0

بانک مقالات معارف قرآن

 
majnon313
majnon313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 287
محل سکونت : قم

پاسخ به:بانک مقالات معارف قرآن
دوشنبه 2 اسفند 1395  1:48 PM

نکات قرانی بیان معنوی تلگرام

كيست بهتر از خدا در نگارگرى؟

صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ‏

(اين است) رنگ‏آميزى الهى و كيست بهتر از خدا در نگارگرى؟ و ما تنها او را عبادت مى‏كنيم

پاسخ به:بانک مقالات معارف قرآن

Sibghatullah is better than Allah dye and we are His worshipers

نکته ها

به دنبال دعوتى كه در آيات سابق از عموم پيروان اديان، دائر به تبعيت از برنامه‏هاى همه انبياء شده بود، در نخستين آيه مورد بحث، به همه آنها فرمان مى‏دهد كه" تنها رنگ خدايى را بپذيريد" (كه همان رنگ ايمان و توحيد خالص است) كلمه (صبغة) از ماده (ص- ب- غ) است، و نوعيت را افاده مى‏كند، يعنى مى‏فهماند اين ايمان كه گفتگويش مى‏كرديم، يك نوع رنگ خدايى است، كه ما بخود گرفته‏ايم، و اين بهترين رنگ است، نه رنگ يهوديت و نصرانيت، كه در دين خدا تفرقه انداخته، آن را آن طور كه خدا دستور داده بپا نداشته است.(وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ) اين جمله كار حال را مى‏كند، در عين حال بمنزله بيانى است براى‏ (صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ)، و معنايش اين است كه (در حالى كه ما تنها او را عبادت مى‏كنيم، و چه رنگى بهتر از اين؟ كه رنگش بهتر از رنگ ما باشد). اينكه" صِبْغَةَ اللَّهِ‏" چه محلى از اعراب دارد، مفسران احتمالات متعددى داده‏اند كه از همه روشنتر سه احتمال زير است نخست اينكه" مفعول مطلق" براى فعل محذوفى باشد (اصطبغوا صبغة اللَّه) ديگر اينكه" بدل" بوده باشد از" مِلَّةَ إِبْراهِيمَ‏" كه در آيات گذشته بوده، سوم اينكه" مفعول به" باشد براى فعل محذوفى (اتبعوا صبغة اللَّه).در تفسير قمى (ج 1ص62)و در كتاب معانى الأخبار(ص 188) از امام صادق علیه السلام ، روايت آورده، صبغة همان اسلام است. و همين معنا از ظاهر سياق آيات استفاده مي شود.

شهید مطهری (ره) در این زمینه مطالبی را بیان نموده اند که خلاصه آن را بیان می کنیم:

با توجه به معنایی که دین در قرآن دارد، سه واژه "فطرت و صبغه و حنیف" در یک مصداق استعمال شده است، اگر چه از نظر معنا و مفهوم با هم متفاوت اند؛

مقصود از "صبغة" بر وزن فعلة نوع رنگ زدن و رنگ کردن (نه فریب دادن) است و از مترادفات آن دو واژه "صبغ" و "صبّاغ" به معنای رنگ کردن و رنگرز می باشد.

در آیه شریفه مراد از "صبغة اللّه" یعنی دین، رنگ خدایی است که خداوند در متن تکوین زده و انسان را به آن زینت داده است.

این تعبیر در قرآن اشاره به عمل غسل تعمید که مسیحیان انجام می‏دهند دارد. و بچه های تازه متولد شده و کسانی می‏خواهند مسیحی شوند با این غسل، آنان را وارد دین مسیحیت می کنند و به این وسیله رنگ مسیحیت به او می‏ زنند و این شست و شو کردن را یک نوع رنگ مسیحیت زدن می ‏دانند. قرآن می‏ گوید رنگ، آن رنگی است که خدا در متن خلقت زده است... .

ایشان در ادامه می گوید" غسل تعمید اثری ندارد و کسی را که چیزی نیست نمی توان آنچنانی کرد؟! رنگ زدن آن رنگ زدنی است که دست خلقت در متن آفرینش زده است. آنچه پیغمبر ما می‏گوید همان اسلام واقعی و همان فطرت واقعی است؛ فطرت واقعی یعنی رنگی که خدا در متن خلقت به روح و روان بشر زده است...

پیام

رنگهاى غير خدايى را بشوئيد! راستى چه تعبير زيبا و لطيفى است؟ اگر مردم رنگ خدايى بپذيرند يعنى رنگ وحدت و عظمت و پاكى و پرهيزكارى.رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى.و رنگ توحيد و اخلاص، مى‏توانند در پرتو آن به همه نزاعها و كشمكشها كه" هر گاه بى رنگى اسير رنگ شود" به وجود مى‏آيد، از ميان بردارند، و ريشه‏هاى شرك و نفاق و تفرقه را بر كنند.در حقيقت اين همان بى رنگى و حذف همه رنگها است آری، کسی که رنگ خدایی به خود بگیرد حاضر نیست که رنگی دیگر را بپسند و سراسر خدایی می شود و خود را برای خدا خالص می گرداند. اگر رنگ خدايى نباشد، رنگ‏هاى ديگر، انسان را گيج و متحيّر مى‏كند و همرنگ شدن با جماعتى كه اكثر آنها دچار انحرافند، خود مايه‏ى رسوايى و خوارى در قيامت است

منابع

ترجمه تفسير الميزان  ج‏1ص 472، استاد شهید مطهری، مجموعه آثار،ج 3، ص 461. تفسير نمونه ج‏1 ص 474 ،تفسير نور، ج‏1، ص213

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم وترحم علی عجزنا واغثنا بحقهم

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها