0

تست تصادف براي خودروهاي ايراني

 
amvagedarya
amvagedarya
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : تیر 1389 
تعداد پست ها : 575
محل سکونت : هرمزگان

تست تصادف براي خودروهاي ايراني
شنبه 15 مهر 1391  11:50 AM

 

تست تصادف براي خودروهاي ايراني
عصر خودرو : در ايران هيچ موسسه تاييد خودرويي مثلا مانند موسسه استاندارد خودرو وجود ندارد تا خودروهاي ناامن را معرفي کند و علاوه بر اين، هيچ آمار داخلي در اين خصوص نيز وجود ندارد تا کساني که مي خواهند اتومبيل بخرند، بتوانند خودروي ايمن را از ناايمن تشخيص دهند. به هر حال راهي براي فهميدن آن وجود دارد!
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «عصرخودرو» به نقل از برترين ها اکثر خودروهاي دنيا در کشورهاي آمريکا و اروپا تست تصادف شده اند که با مراجعه به اين سايت ها مي شود راحت تر براي خريد خودرو تصميم گرفت.
اين تست ها توسط موسسه euroncap و انجمن ايمني آمريکا وهمچنين با توجه به بررسي فيلم تست هاي تصادف انجام شده در موسساتي مانند مايراي انگلستان تنظيم شده است. آدرس سايت www.EURONCAP.com است.
در اين سايت بر اساس ميزان ايمني خودرو حين تصادف امتياز داده شده است.
تمام خودروهاي توليد شده در کشور به غير از چند مدل وطني در اروپا يا آمريکا تست تصادف شده اند. در اينجا تعدادي از خودروهايي که بيشترين فروش را در کشور دارند، آورده ايم تا شما حداقل آگاه باشيد پشت چه فرماني مي نشينيد.
تست تصادف يعني چه؟
تست هاي تصادف به اين صورت انجام ميگيرد که خودرو حين تصادف چه خسارت هاي جاني به همراه خواهد داشت. مثلا خودرويي که تصادف مي کند براي سقف و ستون درهايش چه اتفاقي مي افتد و ممکن است به سرنشين هاي آن چه آسيبي برساند؟
به نوشته برترين ها، ميله فرمان، موتور و تجهيزات داخل کاپوت چقدر احتمال دارد در زمان تصادف وارد اتومبيل شده و به سرنشين هاي آن آسيب بزند؟ طبيعتا خودرويي که کمترين خسارت را وارد کند بيشترين نمره را خواهد گرفت که متاسفانه اتومبيل هايي که داخل کشور هستند زياد نتوانستند نمره قابل قبولي را در اين آزمايش ها دريافت کنند.
پرايد
خودرويي که اين روزها در هر کوي و برزني ديده مي شود و به خاطر قيمت پايين آن هر قشري تقريبا توان خريد آن را دارد چندان هم ايمن و مطمئن نيست و در بخش تست تصادف نتوانسته سربلند بيرون بيايد و امتياز خوبي نگرفته است.
در نتايج تست موسسه ايمني بزرگراه هاي آمريکا خودرو پرايد بدترين خودرو سواري شناخته شده که مي تواند جان سرنشينانش را به طرز وحشتناکي به خطر بيندازد.
پرايد در تست تصادف دچار انحراف شديد در ستون، درها و سقف مي شود. کابين سرنشينان تاب برمي دارد، در خودرو باز مي شود و مواد داشبورد هم صدمه شديد به پاي راننده مي زند. جلو خودرو درست جمع نمي شود و بسياري از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شديد وارد کابين مي شود.
پژو 206
206 از آن خودروهاي جوان پسند است که خيلي طرفدار دارد و در تيپ هاي مختلف توليد مي شود و خوشبختانه در آزمايش هاي صورت گرفته مشخص شده که ايمني لازم را هم دارد. خودرو پژو 206 از نظر ايمني چهار ستاره از پنج ستاره موسسه euroncap را گرفته است.
اين خودرو زماني که دچار سانحه شود کاپوتش تخريب شده اما موتور مچاله شده اش به جاي اينکه داخل اتومبيل شود و به راننده و سرنشين کنارش آسيب برساند به سمت زمين متمايل مي شود و همين موضوع سطح ايمني پژو 206 را بالا برده است.
ام وي ام
ناامن بودنش کمتر از پرايد و همزادش ماتيز نيست و موسسه euroncap بيشتر از دو ستاره از پنج ستاره را به او اختصاص نداده. در تست صورت گرفته مشخص شده علاوه بر اينکه سقف ام وي ام خم مي شود درهاي آن هم باز شده و احتمال اينکه سرنشين ها به بيرون خودرو پرتاب شوند را بالا برده است. علاوه بر اين، قطعات داخل جلوي خودرو صدمه شديدي به سرنشينها خواهد زد؛ به طوري که آسيب واردشده به آدمک تست در ناحيه سر، گردن و بالاتنه در حد قرمز است که نمي تواند وضعيت خوبي باشد.
سمند
اما سمند کمي مي تواند خيالمان را راحت کند که آنقدرها هم خودروهاي وطني خطرناک نيستند. تست تصادف سمند در شرکت مايراي انگلستان انجام شده به خاطر اينکه دو خودرو داخلي تيبا و سمند به دليل بومي بودن توسط موسسات معتبر اروپايي و آمريکايي مورد بررسي قرار نگرفته اند.
با اين حال در همان تستي که انجام شده کمي بهتر از ساير اتومبيل ها عمل کرده، به طوري که در اين تست سمند سقفش تاخورده (خميدگي به داخل اتاق) و نيز رکاب باعث شکستگي پاي آدمک تست شده است. ايربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر اينکه وزن عقب و جلوي سمند متناسب است، حين تصادف عقب خودرو بلند نمي شود.
سالم ماندن ستون ها، خرد شدن شيشه جلو موجب شده سمند از سوي شرکت انگليسي ماير استانداردهاي ايمني را کسب کرده و از حيث ايمني با برتري جزئي نسبت به پژو 405 شرايط کسب امتياز اين بخش را داشته باشد و اگر در موسسه يوروآن کپ اين تست انجام مي گرفت، مي توانست سه ستاره را دريافت کند.
خودرو ملي سمند با ارتقاي استانداردهاي جهاني، موفق به گذراندن تست هاي اجباري استاندارد ايمني کشورهاي حوزه خليج فارس (GSO) نيز شده و استانداردهاي اجباري ايمني تصادف را با موفقيت گذرانده است.
تيبا
تيبا که ترکيبي از ريو و پرايد است هم مورد تست تصادف قرار گرفته. فيلم تست تصادف اين خودرو نشان مي دهد که در خودرو هنگام تست باز مي شود و ستون هاي سقف هم تاب برمي دارد که نشان مي دهد وضعيت ايمني خودرو مناسب نيست و احتمالا به سختي بتواند دو ستاره ايمني را به دست آورد که نشان مي دهد وضعيت ايمني خودرو پرايد از تيبا بهتر است.
تندر 90
تندر 90 سه ستاره است و قطعات داخلي آن طوري طراحي شده که هنگام تصادف فشرده شود. همچنين از آنجايي که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته براي همين اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترين احتمال براي سوراخ شدن آن توسط اجزاي کمک فنر وجود دارد. وجود يک لايه عرضي در پشت صندلي عقب خطر ورود اشيا از صندوق عقب به کابين را محدود مي کند. ساختار لانه زنبوري داشبورد که اذز پلي پرولين جاذب نيرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسيب به زانو را کاهش مي دهد.
پژو پارس
يکي از مهمترين نقص هايي که خودرو پژو پارس دارد و مي تواند راننده را مورد خطر جاني نيز قرار دهد در صورت تصادف احتمال اينکه ميل فرمان و پدال ها به داخل اتاق خودرو وارد شود و به سرنشين آسيب برساند بسيار بالاست.
البته قسمت هاي زيرين خودرو مثل شاسي و قسمت زيرين کلاف بدنه مقاومت خوبي دارند ولي قسمت هاي بالايي بدنه چندان از استحکام بالايي برخوردار نبوده و مي تواند هنگام واژگوني خودرو به سرنشينان آسيب وارد کند. همچنين اين خودرو از نظر هندلينگ تعادل خوبي دارد.
زانتيا
زانتيا هم يکي از همان خودروهاي جوان پسند است که خيلي هم طرفدار دارد اما بدنيست بدانيد زانتيا با وجود اينکه ظاهرش به نظر کاملا محکم مي آيد اما اصلا اينطور نيست و در آزمايش تصادف مانند پرايد تنها دو ستاره ايمني و در واقعا يک و نيم ستاره توانسته دريافت کند که به نسبت قيمت و جثه اش اصلا امتياز خوبي نخواهد بود.
با وجود اينکه بودن کيسه هوا در اين خودرو ميزان تلفات و خسارات را کاهش مي دهد اما با اين حال شاسي خودرو خم مي شود و حتي ستون خودرو تاب برمي دارد. يکي از مهمترين نقاط ضعف زانتيا تصادف از بغل است که اگر چنين اتفاقي بيفتد بيشترين آسيب را هم به خودرو و هم به سرنشين ها وارد خواهد کرد و بالاتنه و پاهاي راننده حين تصادف بيشترين احتمال آسيب را خواهد داشت.
آنقدر وضعيت زانتيا در زمان تصادف بد است که کلا فرقي نمي کند قرار است با کدام سمت اين تابوت مرگ تصادف کنيد چون در تست هاي صورت گرفته شده، تصادف از جلو هم در وضعيت قرمز قرار دارد. اين خودرو زماني وارد بازار ايران شد که توليدش دراروپا متوقف شده بود که چندان هم موفق نبوده است.
مگان
مگان وضعيت ايمني اش خيلي بهتر از زانتياي يک و نيم ستاره اي گزارش شده است و در اين تست سربلند بيرون آمده و با دو کيسه ايمني هوا پنج ستاره دارد. يعني در آزمايش هاي صورت گرفته هر اتفاقي که براي زانتيا افتاده براي مگان نيفتاده است؛ نه شاسي اش انحراف پيدا کرده و نه ستون هايش خم شده است. همچنين در سيستم ترمز اين خودرو از تکنولوژي سيستم ضدقفل و توزيع الکترونيک نيروي ترمز در چرخ استفاده شده که عملکرد خيلي خوبي را به همراه دارد.
مزدا 3
مزدا 3 هم مانند مگان ايمني خوبي دارد. کيسه هاي هوايي که براي راننده و سرنشين ها و همچنين کيسه هاي جانبي تعبيه شده، يکي از مهمترين علت هاي بالا رفتن امتياز آن از نظر سطح ايمني است که پنج ستاره اش کرده است.
سوناتا
اين ماشين توانسته از نظر سطح ايمني چهار ستاره را از موسسه euroncap دريافت کند. سوناتا نيز مهمترين امتيازش به خاطر کيسه هاي هواي تعبيه شده اش است. البته به شرط آنکه اصل باشد. سطح کلي نتيجه اين آزمايش و همچنين ساختار خودرو خوب گزارش شده. احتمال آسيب نديدن سر، گردن و سينه حين تصادف متوسط گزارش شده اما از نظر سطح ايمني پا و زانو خوب است.

تشکرات از این پست
nargese_montazer nikbakht88
دسترسی سریع به انجمن ها