0

«آمرزش و مغفرت» پاداش خداوند به روزه‌داران/ از روزه نافله غافل نشویم

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

«آمرزش و مغفرت» پاداش خداوند به روزه‌داران/ از روزه نافله غافل نشویم
یک شنبه 29 مرداد 1391  9:33 PM

نسخه چاپيارسال به دوستان
مجید معارف در گفت‌وگو با فارس:
«آمرزش و مغفرت» پاداش خداوند به روزه‌داران/ از روزه نافله غافل نشویم

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه «آمرزش» پاداش خداوند به یک ماه روزه‌داری است، گفت: خوب است هر مسلمانی در ماه‌های معمولی سال، سه روز را به عنوان نافله روزه بگیرد تا از برکات روزه جدا نشود.

خبرگزاری فارس: «آمرزش و مغفرت» پاداش خداوند به روزه‌داران/ از روزه نافله غافل نشویم

 

مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره فرارسیدن عید سعید فطر گفت: عید سعید فطر، یکی از اعیاد اسلامی بزرگ، باشکوه و رسمی است. در عظمت این عید همین بس که مومنان در این روز نماز عید فطر به جا می‌آورند و به شکرانه یک ماه روزه‌ به درگاه باری‌تعالی نیایش کرده، به دیدار هم روند و شب قبل از آن به عنوان زکات فطره به مستحقان کمک کنند که این از آثار اجتماعی بسیار قوی عید سعید فطر است.

وی گفت: در لغت عرب، فطر به معنای شکافتن و شکستن است و علت نام‌گذاری عید سعید فطر به این نام برای این است که انسان جواز شرعی پیدا می‌کند که بعد از 29 یا 30 روز صیام و روزه‌‌داری، روزه خود را طبق فرامین الهی افطار کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به متن روایات شیعه در خصوص عید سعید فطر تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: خدای تبارک و تعالی هر شب ماه مبارک رمضان عده زیادی را از آتش جهنم نجات داده و آنها را می‌بخشد لذا وقتی شب عید فطر فرا می‌رسد به تعداد تمام کسانی که در طول ماه رمضان آمرزیده است یک جا در شب عید فطر مورد رحمت و مغفرت خویش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این روایت می‌خواهد بگوید خدای تبارک و تعالی در پایان یک ماه روزه‌ روزه‌داران با اعطای مغفرت و بخشش خود، جایزه بزرگ و نهایی را به بندگان می‌دهد. همچنانکه می‌دانیم در آداب و فرهنگ ما، یکی از مسائل عیدی دادن است که معمولا فرد بزرگتر به کوچکتر از خود عیدی می‌دهند. حال خدای تبارک و تعالی که رب‌العالمین است چه عیدی بالاتر از مغفرت و آمرزش نهایی گناهان انسان‌ها به آنها هدیه می‌دهد.

معارف، اظهار داشت: کسی که از کلاس ماه رمضان با افتخار فارغ‌التحصیل شده باشد براساس آیات قرآن کریم به مدال تقوا دست می‌یابد از این رو خداوند متعال می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» لذا اگر فرض کنیم روزه‌دار، یک ماه روزه گرفته است و روزه او طبق اصول و مقررات الهی بوده باشد قاعدتا در پایان ماه مبارک رمضان و روز عید فطر باید به او مدال داد و این مدال، مدال و درجه تقواست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: البته روزه‌دار حقیقی کسی است که آن حال معنوی را که در ماه مبارک رمضان به دست آورده است با روزه گرفتن چشم، گوش و دیگر اعضا و جوارح خود بتواند آن را در طول سال حفظ کند و برای اینکه این اتفاق بیفتد به عنوان یک دستورالعمل عبادی باید گفت خوب است هر مسلمانی در ماه‌های معمولی سال، سه روز را به عنوان روزه نافله روزه بگیرد که شامل پنج‌شنبه اول و آخر ماه قمری و یک چهارشنبه هم به انتخاب خود روزه‌دار است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که دستاورد معنوی ماه مبارک رمضان که حال خوش معنویت، حفظ گوش، چشم و اعضا و جوارحمان از گناه است را بتوانیم در سایر ماه‌های سال حفظ کنیم. چرا که ماه رمضان، ملکات روحی و روانی را به عنوان سرمایه‌ای برای انسان به وجود می‌آورد که یازده ما دیگر سال را می‌توان به اعتبار آن پاک زندگی کرد و مستعد رمضان‌های بعدی شد.

انتهای پیام/

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها