تاثیر معنویت بر پایداری پیوند ها
چهارشنبه 28 تیر 1391 10:15 AM
اولین شرط داشتن جامعهای سالم و پویا، سلامتی و پایداری خانواده است. لذا همواره پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین جامعه و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی، اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی خود و سقوط به ورطه هلاكت و ضلالت بوده است.
امروزه ساختار خانواده در جهان با مشكلات متعددی دست به گریبان است و بحران خانواده یكی از رخدادهای تلخ و چالشهای پیشرو برای جوامع كنونی است كه باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.
سئوال اصلی آن است كه آیا مادام كه بشریت زندگی را به زیور علم بدون تزكیه و تقوی و معنویت دینی میآراید و بنام تمدن از دین و معنویت فاصله میگیرد و خود را بینیاز از ارتباط با عالم ماوراء و معنویت و اخلاق میانگارد و نیز قانونمندی براساس توحید و قانونگذاری الهی را ساماندار و نظامپذیر نمیشناسد میتواند بحرانهای پیشروی خود را در عرصه خانواده حل نماید؟
اریك فروم (روانشناس) نیاز به یك نظام اعتقادی را جزء ذاتی انسان میداند و میگوید: نیاز به دین یعنی نیاز به یك الگوی جهتگیری و مرجعی برای اعتقاد و ایمان است. هیچكس را نمیتوان یافت كه فاقد این نیاز باشد. تمایلات انسان را نهایتی نیست و فردی كه برمحور توحید و مدار ارتباط با خدا حركت نمینماید. پیوسته در صدد جوابگویی به این خواستهها میباشد، در حالی كه عملاً نمیتوان تمام تمایلات را جامه عمل پوشید و چنین فردی با وجود وسعت نعمات الهی پیوسته خود را در تنگی احساس مینماید.
در اسلام همة فطرتها، خدایی معرفی گردیده است:فطرت الله التی فطر الناس علیها (روم/30)
لذا با توجه به اصالت و فراگیری امور معنوی در همة شئون زندگی گسترة احتیاجات انسان فراتر از نیازمندی های مادی است. و از سویی دیگر با توجه به اهمیت «خانواده» به عنوان كلیدیترین واحد اجتماعی، به نظر میرسد دقت نظر بر بحث معنویت در خانواده، توجه ویژهای را میطلبد.
زیربنای ساختار كلی خانواده در اسلام دو ركن اساسی اخلاق و حقوق است كه با حاكمیت آن، استواری و پویایی این بنا تضمین میشود چرا كه ركن حقوقی ضامن برپایی و استواری اصل خانواده و مانع فروپاشی آن است و ركن اخلاقی ضامن رشد و بالندگی و تأمین اهداف خانواده میباشد و تفكیك این دو مقوله در آن ممكن نیست.
با اقرار به زوجیت، طرفین عهدهدار تعهداتی حقوقی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به یكدیگر میشوند. این تعهدات دو سویه است كه عمدة آنها عبارتند از: حسن معاشرت، جلب رضایت طرفین، نفقه، مهریه، اجرتالمثل، توافق در داشتن فرزند و تمكین، اینها و دهها تكلیف و وظیفه خُرد و كلان دیگر كه برای پایداری خانواده و اساس تحكیم روابط رعایت آن لازم است در قرآن كریم و منابع اسلامی آمده است.
از تعامل حقوقی و اخلاقی زن و مرد و با رعایت توصیههایی كه قرآن كریم برآنها تأكید میفرماید، یك خانواده پایدار و پویا ساخته می شود.
هنّ لباس لكم و انتم لباس لهنّ (بقره/187)زوجین در حكم لباس برای یكدیگرند.
ارتباطی كه انسان با لباس خود دارد نزدیكترین، محرمانهترین و بیآزارترین روابط است این تشبیه در هیچ امر دیگری جز رابطه زن و شوهر مصداق ندارد حتی در رابطه والدین و فرزندان.
در ادامه به پاره ای از آموزه های دینی که موجبات استحکام خانواده را فراهم می آورند اشاره می گردد؛
توصیه به حسن معاشرت و عمل به معروف؛ «.... و عا شروهّن بالمعروف ....» (نساء/19): از جمله اصولی كه قرآن كریم در كنترل رفتارهای انسانها نسبت به یكدیگر نام میبرد، اصل «معروف» است كه در قرآن كریم 9 بار تكرار شده است. بیشترین استعمال آن در حادترین مرحله روابط زن و شوهر هنگام طلاق است.
«و أتمروا بینكم به معروفٍ ....» (طلاق/6): روابط میان خودتان را با رفتارهای پسندیده و مورد پذیرش عرف، نیكو گردانید.
حفظ عفت و پاکدامنی: انسان دارای نگرش معنوی در همه جا خدا را حاضر و ناظر بر عملكرد و رفتار خود می بیند. از نگاه به نامحرم می پرهیزد زیرا در دستورات الهی آمده است مردان چشمان خود را از حرام بپوشانند و زنان نیز چنین وظیفه ای دارند. (نور/30و31) و نیز در پوشش خود ملاحظات دینی را رعایت نمایند.
انسان دارای گرایش معنوی ضمن اعتقاد قوی به آزادی و حریت خود این را می داند كه حیات اجتماعی و خانوادگی ایجاب می كند كه آزادی او در راستای آزادی جمع باشد، زیرا دیگران نیز می خواهند چون ما آزاد باشند ، پس لازم است هر كسی از بخشی از آزادی خود به نفع دیگران صرف نظر كند.
توصیه به كم توقعی: از دیگر آثار معنویت در زندگی خانوادگی كم توقعی می باشد. هر مرد و زنی از نظر جسمی و روحی دارای قدرتی مخصوص به خود است.
خداوند سبحان در آیه 233 سوره مباركه بقره می فرمایند :
«خداوند احدی را جز به اندازه سعه وجودیش تكلیف ننماید». بر این اساس چگونه ممكن است زن و مرد مومن در مسئله درخواستها و توقعاتشان از یكدیگر ، این اخلاق كریمانه ، و صفت رحیمه حضرت حق را سر مشق و الگوی خود قرار ندهند.كم توقعی اخلاق حق ، و خوی انبیاء و امامان و از ویژگیهای اولیای الهی است.
مراعات گذشت و عفو: از دیگر ویژگیهای انسان خداجو گذشت و عفو است. خطا و نسیان جزء لاینفك انسان است و زوجینی كه با آگاهی از دستورات و سفارشات اسلامی زندگی مشترك خود را شروع می كنند ، بخشش و گذشت را همواره در دستور كار خویش دارند و از آن امساك نمی كنند.
چرا که مطابق آیات و روایات؛ والعافین عن الناس و الله یحب المحسنین (آل عمران /134): عفو و گذشت از موارد احسان است و خداوند نیكوكاران را دوست دارد.
احترام به همسر: از دیگر ویژگیهای انسان معنوی احترام به همسر است. در مكتب اسلام هم زنان و هم مردان توصیه به احترام به یكدیگر شده اند.
فرآوری: نوریه نوچمنی
بخش خانواده ایرانی تبیان
منابع :
- تاثیر متقابل معنویت و خانواده"، نوشته :دكتر سید محمد امیری ، مجتبی مصطفایی،
- ضرورت معنویت در خانواده. نوشته : آمنه بختیاری ،