بوگاتي خستگيناپذير
پنج شنبه 11 آبان 1391 10:56 AM
بوگاتي خستگيناپذير
جام جم آنلاين: تقريبا يك قرن پيش مكتبي متفاوت در صنعت خودروسازي جهان به وجود آمد كه همواره با دو مشخصه بارز خودنمايي كرده است: سرعت و قدرت.
بوگاتي نامي شناخته شده در خودروسازي دنياست كه گرچه حدود 20 سال از حيات آن به معناي واقعي و تجاري بيشتر نميگذرد، اما طي يك قرن گذشته زيربنايي براي آن ايجاد شده است كه اكنون و تنها طي كمتر از يك دهه خودروهايي از اين برند به دنيا معرفي شدهاند كه كمتر خودرويي توان رقابت با آنها را دارد و Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu تازه ترين شاهكاري است كه در اين زمينه ارائه شده است.
در يكصدمين سالگرد حيات خودروسازي بوگاتي جشن باشكوهي برگزار شد كه در آن با رونمايي از محصول جديد اين برند مشخص شد بوگاتي هميشه برگ برندهاي براي رو كردن در اختيار دارد. در حقيقت اين خودرو آنقدر زيباست كه به عقيده بسياري از كارشناسان امور خودرو، بهترين انتخاب براي گرامي داشت يك قرن فعاليت پرفراز و نشيب بوگاتي بوده است.
خلاقيت و هماهنگي
اين خودروي جديد كه تنها چند ماه بيشتر از ارائه آن نميگذرد، در ميان كارشناسان امور خودرو به «خون آبي» شهرت يافته است. در حقيقت ميتوان گفت خون آبي با شكستن مرزهاي سنتي در صنعت خودروسازي وارد عرصههاي جديدي شده است. يكي از اين سنتشكنيها درخصوص رنگ ظاهري خودروست. براي نمايش هر چه بهتر هيبت اين خودرو، نزديك به دو تن وزن و به جاي بهرهگيري از دو رنگ متفاوت يا تركيب رنگ و فلز، تمركز مهندسان پروژه صرفا روي استفاده از تركيب فلزات بوده است. فيبر كربني و آلومينيوم را ميتوان بهترين تركيب ممكن براي اين منظور دانست. اين يك تركيب خلاقانه است كه تا پيش از اين هرگز در بدنه خودروي ديگري ديده نشده است. مهندسان پروژه معتقدند اين نگرش منحصربهفرد راه را براي دگرگوني جديد در ساختار خودروها هموار كرده است و آن چيزي نيست جز استفاده هنرمندانه از سه فاكتور هنر، ساختار و تكنيك. خون آبي با تركيب جذاب و فريبنده فيبر كربني آبي و آلومينيوم براق شده دقيقا همان چيزي به نظر ميرسد كه از ابتدا تصور ميشده است، اما براي اين كه به خودرو عمق بيشتري داده شود از رنگ آبي رويال نيز استفاده شده است تا خودرو در نگاه نخست ساختاري حجيمتر به نظر برسد.
از نخستين بوگاتي تا خون آبي
بيش از يك قرن است كه بوگاتي در صنعت خودروسازي جهان حرفهاي مختلفي براي گفتن داشته است، اما طي 12 سال اخير و از زماني كه گروه فولكس واگن امتياز اين برند را خريداري كرد، نسل جديدي از خودروها كه به آخرين فناوريهاي روز جهان مجهز هستند در اين برند طراحي و روانه بازار شدهاند.
اين اتفاق مهم در سال 1998 روي داد و اين درحالي بود كه فعاليتهاي بوگاتي عملا از سال 1956 ميلادي به اين سو متوقف شده بود. با اين حال طي 40 دهه خواب طولاني بوگاتي نيز مانع از آن نشد تا علاقهمندان به اين برند نام و شهرت آن را فراموش كنند. اتوئو بوگاتي به عنوان بنيانگذار برند بوگاتي شناخته ميشود. وي در سال 1881 در ميلان ايتاليا چشم به جهان گشود و در حالي كه تنها 18 سال بيشتر نداشت، دست به كار بزرگي زد وخودروي دو سيلندري ساخت كه توجه بسياري را به خود جلب كرد. پس از پيروزي در يك دوره مسابقه اتومبيلراني و پس از صرف حدود 2 سال، خودروي 4 سيلندري طراحي و ارائه كرد كه از آن به عنوان مبناي اصلي شكلگيري خودروهاي بوگاتي امروز ياد ميشود. او به عنوان طراح براي چندين شركت ازجملهDeutz كار كرد و به دليل طراحي و ساخت اتومبيلي كوچك با موتور 4 سيلندر 1208 سيسي آن هم در خانه خود مشهور شد. طرح اين خودرو پايه و زيربنايي شد براي ساخت خودرويي در سال 1910 كه بلافاصله نيز به بازار عرضه شد. در آن سال 5 دستگاه بوگاتي با موتور 1327 سيسي ساخته شد و در سال بعد اين تعداد به 75 دستگاه افزايش يافت. بوگاتي در 1911 خودرويي كوچك با موتور 855 سيسي ساخت كه از سوي شركت پژو خريداري و Bebe Peugeot نام گرفت و جالب اين كه بيش از 3 هزار دستگاه نيز از آن توليد شد.
جنگهاي جهاني بسياري از صنايع جهان را تحت تاثير خود قرار دادهاند و صنعت خودروسازي جهان و ازجمله گروه بوگاتي نيز از اين قاعده مستثني نبودهاند. بوگاتي در سالهايي كه اروپا در جنگهاي جهاني ميسوخت نيز بيكار ننشست و تحقيقات و پروژههاي موتوري خود را به پروژههاي نظامي متمايل كرد. طراحي موتورهاي مختلف براي هواپيماهاي نظامي نشان از فعاليت چشمگير وي در آن سالها دارد.
پس از وقفه نسبتا طولاني 40 ساله بار ديگر بوگاتي جان گرفت و از نخستين بوگاتي ويرون در سال 2006 رونمايي شد. طي نزديك به 5 سال گذشته مهندساني كه با اين برند همكاري دارند همواره در تلاش بودهاند گزينههاي جديدي به اين خودرو اضافه كنند. بوگاتي و نسخههاي مختلف آن بيش از 400 كيلومتر حداكثر سرعت دارد و از اين حيث در زمره سه خودروي پرسرعت دنيا قرار دارد. اين ويژگي موجب شده است تا افراد زيادي نسبت به خريد آن علاقهمند شود، اما قيمت اين خودرو بسيار قابل توجه است و براساس فرمولي كه از سالها پيش براي آن در نظر گرفته شده است در ابتدا هزينه آن دريافت و پس از آن ساخت خودروآغاز ميشود. تاكنون بيش از 250 دستگاه از سري بوگاتي ويرون فروخته شده كه از اين تعداد حدود 215 دستگاه به دست مشتريان رسيده است و هر يك از آنها در گوشهاي از جهان اين شاهكار را براي خود نگاه ميدارد. در ژوئن سال 2009 بوگاتي توليد نسخه ديگري از بوگاتي موسوم به بوگاتي ويرون گرند اسپرت را آغاز كرد كه از آن به عنوان ستاره جادهها ياد ميشود. تاكنون حدود 20 دستگاه از اين خودروي اسپرت به فروش رسيده است.
خون آبي نيز تازهترين مدل در سري بوگاتي به شمار ميآيد كه تحسين جهاني را براي خود به همراه داشته است. صفر تا 100 اين خودرو كمتر از 7/2 ثانيه است و براي رسيدن از حالت سكون به 300 كيلومتر در ساعت نيز تنها به 7/16 ثانيه زمان نياز دارد. باك سوخت اين خودرو در نوع خود يك درياچه محسوب ميشود و با گنجايش يكصد ليتر يكي از بزرگترين باكهاي سوخت جهان را نيز در اختيار دارد. البته اين ويژگي است كه در ساير بوگاتيها نيز ديده شده است. با اين حال به نظر ميرسد
Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu متفاوت از ساير بوگاتيها باشد، جايي كه تلفيق هنرمندانه فلزات در قسمت بدنه و بهكارگيري مرغوبترين چرمهاي جهان در قسمتهاي مختلف داخل خودرو چشم هر بينندهاي را به خود جلب ميكند.
هنوز هيچ كس درباره برنامههاي بعدي بوگاتي اطلاعي ندارد. برخي ميگويند اين برند همواره مثل آتش زير خاكستر عمل ميكند و ناگهان مدلي خيرهكننده روانه نمايشگاههاي خودروي جهان ميكند.