بركت
جمعه 21 مهر 1391 6:19 PM
بركت
محمد مؤذني
كلمات كليدي :
قرآن، بركت، فضل، خير، رحمة
ارتباط معنای لغوی با إصطلاحی
چون سینه در هنگام نشستن و برخاستن شتر مقدم بربقیۀ اعضاء است و اینکه شتر مهمترین راه کسب روزی در بین اعراب است، به عنوان مصداق روشنی از خیر میباشد[2] و لذا در مورد هر نعمتی که با دوام باشد استعمال شده است.
نسبیت برکت
معنای برکت مانند امور نسبی است یعنی به حسب غرضی که در آن نهفته است مختلف میگردد، چون خيريت هر چيزى به حسب آن غرضى است كه متعلق به آن مىشود مثل غذا خوردن که اغراض متعددی مانند: سیری، سلامتی، إستشفاء و...را میتوان از آن اراده نمود و لذا چون غرض از دين تنها و تنها سعادت معنوى و يا حسى منتهى به معنوى است، لذا مقصود از بركت در لسان دين، آن چيزى است كه در آن خير معنوى و يا مادىِ منتهى به معنوى باشد.[3]
اقسام برکت
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض »[4]
مکانهای پر برکت
1- كعبه:
یکی از مکانهایی که در قرآن با وصف مبارک از آن یاد شده کعبه میباشد:
2- شام:
سرزمین دیگری که برکات الهی شامل آن شده، سرزمین شام است:
3- أرض بيت المقدس:
سرزمین بيت المقدس، مکان دیگری است که مشمول برکات الهی شده است:
4- وادی طور:
از وادی طور نیز در قرآن با وصف مبارک یاد شده است:
زمانهای پر برکت
بعضی از اوقات نیز وجود دارند که در قرآن با وصف "مبارک" از آنها یاد شده است که "شب قدر" بخاطر نزول قرآن که خیر کثیر است از جملۀ آنان به شمار میرود:
أشیاء پر برکت
1- قرآن:
از جمله چیزهایی که از نگاه خداوند، دارای برکت فراوانی است، قرآن میباشد چرا که در این کتاب آسمانی خير كثير نهفته شده و همواره مردم را به استوارترين راه هدايت نموده و خداوند به وسيله آن، مؤمنان را به راههاى سلامت رهبرى مىكند، مردم در امر دنيايشان از آن منتفع شده و در نتيجه صاحب زندگى پاکیزه مىگردند. جهل و بخل و كينه از ميانشان رخت بربسته و سعادتمندمىگردند و در آخرت از نعمت جاويد برخوردار مىشوند.[17]
2- آب:
آب نیز از جملۀ چیزهاییست که خداوند از آن با عنوان "مبارک" یاد نموده است و مباركی آن بدين جهت است كه خيرات آن به زمين و اهل زمين عايد مىشود.[19]
افراد پر برکت
خداوند در قرآن به برخی از افراد توجّه خاصی نموده و آنها را مشمول برکات خود نموده است:
1- نوح و همراهان او:
«قِيلَ يا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا وَ بَرَكاتٍ عَلَيْكَ وَ عَلى أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ..»[21]
2- ابراهیم و اسحاق و خاندان آنها:
ابراهیم و خاندان او نیز از جمله افرادی بودند که برکات خداوند شامل حال آنها شد:
3- موسی:
موسی(ع) نیز از شخصیّتهایی است که برکت خداوند شامل او گردیده است:
4- عیسی:
عیسی(ع) نیز از جانب خداوند منشأ برکات فراوانی بوده است:
عوامل برکت
برکات الهی، هدیه هایی است که خداوند از روی فضل، برای بندگان خود در نظر گرفته است، امّا این برکات بر اساس نوع و میزان عملکرد بندگان و آمادگی آنها، به ایشان میرسد و لذا باید شرایط را برای دریافت برکات فراهم نموده تا بهرۀ بیشتری ببریم،[29] عواملی که انسان را در این زمینه یاری میکنند عبارتند از:
1- ایمان و تقوا:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض »[30]
2- إستغفار:
برای دریافت برکات الهی باید موانع را از سر راه برداشت، یکی از وسایل این کار استغفار است:
پی نوشت ها:
[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ المفردات في غريب القرآن، دار العلم الدار الشامیة، دمشق بیروت، چاپ یکم،1412ق، تحقیق: صفوان عدنان داودی، ص 119؛ و ابن منظور، محمدبن مکرم؛ بیروت ،دار صادر،1414 لسان العرب، ج10، ص 395 [2] مصطفوی، حسن؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران، بنگاه ترجمه ونشر کتاب،1360 ش، ج1، ص 259 [3]. طباطبائی، سیّد محمد حسین؛ ترجمه الميزان، سیّد محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفترانتشارت اسلامی جامعۀ مدرسین،1374 ش،چاپ پنجم،ج7ص389و 390 [4] . أعراف/ 96 [5]. مکارم شیرازی،ناصر؛ تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه،1374 ش، چاپ اول ، ج6، ص 266 [6] مصطفوی، حسن؛ تفسير روشن، تهران، مرکز نشر کتاب، 1380 ش، چاپ اول، ج9، ص 71 [7] تفسير نمونه، ج6، ص 266؛ و ترجمه الميزان، ج7ص 389 [8]. تفسير روشن، ج9، ص 71 [9] آلعمران/ 96 [10]. تفسير نمونه، ج3، ص 14 [11] الأنبياء/ 71 [12]. تفسير نمونه، ج13، ص 452. و صادقى تهرانى، محمد؛ الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، قم، انتشارات فرهنگ اسلامى، 1365 ش، چاپ دوم ،ج19، ص 331 [13]. الإسراء/ 1 [14]. تفسير نمونه، ج12، ص 10 [15]القصص/ 30 [16].الدخان/3 [17]. ترجمه الميزان، ج7، ص 387 [18]. الأنعام/ 92 [19]. ترجمه الميزان، ج18، ص 509 [20]. ق/ 9 [21] هود/ 48 [22]. ترجمه الميزان، ج10، ص 358 [23] صافات/ 109و 113 [24]. تفسير نمونه، ج19، ص130 [25]. نمل/ 8 [26]. طبرسی ،فضل بن حسن؛ مجمع البيان في تفسير القرآن،تهران ،انتشارات ناصر خسرو،1372 ش، چاپ سوم، ج7، ص 330 [27]. مريم / 31 [28]. ترجمه الميزان، ج14، ص 61 [29]. تفسير روشن، ج9، ص 71 [30]. أعراف 96 [31]. طيب، سيد عبد الحسين؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، تهران، انتشارات اسلام، 1378 ش،چاپ دوم، ج5، ص 398 [32]. نوح10 تا13 [33]. قمی مشهدی، محمدبن محمدرضا؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، سازمان چاپ و انتشار وزارت ارشاد، تهران،1368 ش، چاپ اول، ج13، ص 454 |