پاسخ به:بانک مقالات معارف قرآن
دوشنبه 2 اسفند 1395 1:48 PM
نکات قرانی بیان معنوی تلگرام
كيست بهتر از خدا در نگارگرى؟
صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ
(اين است) رنگآميزى الهى و كيست بهتر از خدا در نگارگرى؟ و ما تنها او را عبادت مىكنيم
Sibghatullah is better than Allah dye and we are His worshipers
نکته ها
به دنبال دعوتى كه در آيات سابق از عموم پيروان اديان، دائر به تبعيت از برنامههاى همه انبياء شده بود، در نخستين آيه مورد بحث، به همه آنها فرمان مىدهد كه" تنها رنگ خدايى را بپذيريد" (كه همان رنگ ايمان و توحيد خالص است) كلمه (صبغة) از ماده (ص- ب- غ) است، و نوعيت را افاده مىكند، يعنى مىفهماند اين ايمان كه گفتگويش مىكرديم، يك نوع رنگ خدايى است، كه ما بخود گرفتهايم، و اين بهترين رنگ است، نه رنگ يهوديت و نصرانيت، كه در دين خدا تفرقه انداخته، آن را آن طور كه خدا دستور داده بپا نداشته است.(وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ) اين جمله كار حال را مىكند، در عين حال بمنزله بيانى است براى (صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ)، و معنايش اين است كه (در حالى كه ما تنها او را عبادت مىكنيم، و چه رنگى بهتر از اين؟ كه رنگش بهتر از رنگ ما باشد). اينكه" صِبْغَةَ اللَّهِ" چه محلى از اعراب دارد، مفسران احتمالات متعددى دادهاند كه از همه روشنتر سه احتمال زير است نخست اينكه" مفعول مطلق" براى فعل محذوفى باشد (اصطبغوا صبغة اللَّه) ديگر اينكه" بدل" بوده باشد از" مِلَّةَ إِبْراهِيمَ" كه در آيات گذشته بوده، سوم اينكه" مفعول به" باشد براى فعل محذوفى (اتبعوا صبغة اللَّه).در تفسير قمى (ج 1ص62)و در كتاب معانى الأخبار(ص 188) از امام صادق علیه السلام ، روايت آورده، صبغة همان اسلام است. و همين معنا از ظاهر سياق آيات استفاده مي شود.
شهید مطهری (ره) در این زمینه مطالبی را بیان نموده اند که خلاصه آن را بیان می کنیم:
با توجه به معنایی که دین در قرآن دارد، سه واژه "فطرت و صبغه و حنیف" در یک مصداق استعمال شده است، اگر چه از نظر معنا و مفهوم با هم متفاوت اند؛
مقصود از "صبغة" بر وزن فعلة نوع رنگ زدن و رنگ کردن (نه فریب دادن) است و از مترادفات آن دو واژه "صبغ" و "صبّاغ" به معنای رنگ کردن و رنگرز می باشد.
در آیه شریفه مراد از "صبغة اللّه" یعنی دین، رنگ خدایی است که خداوند در متن تکوین زده و انسان را به آن زینت داده است.
این تعبیر در قرآن اشاره به عمل غسل تعمید که مسیحیان انجام میدهند دارد. و بچه های تازه متولد شده و کسانی میخواهند مسیحی شوند با این غسل، آنان را وارد دین مسیحیت می کنند و به این وسیله رنگ مسیحیت به او می زنند و این شست و شو کردن را یک نوع رنگ مسیحیت زدن می دانند. قرآن می گوید رنگ، آن رنگی است که خدا در متن خلقت زده است... .
ایشان در ادامه می گوید" غسل تعمید اثری ندارد و کسی را که چیزی نیست نمی توان آنچنانی کرد؟! رنگ زدن آن رنگ زدنی است که دست خلقت در متن آفرینش زده است. آنچه پیغمبر ما میگوید همان اسلام واقعی و همان فطرت واقعی است؛ فطرت واقعی یعنی رنگی که خدا در متن خلقت به روح و روان بشر زده است...
پیام
رنگهاى غير خدايى را بشوئيد! راستى چه تعبير زيبا و لطيفى است؟ اگر مردم رنگ خدايى بپذيرند يعنى رنگ وحدت و عظمت و پاكى و پرهيزكارى.رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى.و رنگ توحيد و اخلاص، مىتوانند در پرتو آن به همه نزاعها و كشمكشها كه" هر گاه بى رنگى اسير رنگ شود" به وجود مىآيد، از ميان بردارند، و ريشههاى شرك و نفاق و تفرقه را بر كنند.در حقيقت اين همان بى رنگى و حذف همه رنگها است آری، کسی که رنگ خدایی به خود بگیرد حاضر نیست که رنگی دیگر را بپسند و سراسر خدایی می شود و خود را برای خدا خالص می گرداند. اگر رنگ خدايى نباشد، رنگهاى ديگر، انسان را گيج و متحيّر مىكند و همرنگ شدن با جماعتى كه اكثر آنها دچار انحرافند، خود مايهى رسوايى و خوارى در قيامت است
منابع
ترجمه تفسير الميزان ج1ص 472، استاد شهید مطهری، مجموعه آثار،ج 3، ص 461. تفسير نمونه ج1 ص 474 ،تفسير نور، ج1، ص213
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم وترحم علی عجزنا واغثنا بحقهم