پاسخ به:پژوهش و سازندگي
شنبه 25 شهریور 1391 11:08 AM
20 : پژوهش و سازندگي پاييز 1387; 21(3 (پي آيند 80) در منابع طبيعي):144-148. |
ايجاد شبکه کتاب شناختي ميان کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي کشور |
رادمهر علي* |
* سازمان تحقيقات، ترويج و آموزش کشاورزي |
شبکه کتاب شناختي کتابخانه هاي مرکزي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي موجب تسهيل تبادل اطلاعات کتاب شناختي منابع علمي موجود در کتابخانه ها مي شود. همچنين بخشي از نيازهاي اطلاعاتي جامعه استفاده کننده مي تواند از طريق اشتراک منابع و خدمات امانت بين کتابخانه اي در قالب شبکه تامين گردد. هدف از انجام پژوهش حاضر آن است تا وضعيت موجود کتابخانه هاي مرکزي دانشگاهي و موسسات پژوهشي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سطح کشور را از نظر نيروي انساني، زيرساخت شبکه اي، امکانات و تجهيزات مورد بررسي قرار دهد. از مجموع 79 کتابخانه مرکزي دانشگاهي و پژوهشي وابسته به اين وزارتخانه، 75 کتابخانه به پرسشنامه ها پاسخ دادند که جامعه پژوهش حاضر را شکل ميدهند. داده ها از طريق پرسشنامه گردآوري شد و با بهره گيري از روش هاي آمار توصيفي، اطلاعات مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که فقط 46.6 درصد از مديران کتابخانه هاي مورد بررسي داراي مدارک تحصيلي کتابداري مي باشند. مديران و کارکنان کتابخانه ها در استفاده از قابليت هاي رايانه اي و شبکه اي در وضعيت مناسبي قرار دارند. 78.6 درصد از کتابخانه هاي مورد بررسي از نظام رده بندي کتابخانه کنگره آمريکا براي رده بندي منابع کتابي استفاده مي کنند. وضعيت زيرساخت هاي شبکه اي و بهره گيري از فناوري هاي اطلاعاتي در کتابخانه هاي مورد مطالعه مطلوب است، به گونه اي که تنها 5.3 درصد از کتابخانه هاي مرکزي دانشگاهي و پژوهشي فاقد شبکه محلي مي باشند. |
كليد واژه: شبکه کتاب شناختي، کتابخانه هاي مرکزي دانشگاهي، کتابخانه هاي تحقيقاتي، نيازهاي اطلاعاتي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري |
أَلْعِلْمُ ثَلاثَةٌ: أَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ،وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ. .