0

اصطلاحات سینمایی

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اصطلاحات سینمایی
چهارشنبه 28 مهر 1389  9:27 AM

( پ – ت -ث)


پال ( Pal )
نوعی سیستم رنگی ضبط و پخش ویدیویی است.

پانا ویژن
نوعی روش فیلمبرداری برای نمایش بر روی پرده عریض است که برروی فیلم نگاتیو 70 میلیمتری انجام می شود. سپس این نگاتیو یا روی فیلم پوزتیو 70 میلیمتری نمایش داده می شود یا از طریق عدسی آنا مورفیک روی فیلم 35 میلیمتری چاپ می گردد. درنهایت فیلم 35 میلیمتری به وسیله عدسی دیگری منبسط و روی پرده نمایش تابانده می شود.

پرده
دیوار سفید یا هر آویز دیگری را که فیلم برروی آن به نمایش در می آید، می گویند. پرده های امروزین، حساس و مشبکند و نورهای اضافی و اذیت کننده را ازخود عبور میدهند و تصویر را شفافتر ازگذشته به معرض نمایش می گذارند.

پرده عریض
پرده عریض به ابعاد تصویری گفته می شود که درمقایسه با استاندارد تصویر 35 میلیمتری که 33/1 به 1 می باشد ( اگر طول تصویر 33/1 مترباشد عرض آن 1 متر خواهد بود). استاندارد آمریکایی 85/1 به 1 است.

پس زمینه ( Back Ground )
هر چیزی که درانتهای صحنه و بعد از موضوع اصلی واقع شده باشد.

پلاتو ( Plato )
صحبت های مجری برنامه تلویزیونی که در ابتدا، وسط و انتهای برنامه اجرا می گردد.

پلان / نما ( Plan )
از لحظه روشن شدن دوربین فیلمبرداری تا لحظه ای که کارگردان کات می دهد، یک پلان شکل می گیرد. پلان گاهی در برداشتی بسیار بلند انجام می گیرد که به آن پلان سکانس گفته می شود. هر صحنه از یک یا چند پلان تشکیل شده است.

پن ( Pan )
حرکت دوربین برمحور ثابت به سمت راست و چپ، مانند آدمی که ثابت ایستاده و با گردش سرحول محور گردن، به سمت راست یا چپ نگاه می کند. این نگاه ممکن است نرم و آرام یا تند و سریع باشد.

پن شلاقی
چرخش سریع دوربین از نقطه ای به نقطه دیگر که دراثر آن تصویر نا واضحی ازصحنه یا صحنه ها به چشم تماشاگر می آید. این تمهید معمولا برای نقطه گذاری در فیلم های خاصی به کار میرود.

پوزتیو ( Positive )
نسخه مثبت از فیلم، که درلابراتور از روی نگاتیو (منفی) تهیه می شود و تصویر واقعی سوژه است.

تایتل ( Title )
هر نوشته ای که روی تصویر می آید.

تیتراژ
قسمت ابتدا و انتهای برنامه که به معرفی برنامه و عوامل ساخت می پردازد.

تدوین ( Montage )
تدوین مرحله بعد از اتمام فیلمبرداری است که نماها براساس خط داستانی فیلمنامه کنار هم چیده می شوند. دراین مرحله است که نماها و صداهای مختلف خط روشن و روانی پیدا می کنند. درتدوین، فیلم ضرباهنگ و ریتم مورد نظر را پیدا می کند و اندازه زمانی نما و نقطه قطع هر نما مشخص می شود، به گونه ای که انتقال از صحنه ای به صحنه ای دیگر نرم و بدون پرش و توی ذوق زدن انجام پذیرد.

تدوینگر
تدوینگر، هنرمندی است که کار تدوین فیلم را ماهرانه سامان می دهد. وی مسئولیت ترکیب نماها و انطباق نوارهای صدا با نماها را به عهده دارد. دستاورد کار تدوینگر پیدا کردن ریتم و ضرباهنگ و همسان شدن همه اجزاء فیلم است. درواقع اندازه نماها و سکانس ها و چگونگی استفاده از تمهیدات ویژه سینمایی در این مرحله انجام میگرد.

تراولینگ ( Traveling )
حرکت دوربین به جلو یا عقب صحنه بر روی ریل را تراولینگ می گویند.

تکنی کالر
تکنی کالر نخستین شیوه موفقیت آمیز فیلمبرداری رنگی است که در سال 1915 ابداع و در سال 1932 تکمیل شد. در دوربین فیلمبرداری تکنی کالر، سه نوار فیلم مجزا به کار می رفت. یک منشور نور را به سه رنگ اصلی (قرمز، آبی، سبز) تفکیک میکرد و هر نوار یکی از سه رنگ را می گرفت. آنگاه از روی هرکدام از نوارهای فیلم منفی، یک نوار فیلم با تصویر برجسته تهیه می شد و هرکدام از سه نوار را به یکی از سه رنگ اصلی می آغشتند و یکی پس از دیگری روی یک نوار فیلم شفاف آغشته به ماده حساس جذب رنگ قرار می دادند و در نهایت یک نوار فیلم کاملا رنگی به دست می آمد.

تروکاژ / حقه های سینمایی ( Transition )
مانند ظاهر و غیب کردن کسی درصحنه. جلوه های ویژه را هم تروکاژ می نامند.

تیلت ( Tilt )
حرکت دوربین به صورت عمودی (بالاو پایین) یا مورب برمحور ثابت که برای پیگیری موضوع فیلمبرداری به کار می رود.

 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
تشکرات از این پست
nilooofar
دسترسی سریع به انجمن ها