذکور اشاره به تلفیق و استفاده از دو نوع موتور در یک خودرو دارد). واژه هایبرید یا دورگه توسط مهندسین Mopar در مورد Blue Crush به گونهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته و این رانگلر وحشی در حقیقت با تلفیق قابلیتهای یک خودروی صخرهنورد و توانایی درنوردیدن تپههای شنی آنهم در بالاترین استانداردهای موجود، توانسته به سبک خود در زمره خودروهای تلفیقی و یا به عبارتی هایبرید جای گیرد!
جیپ رانگلر Blue Crush بر مبنای رانگلر پرطرفدار Unlimited ساخته شده و بیش از هر چیز یک نیروگاه معروف HEMIV8 6.4 لیتری با توانایی تولید 540 اسب بخار در زیر کاپوت آبیرنگش میدرخشد.
گذشته از موتور حجیم و عملکرد استثنایی، Blue Crush از محورها و اتصالات فوقالعاده نیرومند، سپرهای کوتاه آلومینیومی، رل کیج سرتاسری پنج اتصالی داخل، ضد شوکهای کمکی و یک سیستم تعلیق انحصاری که کاملاً در راستای ارتقای بیش از پیش تواناییهای Off road تجهیز و تنظیم شده، بهره میبرد.
و در انتها تایرهای 39 اینچی! این هیولای دو نفره علاوه بر زیبایی و جذبه بصری، این امکان را در اختیارتان می گذارد تا در عبور از ناهموارترین و دستنیافتنیترین عوارض زمین و مناطق سنگلاخی، غیرممکنی برایتان وجود نداشته باشد.
مزدا 2 که به تازگی شاهد تردد آن در خیابانهای کشورمان هستیم و در کنار برادر بزرگترش یعنی مزدا3، از جمله خودروهای موفق و پرفروش گروهخودروسازی مزداست و علیرغم قیمت نامعقولش که مستقیماً ناشی از سیاستهای عجیب و غریب و مبهم حاکم بر بازار خودروی کشورمان است، توانسته در همین مدت کوتاه با تکیه بر فاکتورهایی مانند خوشنامی برند مزدا، بهروزبودن فناوری، طراحی اسپرت و متفاوت، فقدان رقبای بینالمللی در بازار خودروی ایران و ... عملکرد نسبتاً موفقی در فروش را تجربه نماید. این مهم بهانهای شد تا به معرفی ورژن متفاوتی از مزدا2 که به طور کامل و حرفهای توسط تیم R&D (تحقیق و توسعه) کارخانه مزدا مورد تیونینگ قرار گرفته، بپردازیم. مزدا توربو 2 موجود در نمایشگاه SEMA 2011 با وجود اینکه خودروهای پرآوازهای از جمله انواع تیونشده مزدا MX-5، Cosmo کلاسیک و ... را در در غرفه مزدا در کنار خود میدید، با اعتماد بهنفس مثالزدنیای توانست علاقهمندان بسیاری را به غرفه مزدا بکشاند. جالب است از حضور مزدا2 و برخی همکلاسانش ماننند فورد فیستا، شورلت سونیک، فیات 500 و... در بازار به شدت رقابتی ایالات متحده نیز زمان زیادی نمی گذرد، زیرا آمریکاییها اصولاً و از گذشته علاقهای به اتوموبیلهای هاچبک آنهم در ابعاد خودرویی مانند مزدا2 نداشته و به تازگی و تحت تأثیر عواملی مانند بهای سوخت، بحران اقتصادی و ... این گروه خودروهای اقتصادی و ارزان (البته نه در کشورمان) توانستهاند طرافدارنی در بازار ایالات متحده دستوپا نمایند. مزدا توربو 2 کانسپت بر مبنای فلسفه پرطرفدار قرار دادن یک موتور بزرگ توربو بر روی یک شاسی کوچک توانمند، شکل گرفته است. مزدا با حک نمودن نام آقای چارلز اسپنلاب (CharlsEspenlaub) راننده افسانهای خود با تالاری از افتخارات در مسابقات Gran-AM و SSCA World Challenge در زیر شیشه جلو این خودرو قصد داشته به نوعی هدف خود از ارائه این سامورایی کوچک را نشان دهد! بزرگترین تغییر و ارتقاء در زیر کاپوت انجام پذیرفته و موتور استاندارد، با موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوشارژر که از مزدا اسپد 3 قرض گرفته شده، جایگزین شده است. موتور اسپید3 که با کد MZR شناسایی میشود با توانایی تولید 263 اسب بخار قدرت به واقع این ژاپنی سبک وزن را به یک موشک زمین به زمین با قابلیت تردد در خیابان بدل کرده است. در سیستم تعلیق نیز شاهد تغییرات فراوانی هستیم که البته با توجه به تواناییهای موتور، اجتنابناپذیر است. استفاده از کیت کمکفنر و ضدشوکهای H&R و رینگهای 17 اینچی مسابقهای OZ به طور اثربخشی باعث بهبود هندلینگ این هاچبک 5 در ژاپنی شدهاند. در مجموع شکل ظاهری خودرو نیز شیک، اسپرت و تا حد امکان بهدور از شلوغیهای نامربوط است. نقوش دلپذیر و هدفمند موجود در بدنه، اسپلیت(زیرسپری)های ظریف جلو و دیفیوزرهای عقب که به واقع کاملاً متناسب با ابعاد خودروطراحی و تعبیه شدهاند، علاوه بر ایجاد حسی متفاوت و افزایش جاذبههای بصری، به طور هوشمندانهای در دمیده شدن روح سامورایی بر پیکره این مزدای دوستداشتنی مؤثر عمل کردهاند. با وجود استفاده از دیسکهای 13 اینچی برمبو در چرخهای جلو، تنها مورد منفی در مورد این مزدا به سیستم ترمزهای آن مربوط میشود. در کمال تعجب ترمزهای عقب اینخودرو، درام (کاسهای) بوده که به واقع ناامیدکننده و سؤالبرانگیز است!
اگر در نمایشگاه امسال انواع و اقسام مدلهای”‹تیونینگ شده و بعضاً رعبآور فورد موستانگ در کانون توجه بازدیدکنندگان قرار داشتند، این 911 بینظیر نیز افراد بسیاری را مجذوب خود ساخته بود تا آلمانها نیز دست خالی نباشند! این پورشه توسط کمپانی ILLEST، یک برند تولیدکننده پوشاک اسپرت(!) که البته دستی نیز در تیونیگ خودرو دارد (بیشتر بهدلیل استفاده از بازخوردهای تبلیغاتیش است)، راهی SEMA امسال شده بود. ILLEST این بار و با کمک تیونر معروف ژاپنی محصولات پورشه یعنی "را ـ ولت" (Rau – Welt) ، این پدیده مهیج را تولید کرده است. این هیولای آلمانی از بادی کیت بسیار زیبا و عریض Rau – Welt و با گلگیرهای متورم برای فراهم آوردن فضای کافی جهت بهکارگیری تایرهای غولپیکر فالکن RT-615K که با دقت هرچهتمام بر روی رینگهای Rotiform 18 اینچی آمریکایی (البته با پهنای متفاوت در عقب و جلو) سوار شدهاند، بهره میبرد. سیستم فنربندی که توسط کمپانی KW برای این ابر پورشه تدارک دیده شده است، با استفاده از سیستم هیدرولیک HLS در سه وضعیت قابل تنظیم بوده و این امکان را فراهم میآورد تا در پایینترین ارتفاع، هیچ فضایی مابین لبه پایینی گلگیرها با دیواره لاستیکها باقی نماند و در واقع علاوه بر ارتقاء هندلینگ و پایداری خوردو، در سالن نمایشگاه بیش از پیش مسحورکننده به نظر آید! موتور 6 سیلند 3.6 لیتری به طور کامل توسط تیونر ژاپنی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته و با کمک سیستم توربوی دقیق آن و با قرار دادن فشار Boost توربو بر روی عدد محتاطانه 6 psi به راحتی 400 اسب بخار نیرو تولید میکند. تنها یک تنظیم و تیون مجدد کافی است تا با رساندن فشار Boost توربو بر روی 15 psi قادر به استخراج رقم اعجابانگیز 600 اسب بخاراز پیشرانه 6 سیلندر این سوپر اتوموبیل باشید!